به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه توسعهای کشور که
از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، محمدمهدی مفتح به تشریح گزارش کمیسیون
برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پرداخت.
او با
اشاره به گزارش کمیسیون مربوطه گفت: لایحه اعاده شده از شورای نگهبان در
جلسات متعدد این کمیسیون با حضور نماینده شورای نگهبان و مسئولان
دستگاههای اجرایی ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب
رسید.در جریان تدوین لایحه بودجه در سالهای متمادی احکامی به صورت تکراری
بیان میشد که در جهت کاهش حجم بودجه این بندها در یک قانون جداگانه به
تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
این عضو کمیسیون
برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به این موضوع که به دلیل حجم بالای این
لایحه شورای نگهبان آن را خارج عرف دانسته و لایحه احکام دائمی برنامه های
توسعه ای کشور را به مجلس اعاده کرد، افزود: در جریان بازنگری لایحه احکام
دائمی برنامه های توسعهای کشور تلاش شد با الحاق تبصره ها حجم آن کاهش
یابد. نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر مواد تصویبی مجلس دارای بار مالی
باشند، در آینده بار دیگر باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
در
جریان بررسی ماده الحاقی 1 به لایحه احکام دائمی، مهرداد بائوج لاهوتی در
مخالفت با حذف این ماده الحاقی صحبت کرد و گفت: تصمیماتی که در حال اتخاذ
آنها هستیم ماهیت برنامه ای دارد و مسائل متعددی را شامل می شود که در
تاریخ قانونگذاری کشور سابقه ندارد. اقدام امروز مجلس صحیح نیست و ما باید
نظر مرکز پژوهش های مجلس را که مخالف تصویب لایحه احکام دائمی برنامه های
توسعه کشور است، را لحاظ کنیم.
شهباز حسن پور
بیلگری نیز به عنوان موافق حذف ماده الحاقی یک تأکید کرد: عملکرد مجلس
شورای اسلامی به گونه ای است که باید قوانین کشور تجمیع شده و به صورت جامع
مصوب گردد. ایرادات مطرح شده توسط دولت و شورای نگهبان مورد اتفاق نظر
مجلس شورای اسلامی است.
پس از صحبت موافق و
مخالف، نمایندگان به بررسی لایحه احکام دائمی برنامههای توسعه ای کشور
اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند و با حذف ماده الحاقی 1 این لایحه با
155 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 150 نماینده حاضر در
صحن موافقت کردند.
در ماده الحاقی1 حذف شده لایحه
مذکور آمده بود؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هماهنگی
وزارت امورخارجه و همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، نیرو، نفت و
صنعت، معدن و تجارت، با کشورهای عمده طرف تجاری ایران، زمینه انعقاد پیمان
پولی دوجانبه یا چندجانبه را فراهم آورد و شرایط را برای استفاده از
پولهای ملی هموار نماید.
تبصره1- آییننامه اجرائی این ماده، حداکثر ظرف مدت ششماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره2- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است گزارش عملکرد این ماده را هر ششماه یک بار به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
*تکلیف دولت برای افزایش توان دفاعی کشور
در
ادامه نمایندگان به بررسی ماده الحاقی 2 لایحه احکام دائمی برنامههای
توسعه ای کشور اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند و با 155 رأی موافق، 23
رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت
کردند.
براساس ماده الحاقی 2 اصلاحی لایحه مذکور؛
ماده الحاقی (2) با ادغام مواد الحاقی (13)، (14)، (33)، (34) و (55)
بهشرح زیر اصلاح میشود:
ماده الحاقی2-
الف:
بهمنظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقهای و تأمین منافع و
امنیت ملی اقدامات زیر از طریق نیروهای مسلح با همکاری دولت معمول میشود:
1- ارتقای توان بازدارندگی
2- اصلاح ساختار بودجهای نیروهای مسلح و افزایش سهم تقویت بنیه دفاعی از بودجه دفاعی
3- تهیه و اجرای طرح آمایش و نوسازی زیرساختهای صنایع دفاعی و مراکز آموزشی و نظامی نیروهای مسلح
4- ارتقای کیفیت مراکز آموزشی نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای کارآمد
5- صرفهجویی و بهینهسازی موارد هزینه از جمله در حوزههای انرژی، آب و برق نیروهای مسلح
6- تأمین و توسعه نیروی انسانی و زیرساختهای نرمافزاری، سامانههای دفاعی زمینی متناسب با مناطق مورد تهدید
7- ارتقای منزلت اجتماعی و معیشت کارکنان نیروهای مسلح
ب: دولت موظف است در جهت تأمین نظم و امنیت پایدار در کشور اقدامات زیر را بهعمل آورد:
1- تأمین و توسعه نیروی انسانی و زیرساختهای نرمافزاری، تجهیزات و تأسیسات در پاسگاههای مرزی و تخصصی
2-
اجرای طرحهای انسداد مرز در مناطق مرزی با توجه به شرایط اقلیمی مناطق با
استفاده از سامانههای رهگیر هوشمند و در اختیاردادن توان اطلاعاتی واجا
براساس طرحهای مصوب ستاد کل نیروهای مسلح
3-
امنیت عمومی از طریق راهاندازی ردههای انتظامی، کلانتریها، پاسگاهها و
تأمین نیروی انسانی مورد نیاز ناجا متناسب با تقسیمات کشوری، رشد جمعیت،
توسعه شهرها، راهها و بنادر
4- انضباط اجتماعی و
ایمنی راهها براساس ملزمسازی دستگاههای ذیربط بر ایفای نقش فعال در
ارتقای نظم و امنیت اجتماعی با فرهنگسازی و نهادینهسازی رفتارهای اجتماعی
قانونمند برابر آییننامهای که توسط وزارت کشور تدوین میشود و به تصویب
هیأت وزیران میرسد.
5- امنیت مرز با ایجاد
واحدها و تشکلهای مردمنهاد بهمنظور توسعه مشارکت مرزنشینان در تأمین
امنیت مرزها با هماهنگی سازمانهای ذیربط و افزایش قابلیتهای تعاملات
فراملی با توسعه دیپلماسی مرزی
6- تسریع در
شناسایی و تشخیص هویت ایرانیان و اتباع خارجی در حوادث و سوانح و افزایش
سرعت و توان کشف علمی جرائم، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موظف است بانک
هویت ژنتیکی و اثر انگشت ایرانیان و اتباع خارجی را به تدریج ایجاد نماید.
آییننامه اجرائی ایجاد، نگهداری و بهروزرسانی این بانک توسط وزارت
دادگستری با همکاری ناجا حداکثر ظرف مدت ششماه پس از ابلاغ این قانون تهیه
میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. هزینههای لازم برای ایجاد و
نگهداری، بهروزرسانی و تأسیس زیرساخت این بانک، همهساله متناسباً در
اعتبارات سنواتی نیروی انتظامی پیشبینی میشود.
پ:
دولت مکلف است حداقل پنج واحد درصد از منابع بودجه عمومی(بهاستثنای
واگذاری داراییهای مالی، درآمد هزینه دستگاهها و درآمدهای اختصاصی) را
بهعنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیفهای تقویت بنیه دفاعی در بودجه
سالانه کشور اختصاص دهد و هر پنجسال یکبار در برنامههای پنجساله توسعه،
این درصد را مورد بازنگری قرار دهد.
پ- وزارت
اطلاعات موظف است با استفاده از ظرفیتهای قانونی خود شرایط برای ارتقای
کمّی و کیفی ظرفیتها و زیرساختهای اطلاعاتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی،
حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقای توانایی و برتری در
نبرد اطلاعاتی را بهوجود آورد.
ت- بهمنظور
تقویت کمّی و کیفی بسیج مستضعفان، آرمانها و مبانی اندیشه انقلاب اسلامی،
توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و حضور بیشتر نیروهای مردمی در
صحنههای امنیت و دفاع از کشور، اقدامات و تسهیلات لازم بهشرح زیر فراهم
شود:
1- حمایت از زیرساختها برای توسعه نواحی شهرستانی و ردههای مقاومت بسیج، متناسب با توسعه و تغییرات تقسیمات کشوری
2-
پشتیبانی از ردههای مقاومت بسیج و بسیج اساتید، دانشجو و طلبه در
دستگاههای اجرائی بهویژه در فعالیتهای پژوهشی و علمی و بسیج زنان در
راستای تحکیم بنیان خانواده و تلاش در جهت تقویت راههای مقابله با جنگ نرم
5-
امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال و ویژه شاغل برای شرکت در
آموزشها و اردوها و سایر برنامهها حداکثر بهمدت پانزده روز در سال به
جای خدمت اداری بدون دریافت حق مأموریت
تبصره 1-
به سازمان بسیج مستضعفین اجازه داده میشود از محل اعتبار مصوب خود حمایت
لازم را برای تأمین پوشش بیمهای و جبران خسارتهای ناشی از بهکارگیری
بسیجیان فاقد پوشش بیمهای در مأموریتهای مختلف بهویژه دفاعی، امنیتی و
کاروانهای راهیان نور بهعمل آورد.
تبصره 2- به
دستگاههای اجرائی اجازه داده میشود متناسب با میزان آمادگی سازمان بسیج
سازندگی، اجرای بخشی از فعالیتهای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و غنیسازی
اوقات فراغت و پروژههای عمرانی خود از قبیل احداث و تعمیر مساجد، مدارس و
خانههای بهداشت روستایی، بیابانزدایی، جنگلکاری، آبرسانی به روستاها در
مناطق محروم، روستایی و مرزی براساس مقررات جاری کشور به آن سازمان واگذار
نمایند تا با استفاده از نیروهای داوطلب بسیجی و مردمی و جوانان و متخصصان
بهنحو سازمانیافته، اجراء کند.