کد خبر: ۳۸۴۷۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۴ تير ۱۳۹۵
امام جمعه شهرضا ترویج فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج را یکی از مهم‌ترین مصادیق سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: یکی از معضلات جامعه ما مشکلات زوج‌های جوان و مسئله طلاق است که بهترین راهکار برای کاهش آن مشاوره قبل از ازدواج است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، شورای فرهنگ عمومی با توجه به اینکه با آحاد جامعه سر و کار داشته و رصد مسائل فرهنگی در جامعه نیز به عهده این شوراست، مهمترین و مؤثرترین شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اگر شورای فرهنگ عمومی بتواند از تمام ظرفیت خود استفاده کند، به طور قطع می‌تواند تأثیرات شگرفی در وضعیت فرهنگی مردم که از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است به وجود آورد.

امام جمعه شهرضا صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، اظهار داشت: اسلام به عنوان عالی‌ترین و جامع‌ترین دین الهی دستورات کاملی برای تمامی شئون زندگی انسان دارند، اما لازم است این دستورات احصاء و منتشر شود.

حجت‌الاسلام سیف‌الله یعقوبی افزود: سبک زندگی اسلامی بر تمامی جوانب حیات فردی و احتماعی انسان‌ها نظر دارد و از این نظر کسی نمی‌تواند ادعا کند که احکام این دین الهی از توجه به برخی از وجود حیات فردی یا اجتماعی غفلت کرده است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین نتایج ترویج سبک زندگی اسلامی کاهش معضلات اجتماعی است زیرا تمامی مسائلی که امروزه جامعه ما با آن دست به گریبان است ناشی از بی‌توجهی به احکام و دستوراتی است که تحت عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح می‌شود.

امام جمعه شهرضا اخلاق‌مداری را یکی از اصول مهم اخلاق اسلامی دانست و گفت: متأسفانه امروزه در جامعه ما به مسئله اخلاق در محیط‌های فردی و اجتماعی بی‌توجهی می‌شود، ما باید براساس تعالیم اخلاق اسلامی به عنوان جزئی از جامعه همواره به دنبال برقرار روابط حسنه با دیگران باشیم.

یکی از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی ما ترویج سبک زندگی اسلامی است

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی ما ترویج سبک زندگی اسلامی است و در این زمینه باید بیشتر در زمینه ترویج اخلاق اسلامی در محیط جامعه تلاش کنیم، رسانه‌ها در این زمینه پیشقدم شوند و در ترویج سبک زندگی اسلامی تلاش کنند.

حجت‌الاسلام یعقوبی تصریح کرد: اسلام بر لزوم حفظ کرامت دیگران در جامعه تأکید بسیاری داشته است و از این نظر ممکن است افراد و گروه‌های اجتماعی تحت تأثیر سایر برنامه‌های ضدفرهنگی غیراسلامی رفتارهایی را از خود بروز دهند که خلاف این مسئله باشد، بنابراین آنچه بیش از همه مهم است ترویج اصول و مبانی سبک زندگی اسلامی در بین افراد است.

وی با اشاره به آمار بالای طلاق در جامعه، گفت: اگر زوجین با وظایف خود در سیستم زندگی اجتماعی اسلامی آشنا باشند و سخنان قرآن و اهل بیت(ع) را ملاک عمل خود قرار داده و اهل بیت(ع) را به عنوان الگوهای عملی خود بشناسند و تلاش کنند تا همانند آن بزرگان رفتار و عمل کنند، هیچگاه معضلاتی نظیر طلاق در خانواده‌ها ایجاد نمی‌شود.

ترویج فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج یکی از مهم‌ترین مصادیق سبک زندگی اسلامی است

امام جمعه شهرضا ترویج فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج را یکی از مهم‌ترین مصادیق سبک زندگی اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه ما مشکلات زوج‌های جوان و مسئله طلاق است که بهترین راهکار برای کاهش آن مشاوره قبل از ازدواج است.

وی اظهار داشت: مشاوره قبل از ازدواج یک نیاز ضروری برای جامعه است، اما مردم هم باید با آگاهی نسبت به مزایای این مشاوره‌ها برای انجام آن‌ها و استفاده از رأی و نظر مشاوران اقدام کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا در ادامه این جلسه، اظهار داشت: قرآن کریم زیر بنای تعالیم اسلامی است و باید به عنوان محور امور در نظر گرفته شود.

محمدعلی جعفری افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد تنها به زیباخوانی و زیبا‌نویسی قرآن توجه کرده و از توجه به دیگر زوایای قرآن غافل بوده‌ایم، قرائت و کتابت زیبای قرآن مقدمه‌ای برای عمل به قرآن است، اما متأسفانه در برخی مواد از عمل به تعالیم قرآنی غافل بوده‌ایم.

طلاق‌های عاطفی زنگ خطری برای روابط اجتماعی و خانوادگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مدیر مرکز مشاوره کوثر شهرضا در ادامه جلسه، گفت: آمار بالای طلاق در جامعه ایرانی و طلاق‌های عاطفی زنگ خطر متلاشی شدن روابط اجتماعی و خانوادگی را به صدا درآورده و اگر در این زمینه اقدام مناسبی انجام نشود، به زودی شاهد معضلات زیادی در این زمینه خواهیم بود.

احمد غضنفری گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد نه والدین و نه فرزندان آموزش کافی و درستی در خصوص بایدها و نبایدهای دوران قبل و بعد از ازدواج ندیده‌اند و این مسئله باعث بروز تنش‌های خانوداگی که طلاق یکی از ثمرات آن است، شده‌ است.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش همه افراد جامعه در زمینه نیازهای عاطفی، مادی و جسمی در دوران قبل از ازدواج اظهار داشت: امروزه افراد زمانی به روانشناس مراجعه می‌کنند که دوران آشنایی را گذرانده و در آستانه عقد و آغاز ازدواج هستند در حالی که بر اساس اصول علمی باید فرزندان خانواده‌ها در دوران قبل از ازدواج به مشاور رجوع کنند.

استاد دانشگاه آزاد شهرضا اظهار داشت: نخستین گام در ایجاد یک زندگی سالم و آغاز دوران زناشویی موفق، خودشناسی است زیرا این عامل مقدمه برقراری روابط سالم و پایدار در کانون خانواده‌ها است، فردی که بتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند توان اداره زندگی خود را نیز دارد.

وی گفت: خودآگاهی زمینه ایجاد تعهد را در افراد ایجاد می‌کند، متأسفانه بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل عدم احساس تعهد و وجود حس مسئولیت در افراد منجر به طلاق و جدایی می‌شود.

غضنفری با تأکید بر لزوم تکامل عقلی و عاطفی زوجین در دوران قبل از عقد، افزود: ازدواج‌هایی که در زیر سن 22 سال انجام می‌شود به دلیل عدم تکامل عقلی و عاطفی کافی زوجین منجر به تنش و اختلاف می‌شود.

وی رعایت معیارهای مختلفی از جمله تطابق اعتقادات دینی، پذیرش هنجارهای اجتماعی، تحصیلات و فرهنگ خانواده‌ها را از جمله دیگر معیارهای مؤثر در ایجاد ازدواج‌های موفق برشمرد و تصریح کرد: اختلافات زیاد سنی زوجین، عدم تطابق فرهنگی خانواده‌ها و هر عاملی که سبب افزایش دوگانگی بین دختر و پسر شود، از علل افزایش آمار طلاق و اختلافات خانوادگی زوجین محسوب می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها