از آن سو نیز فرایند تعمیر و سرویس خودرو در نمایندگیهای خودروسازان و واردکنندگان خودرو معمولا زمانبر و طولانی بوده و خودروی مشتریان برای مدتهای مدیدی در تعمیرگاه متوقف میشود.
این مشکلات باعث شده که برخی شهروندان عطای مراجعه به شبکه نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو را به لقای آن ببخشند و ترجیح دهند که خودروی خود را در صورت خرابی در به اصطلاح مکانیکیهای سطح شهر تعمیر کنند.
این وضعیت در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مدنظر قرار گرفته است، بهگونهای که خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم شدهاند نسبت به تدوین جدول زمانبندی تعمیرات در تعمیرگاههای خود اقدام کنند.
به این ترتیب با تدوین این جدول، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم خواهند بود که مدت زمان لازم برای حل عیب و تحویل خودروها را هنگام مراجعه مشتریان به آنها اعلام کنند و در صورت تاخیر در تحویل باید جریمهای را تحت عنوان "خسارت توقف خودرو در تعمیرگاه" به مالک آن پرداخت کنند.
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییسجمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.