به گزارش پایگاه 598، مقداد همتي مشاور سابق وزير راه و شهرسازي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي «نسيم آنلاين» با انتقاد از عملكرد وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل جاده و ريلي اظهار كرد: طبق آمارهاي حمل و نقلي موجود، حدود 90 درصد مسافرتها در بخش جادهاي انجام ميشود و 10% باقيمانده بين شيوههاي مختلف حمل و نقلي (ريلي، دريايي و هوايي) تقسيم ميشود. سهم حمل و نقل هوايي نيز از كل مسافرتهاي سالانه كمتر از 3 درصد است. با اين حال بزرگترين قرارداد پسابرجام در حوزه هوايي و خريد هواپيما انجام گرفت و تفاهمنامه ها با ايرباس و بوئينگ براي خريد بيش از 200 فروند از انواع هواپيماها بسته شده است. موضوعي كه اولويت داشتن آن مورد سوال و انتقاد رهبري نيز قرار گرفت.
وي افزود: حادثه دلخراش كشته شدن 19 سرباز در جاده ي كرمان با سه دليل اصلي قصور راننده ،فرسودگي اتوبوس و فرسودگي زيرساختهاي جاده اي صورت گرفته كه مقصران اصلي آن وزارت راه و شهرسازي و پليس راهور ناجا هستند. اما با اين حال بايد پرسيد وقت آقاي وزير راه و شهرسازي بايد براي رسيدگي به زيرساختهاي جاده اي و نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي با مخاطب 90 درصد صرف شود يا خريد 200 فروند هواپيما براي 3% مسافرتها؟
مشاور وزير سابق راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: وقت آقاي وزير بايد براي آزادراه تهران شمال وقت گذاشته شود يا شيوه تامين مالي اينهمه بزرگراه و آزادراه مهم و ترانزيت روي زمين مانده؟ آقاي وزير 830 كيلومتر زيرساخت آماده ريل گذاري را بعد از سه سال چه كرده است؟
همتي تصريح كرد: بعد از ركود كامل در حوزه مسكن و تعطيلي مسكن مهر و قصور آشكار وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل و نقل جاده اي، آقاي آخوندي ديگر چه كاري باقيمانده ديگري بايد انجام دهد تا بركنار شود؟