کد خبر: ۳۸۲۷۳
زمان انتشار: ۲۰:۲۲     ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
تابناک: «لئون پانه تا» ، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً طی گفت و گویی با روزنامه «واشنگتن پست »اعلام کرده است که اسرائیل برنامه ریزی کرده بین ماه های «آوریل تا ژوئن»، یعنی در بهار آتی به ایران حمله کند. اما به راستی تعیین این تاریخ دقیق چه معنایی دارد ؟
 
«لئون پانه تا» ، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً طی گفت و گویی با روزنامه «واشنگتن پست »اعلام کرد اسرائیل برنامه ریزی کرده بین ماه های «آوریل تا ژوئن»، یعنی در بهار آتی به ایران حمله کند. سخنان پانه تا بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان پیدا کرد و برداشت های مختلفی از آن شد؛ اما سوال این است که هدف اصلی وی از بیان این اظهارات چه بوده است؟

 هرچند بیشتر رسانه ها، به ویژه رسانه های غربی، سخنان اخیر پانه تا را در راستای سیاست اعلامی ایالات متحده مبنی بر تلاش برای بازداشتن رژیم اسرائیل از حمله یک جانبه به ایران ارزیابی کرده اند، اما ظاهرا اهداف دیگری در این میان وجود دارد .

در حقیقت، کاخ سفید از بحرانی نگه داشتن فضا در مورد برنامه هسته ای ایران سود می برد و به این وسیله قصد دارد با جدی نشان دادن خطر حمله رژیم اسرائیل، وسیله ای برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران بیابند. نشانه ای که می توان در اثبات این مدعا از آن سود جست، تعیین تاریخ دقیق حمله احتمالی رژیم اسرائیل است. دلیلی که «پانه تا » برای اعلام تاریخ مذکور بیان کرده این است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، تاریخ مذکور را به عنوان دوره ای حیاتی ارزیابی کرده که پس از آن ایران به «مرحله مصونیت» خواهد رسید.

اما آنچه باراک در مصاحبه ای در نوامبر گذشته اظهار داشت این بود که نمی تواند پیش بینی کند این مرحله چه زمانی فراخواهد رسیداما چرا «پانه تا »دقیقاً سه ماهه دوم سال میلادی جاری را به عنوان تاریخ حمله ذکر کرده است؟ در حقیقت ارتباط آشکاری که میان دوره آوریل تا ژوئن با مثلث آمریکا – اسرائیل – ایران وجود دارد، انقضای دوره تأخیر شش ماهه ای است که اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران تعیین کرده است.

به این ترتیب، آمریکا تلاش دارد با قرار دادن تهدید حمله احتمالی نظامی رژیم سرائیل در همین بازه زمانی، یعنی دوره آغاز احتمالی تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا ،  ابزارهای خود را برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران جهت واداشتن ایران به پذیرفتن خواسته هایش در مورد برنامه هسته ای افزایش دهد. باید توجه داشت که وزارت دفاع آمریکا، از اعلام خبر تعویق مانور نظامی مشترک با رژیم اسرائیل نیز استفاده مشابهی کرد. پس از لغو این مانور نظامی که بنا بود روز 15 ژانویه برگزار شود، برخی منابع خبری آمریکایی گزارش دادند مقاماتی در وزارت دفاع آمریکا که نخواسته اند نامشان فاش شود، لغو مانور را به درخواست رژیم اسرائیل اسرائیل دانسته و ابراز نگرانی کرده اند که دولت این کشور بخواهد با این کار، از رو شدن دستش جلوگیری کرده و خود را برای حمله به ایران در بهار سال جاری میلادی آماده نگه دارد.

دلیل دیگر در اثبات این ادعا که هدف از سخنان پانه تا فشار بر ایران بوده، این حقیقت است که سخنان مذکور با اظهارات قبلی مقامات آمریکایی در تناقض است. ایالات متحده در پیامی که ماه گذشته به واسطه ژنرال دمپسی به اسرائیل منتقل کرد، این بود که در صورت وارد شدن اسرائیل به جنگ با ایران بدون مشورت با واشنگتن، ایالات متحده به هیچ وجه این کشور را همراهی نخواهد کرد. با این حال در مطلبی که واشنگتن پست به نقل از پانه تا منتشر کرده، بیان شده که ایالات متحده تعهدی 60 ساله به حفظ امنیت اسرائیل دارد و در صورتی که مراکز جمعیتی اسرائیل در معرض خطر باشند، آمریکا خود را متعهد به دفاع از این کشور می داند.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت سخنان اخیر پانه تا چیزی بیش از تلاش برای بر هم زدن جو روانی علیه ایران نیست و در واقع هنوز قطعیتی در مورد اقدام نظامی علیه ایران چه در اسرائیل و چه در غرب وجود ندارد. آمریکا تلاش دارد تا با واقعی نشان دادن تهدید، جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش خواست های خود نماید. بدون شک آمریکا از تبعات جدی حمله احتمالی علیه ایران آگاه است و با ارزیابی که از توان ایران دارد، حاضر به پذیرش چنین ریسکی نخواهد بود.

این سخنان مقامات آمریکایی و غربی البته یک طرف معادله است و آنان از طرف دیگر معادله یعنی ایران سخن نمی گویند . طرفی که خود به اهمیت ، توان و نفوذش اطلاع دارند ، اما در همین جنگ روانی طبیعی است که سخنی از آن به میان نیاید ، اما گاه عمل بی تردید نکته ها عیان خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
۹
۴
با سلام
اينها فقط بدنبال ايجاد جو رواني عليه ايران هستند و مي خواهند كه مردم از نظام فاصله بگيرند. زهي خيال باطل ...
پاسخ
ممل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
۴
۲
مواظب باشیدازاینهابعیدنیست ها.
پاسخ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
نترس.با خوندن یه زیارت عاشورا دوپینگ می کنیم میریم تو دل دشمن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۵
۶
خونم بدجوري هوس ريختن داره!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
پس برو رگ خودت رو بزن .مردم دیگه همچین هوس باطلی ندارن
عبدالحکیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۸
۴
حسبنا الله و نعم الوکیل
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۱۱
۳
زهی خیال باطل ، اسرائیل وقتی فکر جنگ مستقیم با ایران را در تخیلات خود می پروراند خواب از سرش می پره چون بخوبی می داند تنها کشوری که ریشه اسرائیل را می سوزانه ایران است بایدم این حرف و سخنهای گزاف بزنه که حداقل بخودش دلداری بده که خدا کند تا بهار آینده نابود نشیم.
پاسخ
محمد - خوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۹
۴
اینا ارزش خبری ندارند (پاکشون کنید).
این ترسوها ، بی عرضه تر از این حرفا هستن.
یه حرفی میزنن بعدش پشت امریکا قایم میشن میگن ما نگفتیم.
به موشکهای دست ساز حزب الله نتونستند جواب بدند میخوان به ایران حمله کنند!!(خوابشو دیدید).
پاسخ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۵
۵
اینا ماله جنگ نیستن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۱۱
۳
اسراییل توان مقابله با حزب الله رو نداره چه برسد به ایران اسلامی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۶
۵
یه جنگ کردنی بهشون نشون بدیم که ...........................!!!!!!!!!!!
پاسخ
نوکراقا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰
۵
۱
سلام ببینیدبیاییدواقع نگرباشیم امریکااگربخوادبه ایران میتونه حمله کنه قدرتشم خیلیه ومتحدان قوی ای هم داره سلاح برترمانسبت به اوناایمانه.به نظرمن اگه جنگ بشه جنگ جهانی سوم اتفاق میفته
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
آمریکا و فلسطین اگه می تونست همون موقع لبنان رو می گرفت (ما که با زبان خودمون میگیم بزن چرا جنگ نمی کنه)
پاسخ
ایران
GERMANY
۰۰:۳۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳
۲
اسرائیل 50 سال هست که حریف چند تا جوان که سلاح اونها سنگ هست نشده چطور میخواد به ایران حمله کنه ؟ مگه فراموش کردهخ در جنگ 33 روزه جچه بلایی سرشون اوردیم خدا کنه حمله کنه تا مادرشو نو به عزاشون بشونیم به یاری خدا . زنده باد ایران .زنده باد اسلام .زنده باد حق
حق یارتون با هم باشین امریکا هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه !
پاسخ
شایان شاهنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳
۴
هیچ ملتی مثل ایرانی جماعت اینقدر منم منم نمی کنه. بیاین واقعگرا باشید. اگر واقعا آمریکا به ایران حمله کنه همین دوستانی که کامنت می ذارن و مسخره می کنن بازم هستن که مضحکه راه بیاندازن یا تو 100تا سوراخ موش قایم شدن؟ آمریکا قدرتش رو داره خیلی هم داره، و ایران هم قطعا هدف آسانی نیست و قدرت نظامی قابل توجهی داره، اما آمریکا آمریکاست. بیاین از تاریخ درس عبرت بگیریم. قرار نیست آمریکا بیاد ایران رو اشعال کنه، نتیجه برای ما فاجعه بار خواهد بود.
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱
۱
مال این حرفا نباشی
اسرائیل اینقدر جرات پیدا کرده که ایران رو تهدید کرده ولم کن ولم کن تا ......
پاسخ
KOROUSH
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
BA DOROD VA BE NAME IRAN
MA BA JANG MOKHALEFIM MA IRANI HASTIM NA BARBAR NA ARAB TAZI KE TALEB JANGE BE OMID ROZHAYE KHOOB IRAN VA BE OMID NABOODI KHAEANIN VATAN
پاسخ
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۲
۲
اگر دشمن فشار بياورد حادثه عاشورا را تكرار خواهيم كرد با اين تفاوت كه ........ امام خامنه اي
واما تا تو را نوح است كشتيبان .......
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
مثل اینکه زمان انتقام ایرانی کشی در13فروردین معروف داره فرامیرسه واسرائیلی ها عذاب وجدان دارند ومیخوان بدهکاریشون به اجدادمون رابپردازن
دیگه ازین به بعد13 به در ما جشن میگیریم نه اونا
پاسخ
مرضیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۴
۱
منتظر حملشون هستیم، خدایا بهمون فرصت بده انتقام تمام مظلومیت های اسلام رو ازشون بگیریم.
تو جنگ با ایران حتما خاطره جنگ خیبر براشون زنده میشه
پاسخ
محمد امین 57
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۲
۲
همیشه این سخن امام (ره) را به خاطر داشته باشیم:
((آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.))
والسلام
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۰
۱
نترس من اینجام برو جلو
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۳
۰
جنگ خوب نيست و نتايج فاجعه آميزي براي هر دو طرف داره،كه در اين مورد نتايج براي ايران بدتره.
چرا؟
چون اقتصاد ما در وضعيتي نيست كه بخواهيم باهاش يه جنگ رو اداره كنيم، درثاني مردم ما اون مردم 25ساله پيش نيستن كه با كمبودهابسازن به خاطر دفاع مقدس كه البته حقم دارن. بايد اين رو در نظر بگيريم كه توان نظامي ما در حدي نيست كه بتونيم در برابر آمريكا مقاومت كنبم.بياين واقع بين باشيم نيروي هوايي ايران فرسوده و ضعيف هستش پس مطمئن باشيد آمريكا از راه زمين و دريا حمله نخواهد كرد(حداقل در ابتداي جنگ احتمالي) كه ما با قايق هاي تند در دريا رو و يا بسيجيهاي جان بر كف در زمين بتونيم جلوشون وايسيم.
جنگهاي امروز در آسمانها انجام ميشه نه در زمين و دريا.
همچنين در صورت آغاز جنگ،ايران متحدي به اون صورت نداره كه كمكش كنن و بايد تنهاي تنها بجنگه.حالا شايد يكي بگه پس سوريه و لبنان چه كاره هستن كه من باز توجهشونو به همون مسئله جنگهاي هوايي جلب ميكنم.در مورد روسيه و چين تاريخ نشون داده كه روسيه قابل اعتماد نيست و خب چين هم هر طرفي كه منافعش تامين باشه همون طرفه.
پاسخ
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۲
۱
ای اهل ایمان شما ایمانتان را محکم نگه دارید.اگر همه ی عالم گمراه شوند وشما به راه هدایت باشید زیانی از کفر آنها به شما نخواهد رسید
پاسخ
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
ایستگاه بعدی بیت المقدس . . .
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
۳
۰
ایران را هر کاری کنید ایران است و سلاح آن مردانش. مردان تاریخ ساز ان . انچه که در هیچ نقطه از جهان در طول تاریخ دیده نشده است. هر جا به اقتدار ایران و ایرانی شک کردید تاریخ را ورق بزنید. دلتان قرص توکلتان بر خدا. یقین داریم اینده ازآن ایرانیان است. و مطمئنا اسلام نیز رهبرمان.
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
باسلام اينها بچه هاي سيد علي را از چي مي ترسونند بقول آقا (...حادثه عاشورا را تكرار خواهيم كرد...)مااز شهادت نمي ترسيم آنها از دنياي خودشان بترسند
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
ما که خیلی وقت است بند کفشهایمان را باز کردیم تا نیش این جانور را برای همیشه قطع کنیم دوستان شما با خیال راحت هر به کار روز مره خود ادامه دهید که دشمن بیشتر از ان است که ما فکر می کنیم بسیار ترسو و بز دل
پاسخ
کیخا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
ایرانی این قدر ظلم می کند منتظر چنین روزهای باشد
پاسخ
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
امريكاييها مثل بعضي ازافراد بزدل وكودن داخل كشور نيستن كه يك اشتباه را دوبار تجربه كنند آزموده را آزمودن خطاست. اون دسته از كساني كه فكرميكنند ايران نيروي هوايي فرسوده وضعيفي دارد وتوان مقابله با آمريكاه رو نداريم خيالشون راحت باش در دوران دفاع مقدس وضعيت بهتر از حالا نبود اين اراده واعتقاد افراد بود كه جنگ رو پيش ميبرد نه سلاح وامكانت. پس اينها همش جنگ روانيه. البته گفتم كه شما اصلا نگران نباشيد اگر جنگي هم بشه مثل همون موقع شما به زندگيتون ميرسيد جان بركفان به دفاع از دين،ناموس،وطن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها