به گزارش «نسيم آنلاين»، چرا كه بالاترين مقام اين وزارتخانه براي تطهير اروپاييها و آمريكاييها در قرارداد فروش پرندههاي آهني غول پيكر، به راحتي هموطنان داخلي را به مشتي دلال تبديل كرد كه به گفته او، براي خريد شش فروند هواپيما 5 تا 7 ميليون دلار حق دلالي دريافت داشتهاند.
جالب تر اينكه اين واژگان بعد از آن بيان ميشود كه تا اينجاي كار تفاهم خريد 118 فروند ايرباس در سرزمين فرانسه به قرارداد نهايي مبدل نشده و طرح فروش 110 فروند بوئينگ از آمريكا هم توسط پارلمان نشينان سنا به چارميخ كشيده شده است.
چنانچه اين رويه تا انتهاي سال شمسي بر مدار ناموفق حركت كند، غرور آفرين طرح پسابرجامي حسن روحاني با واژه "هيچ" دمساز ميشود، واژهاي كه به تازگي و در عرصه پسا برجامي ايران پرشدت جان گرفته و پيشتر هم از سوي ولي الله سيف به كار گرفته شد.
صنعت حمل و نقل هوايي ايران يكي از فرسوده ترين صنايع حمل و نقل هوايي در خاورميانه بوده كه در حال حاضر كل هواپيماهاي موجود ناوگان هوايي اين كشور، به 266 فروند ميرسدكه از قرار معلوم 100 فروند آن زمين گير بوده و عمر مفيد 166 فروند ديگر هم بيش از 23 سال است. بنابراين، استاندارد بين المللي، توصيه ميكند كه بايد اين پرندههاي كهنسال يكي پس از ديگري بازنشسته شوند.
به عبارت بهتر در حال حاضر فقط 12 فروند هواپيماي با سال توليد 2000 ميلادي در كشور وجود دارد كه اين امر در نوع خود يك آمار بسيار ضعيف تلقي ميشود.
صنعت حمل و نقل هوايي ايران تا سال 1404 به 556 فروند هواپيما نياز دارد بنابراين امضاي تفاهم نامه خريد هواپيما از فرانسه و آمريكا درظاهر، در همين راستا، ارزيابي مي شود.
وزارت راه و شهرسازي ايران در بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحاني به فرانسه پيش قرارداد خريد 118 فروند ايرباس را با فرانسه به امضاء رسانده كه گفته ميشود رقم قرارداد مذكور10.5 ميليارد دلار است.
از همان زمان قرار شد تا ظرف 40 روز كاري تفاهم نامه مذكور به قراردادكاري نهايي تغيير وضعيت دهد اما از آن زمان تا كنون بيش از 6 بار، زمان نهايي شدن اين تفاهم نامه به عقب افتاده و همين اواخر هم اصغر فخريه كاشان قائم مقام وزير در امور بين الملل به «نسيم آنلاين» گفت كه اين قرارداد تا ا نتهاي خردادماه نهايي خواهد شد.
هرچند كه با گذشت 26 روز از تيرماه هم اين مهم محقق نشده ،پس با اين حساب ميتوان جمعبندي كرد كه نهايي شدن تفاهم نامه ايران با ايرباس همچنان مملو از ابهامات حل نشدهاي است كه سبب شده قطعي شدن اين تفاهم نامه در هاله اي از ابهام قرار گيرد.
هر چند كه محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت، ضمن رد منتفي شدن خريد 118 فروند ايرباس از فرانسه از موافقت و تاييد اين قرارداد از سوي شوراي اقتصاد سخن به ميان آورده است.
صرفنظر از كند و كاو بيشتر در جزئيات نهايي نشدن تفاهم نامه خريد ايرباس، اين اواخر هم عدم فروش بوئينگ آمريكايي هم به ايران در كنگره آمريكا به تصويب رسيد، اتفاقي كه دستكم تاثير منفي خود را بر فرايند فروش ايرباس به ايران هم خواهد گذاشت.
بلافاصله پس از اين تصميم كنگره آمريكا "ريموند كانر" مديرعامل اجرايي بوئينگ آب پاكي را روي دست رقيب فرانسوي و طرف ايراني ريخت و گفت كه اگر قرارداد 25 ميليارد دلاري بوئينگ براي فروش 80 فروند هواپيما به ايران لغو شود، شركت تامين كننده قطعات هواپيما كه رقيب بوئينگ آمريكا در فرانسه است هم بايد از فروش قطعات به ايران هم منع شود.
در حال حاضر دو تصميم كبراي وزارت راه و شهرسازي براي نوسازي ناوگان هوايي در دوران پسابرجام به در بسته خورده و آمريكا و اروپا دست آخوندي را براي خريد هواپيماي پهن پيكر، لاي پوست گردو گذاشتهاند.
بركنار از تمركز بر قصد و نيت دو كشور مذكور در فروش يا عدم فروش پرندههاي پهن پيكر آهني، به تازگي مقامات ايراني براي خريد هواپيما راهي سرزمين چشم باداميهاي ژاپن شدهاند تا شايد بخت خود را در سرزمين سامورايي ها بيازمايند. گفته ميشود، هدف از مذاكره با ژاپنيها خريد 80 فروند جت منطقهاي براي استفاده در مسيرهاي داخلي است.
چنانچه حتي اين مذاكرات هم به نتيجه نهايي برسد، باز نميتوان دلخوري و سرخوردگي مسئولان وزارت راه و شهرسازي از رودستي كه از آمريكاييها و اروپاييها براي تعلل فروش ايرباس و بوئينگهاي پهن پيكر خورده اند را فراموش كرد. همانجايي كه روزگاري فخريه كاشان گفته بود قرار است ايران با خريد اين پروندهها به يك ليدر بزرگ در جا به جايي مسافران به اقصي نقاط جهان تبديل شود.
هر چند كه تا اكنون خواسته مسئولان وزارت راه و شهرسازي در خريد هواپيما از آمريكا و فرانسه بين زمين و هوا سرگردان بوده امابايد ديد كه دستيار كهنه كار آخوندي در امور بين الملل سرانجام خواهد توانست رؤياي شيرين خود را محقق سازد و يا اينكه مرد سپيد موي وزارت راه در پايان سال ، خشمگين و سر به زير ساختمان شهيد دادمان را ترك خواهد گفت.!؟