کد خبر: ۳۸۵۷۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۳۱ تير ۱۳۹۵
يك رسانه آمريكايي در گزارشي به بررسي اين موضوع پرداخت كه آيا تسليحات هسته‌اي كه آمريكا در تركيه دارد در مكاني امن نگهداري مي‌شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سي‌ان‌ان، در حالي كه تركيه در حال دست و پنجه نرم كردن با كودتاي شكست خورده در اين كشور بوده و همچنين شرايط تركيه كه گروه‌هاي تروريستي در آن فعال شده‌اند، سوال‌ها درباره امنيت تسليحات هسته‌اي كه آمريكا در اين كشور قرار داده را تحت الشعاع قرار داده است.

بيشتر كارشناسان معتقدند كه آمريكا 50 بمب هسته‌اي را در تركيه و در پايگاه هوايي اينجرليك قرار داده است. اين تسليحات هسته‌اي B 61 و از نوع بمب هاي  ثقلي مي باشند.

"جاشوا واكر" از موسسه آلماني مارشال كه كارشناس روابط تركيه و آمريكا بوده به سي‌ان‌ان گفت: اين يك راز آشكار است و بمب ها در پايگاه اينجرليك قرار دارند.

در پي كودتايي كه روز جمعه روي داد، مقامات تركيه‌اي اين پايگاه را محاصره كرده و برق آن را قطع كرده و موقتا حريم هوايي اطراف پايگاه اينجرليك را مسدود اعلام كردند.

اينجرليك پايگاه هوايي مشترك آمريكا و تركيه است و در سال‌هاي 1950 در جنوب شرق تركيه ايجاد گرديد. اين پايگاه نقش كليدي در مبارزه عليه داعش ايفا كرده و آمريكا حملات خود به سوريه را از اين كشور انجام مي‌دهد.

در حالي كه پنتاگون هرگز وجود تسليحات هسته‌اي در پايگاه اينجرليك را تاييد نكرده‌، مقامات آمريكايي گفته‌اند كه اين تسليحات در مكاني امن و در اختيار آمريكا قرار دارد.

پپتر كوك، سخنگوي رسمي پنتاگون روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما تمامي اقدامات مورد نياز براي اطمينان يافتن از اينكه تمامي آن چيزي كه در تركيه در اختيار داريم امن و ايمن بوده را اتخاذ كرده‌ايم.

هيچگونه نشانه‌اي وجود ندارد كه نيروهاي ارتش آمريكا يا كارشناسان فني وزارت انرژي آمريكا كه به تركيه رفته‌اند با هدف فراهم آوردن نظارت بيشتر بر تسليحات يا انتقال آنها به خارج اين كشور به دلايل امنيتي، رفته‌اند.

يك مقام آمريكايي نيز گفت در صورتي كه چنين اتفاقي بيفتد، اين يك عمليات فوق سري خواهد بود كه تنها تعداد محدودي به علاوه رئيس جمهور از آن مطلع خواهند بود.

در حالي كه تسليحات، پرسنل  و جنگنده‌هاي آمريكايي در مكاني جدا از مكاني كه نيروهاي تركيه‌اي در پايگاه اينجرليك قرار دارند، مستقر شده‌اند تنها چند ساعت پس از كودتا، آمريكا سطح هشدار براي 2700 نيروي خود در پايگاه اينجرليك را به بالاترين ميزان رساند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها