کد خبر: ۳۸۵۱۷۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۸ تير ۱۳۹۵
تصاوير منتشره به خوبي نشان مي دهد بخش زيادي از شليك هاي صورت گرفته، فاقد نشانه گيري دقيق و موثر بوده و در عين حال، ضعف كاليبر اسلحه ها اين فرصت را در اختيار مهاجم قرار داده تا حد فاصل بيشتري را براي زير گرفتن مردم طي كند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، پنج شنبه شب گذشته يكي از خونين ترين حوادث تروريستي سالهاي اخير در شهر نيس فرانسه رخ داد و طي آن يك تروريست سوار بر يك كاميون به جمعيت زيادي كه براي مراسم جشن روز ملي فرانسه تجمع كرده بودند، حمله كرده و حدود 84 نفر را كشته و بيش از صد نفر را مجروح كرد كه بسياري از اين مجروحين نيز در شرايط بحراني قرار دارند.

اما با گذشت چند روز از اين حادثه، مشخص شده است كه اشتباهات وحشتناك پليس فرانسه و همچنين ضعف تسليحات اين نيرو، به نوعي باعث بروز يا حداقل تشديد اين فاجعه شده است؛ موضوعي كه رسانه هاي غربي توجه خاصي به آن نكرده و بيشتر در تلاش براي اسلام هراسي و بزرگنمايي كدهاي خاص مد نظر خود هستند. براي فهم بهتر اين اتفاقات مهم، به توضيح مرحله به مرحله اين حادثه مي پردازيم.

از مردي با كاميون حامل بستني تا پليسهايي بي دقت

"محمد سلمان الحويج بوهلال" تروريست تونسي الاصل اين ماجرا، حدود 9 ساعت قبل از حمله توانسته بود كاميون 19 تني خود را به محل مورد نظر و كمي دورتر از مكاني كه در هنگام شب مردم براي جشن جمع مي شوند، برساند، در حالي كه معمولا در روزهاي جشن در اكثر كشورهاي جهان حضور خودروهاي سنگين در اين نقاط ممنوع مي شود يا حداقل سختگيري هاي خاصي درباره اين موضوع اعمال مي شود.

در اين جا، اولين اشتباه مهم از پليس فرانسه سر مي زند و با وجود متوقف كردن او، راننده به صرف گفتن اينكه "بستني به همراه دارد" بدون چك شدن توسط پليس عبور مي كند. نكته جالب اينجاست كه بعد از كشته شدن اين فرد و بازرسي كابين راننده و پشت كاميون، انواع مواد منفجره، سلاح و نارنجك در اين خودرو ديده شده و در صورتي كه پليس يك بازرسي ساده از اين خودرو به عمل مي آورد، به راحتي متوجه سلاح و مهمات و عدم وجود بستني! در اين كاميون مي شد.

از سوي ديگر، اگر در زمان تردد اين خودرو در منطقه اي خاص و تحت نظر، بار آن طبق گزارش راننده ثبت مي شد، حتما مسئولان و كارمندان پليس بايد متوجه مي شدند كه كاميون با حجم بستني، نمي تواند ساعت ها در اين منطقه توقف كند!
 

فرانسه
نمايي از محفظه كاميون مورد نظر


اسلحه هايي براي نكشتن تروريست ها!

در حدود ساعت ده و نيم شب به وقت محلي، اين راننده با خودروي سنگين خود به سمت جمعيت حركت كرده و بر اساس صحبتهاي شاهدين حاضر در صحنه، با سرعتي بين 40 الي 50 كيلومتر در ساعت در حالي كه بين جمعيت در حالت زيگزاگ رفتن بوده، به حركت ادامه داده است.

در ادامه راننده مورد نظر، از شيشه كنار خود سلاحي را خارج كرده و به سمت مردم حاضر در صحنه كه در مسير حركت كاميون نبودند، شليك كرده  و به نظر مي رسد، بسياري از 84 قرباني يا مجروحين حادثه، نه با ضربه خودرو بلكه به وسيله گلوله مورد اصابت قرار گرفته اند.

البته در ميانه هاي راه، چند پليس و چند نفر از مردم عادي سعي مي كنند تا با آويزان شدن از خودرو و باز كردن درب آن، به نوعي راننده را متوقف كنند كه البته در اين امر موفق نبوده اند كه اين عدم موفقيت، اگرچه از طرف شهروندان عادي قابل قبول است اما نحوه عملكرد يك پليس در اين شرايط، قطعا بايد حرفه اي تر مي بود.

در نهايت و در نزديكي هتلي به نام Negresco ، بوهلال به سمت سه پليسي كه بيرون اين هتل ايستاده بودند شليك كرده و سه پليس مورد نظر نيز به صورت متقابل اقدام به شليك مي كنند و براي حدود 300 متر نيز اين خودرو را تعقيب كرده و بعد از شليك نزديك به 60 گلوله، بالاخره كاميون مورد نظر را متوقف مي كنند.

نكته جالب آن است كه اين توقف پس از طي مسافتي در حدود 1700 متر توسط خودروي تحت رانندگي اين فرد صورت گرفته و پليس ها بعد از نزديك شدن به كاميون و باز كردن درب، با جنازه اين تروريست رو به رو مي شوند.

سلاح نامناسب؛ مشكل مهم پليس فرانسه

بر اساس فيلم هاي منتشر شده از صحنه تيراندازي، مشخص است كه نيروهاي پليس از اسلحه كمري براي شليك و توقف خودرو استفاده مي كنند. بررسي هاي مشرق نشان مي دهد اسلحه كمري پليس فرانسه مدل SP 2022 ساخت شركت SIG آلمان است كه با خشاب هاي 15 تيري با گلوله هاي 9 ميلي متري "پارابلوم" مسلح مي شود و بردي در حدود 50 متر دارد.
 

فرانسه
اسلحه كمري SP 2022


در تحليل تكنيكال اين موضوع بايد گفت كه فشنگ هاي 9 ميلي متري به طور معمول در بهترين حالت، سرعت دهانه اي در حدود 426 متر بر ثانيه و انرژي در حدود 678 ژول دارند كه مشخصا براي متوقف كردن يك هدف انساني در شرايط عادي كافي است. اما زماني كه اين شخص در يك كاميون با وزن حدود 19 تن و در حال حركت با سرعت 50 كيلومتر است، مسلما اين سلاح گزينه مناسبي براي درگيري نيست.

همانطور كه بالاتر به آن اشاره شد و در تصاوير نيز مشخص است حدود 60 گلوله شليك شده تا در نهايت اين كاميون متوقف و فرد مورد نظر از پاي در بيايد.
 

فرانسه
نمايي از گلوله هاي اصابت كرده به بدنه كاميون مورد نظر
 
فرانسه
شبيه سازي رفتار چند نمونه از گلوله هاي اسلحه كمري مختلف در بدن انسان
 

شببه سازي بالا مربوط به چندين نوع از كاليبرهاي سلاح هاي كمري است كه دو نمونه اول مخصوص گلوله هاي 9 ميلي متري است. توجه كنيد كه اين شبيه سازي بر اساس نفوذ به بدن انسان انجام شده و همانطور كه مشاهده مي كنيد اين گلوله ها در فاصله اي در حدود 12 اينچ يا صرفا 30 سانتي متر توان نفوذ در بدن قرباني را دارند.

تيراندازي هاي مملو از گاف پليس نيس

همانطور كه مشاهده مي شود، عمده انرژي اين گلوله ها حتي در بدن انسان نيز در همان چند سانت اول ايجاد مي شود، حال تصور كنيد كه اين گلوله قرار است از شيشه يا بدنه فلزي يك كاميون عبور كرده و به موتور خودرو يا شخص راننده برخورد كند. مشخصا در اين حالت به شدت از شتاب و انرژي گلوله كاسته شده و احتمال آسيب به موتور يا شخص مورد نظر كاهش مي يابد.

فراموش نكنيد در اين گونه شرايط، خودرو يا شخص مورد نظر بايستي درجا متوقف بشوند و هر ثانيه تعلل در اين امر مي تواند به مرگ افراد بيشتري منجر شود كه همين قانون طلايي، دقيقا توسط پليس فرانسه رعايت نشده است!
 

فرانسه
نمايي از گلوله هاي اصابت كرده به كاميون مورد نظر


نكته اينجاست كه در مدت اخير در چندين مرحله كشور فرانسه با حملات تروريستي رو به رو شده و حداقل براي حفاظت از مراسم مهم و شلوغي مثل مراسم شب جمعه گذشته، بايد سلاح هاي مناسبي تهيه مي شد.

اگرچه دلايل حضور نيروهايي با اسلحه هاي سنگين تر و مناسب تر، مشخص نيست اما در عين حال، مي توان از نحوه تيراندازي پليس هاي نيس نيز به عنوان يك گاف ياد كرد، چراكه تصاوير منتشره به خوبي نشان مي دهد بخش زيادي از شليك هاي صورت گرفته، فاقد نشانه گيري دقيق و موثر بوده و اين فرصت را در اختيار مهاجم مذكور قرار داده تا حد فاصل بيشتري را براي زير گرفتن مردم طي كند.

در صورتي كه اگر درصد بيشتري از 60 گلوله شليك شده (البته بر اساس آمار رسمي)، به سمت محل رانندگي اين فرد روانه مي شد، قطعا وي نمي توانست بيش از 1.5 كيلومتر را طي كرده و در حين رانندگي، به مردم و پليس هم شليك كند.

با اين اوصاف، اگرچه مانند بسياري از اتفاقات و رخدادهاي تروريستي ديگر، نمي توان ردپايي مستدل و مستند از دخالت برخي مسئولان غربي در كشتارهاي تروريستي پيدا و معرفي كرد، اما در اين حادثه تلخ مي توان نشانه هايي آشكار از اهمال و اشتباهات متعدد پليس و مسئولان امنيتي فرانسه را مشاهده كرد كه در نهايت، به مرگ تعداد بيشتري از مردم منجر شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
۰
۰
یک کلمه از مادر عروس .بیکار
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها