به گزارش پایگاه 598 به نقل از فردا، زمستان
سال گذشته بود که آلودگی هوا در کشور و به خصوص در کلان شهرها به نقطه اوج
خود رسید. این در حالی بود که ساکنان این شهرها دچار سوزش چشم و مشکلات
تنفسی شدند و بسیاری از کارشناسان توصیه می کردند که افراد دارای
بیماریهای قلبی، ریوی، کودکان و سالمندان از تردد در فضای باز خودداری
کنند. مسئولان مربوطه نیز به جای ارائه راهکار برای رفع آلودگی هوا به
دنبال هیاهوی سیاسی و متهم کردن یک نفر بودند.
در این میان اتهام اصلی این آلودگی ها، متوجه خودرو و آلایندگی های به وجود آمده از طریق این وسیله نقلیه بود.
بهمن
۹۴ برنامه مستندی در رابطه با صنعت خودروی کشور به روی آنتن تلویزیون رفت و
توجه بسیار از مخاطبان را به خود جلب کرد. تیم مستندسازی ثریا با موضوع
آلودگی هوا شروع شد و هدفش پیدا کردن راهکار برای خارج شدن از این معضل
بود. در بخشی از این مستند به خودرو های سواری شخصی با سوخت های فسیلی و
خودروهای جدید الکتریکی در دنیا پرداخته شد.
در بین مصاحبه های
مستند چهره مخترعی رسانه ای شد که نامش مدتی بعد از پخش شدن این برنامه بر
سر زبان ها افتاد. جمشید آرین مخترعی که توانسته بود خودرویی الکتریکی در
داخل کشور بسازد. خودرویی با استاندارها و امکاناتی فراتر از جدیدترین
تولیدات بزرگترین شرکت های خودروسازی!
نکته عجیب مستند برخورد
مسئولان وقت از ۱۵ سال پیش تا کنون با اختراع جمشید آرین و عجیب تر از آن
اظهارات خانم ابتکار با چنین اتفاق بزرگی بود! در حالی که امروز شاهد آن
هستیم که در دوران ریاست معصومه ابتکار تعرفه ۴ درصدی برای واردات خودرو
های الکتریکی و هیبریدی خارجی وضع شده است!
خودروهای الکتریک اختراع جدیدی نیستند اما مورد غفلت واقع شدهاند همان
روزها بود که جمشید آرین در برنامه مستند ثریا گفت: در سال ۱۳۷۹ بنده به
این موضوع علاقهمندشدم چراکه یک احساس نگرانی داشتم و برای آن دلیل علمی
نداشتم و فکر میکردم که با این روندی که بشر جلو میرود که حمل و نقل بخش
مهمی از این روند تکاملی بود، مطمئنا به مشکل میخوریم.
وی
در ادامه افزود: مطالعاتی اولیه در خصوص گرمایش کره زمین و گازهای CO2
داشتیم که باعث شد بنده برای تکمیل مطالعاتم به چند کشور سفر کنم؛ یکی دیگر
از برنامههایم این بود که آشنا بشم با اینکه آیا کشورهایی مثل اروپا و
آمریکا برنامههایی برای محیط زیست و دهههای آینده دارند یا خیر. بعد از
آن با یک سری کنفرانس تحت عنوان EVS آشنا شدم که هرساله در یک کشور برگزار
میشد و معتبرترین کنفرانس در خصوص انرژیهای پاک و خودروهای الکتریکی است
که بنده سعی کردهام همیشه در این کنفرانسها یا شرکت و یا سخنرانی کنم.
آرین
تصریح کرد: در مطالعات اولیه متوجه شدم که خودروی الکتریک اختراع جدیدی
نبوده است و قبل از خودروهای فسیلی و بنزینی این خودروها اختراع شده بودند و
حتی در دهه ۱۹۲۰ تعداد خودروهای الکتریک در آمریکا بیشتر از خودروهای
بنزینی بود منتها به دلایلی مانند استخراج نفت و معایب خودروهای الکتریک
باعث شد که این خودروها کنار بروند و تا چندسال پیش هیچ سیاستگذاری به این
تکنولوژی علاقهای نشان نداده بود و این دلیلی بود که من را مجاب کرد تا
به این تکنولوژی روی بیاورم.
علت بی توجهی نسبت به خودروهای جمشید آرین چه بود؟ حدود
۱۵ سال پیش بود که روسای جمهوری مانند هوگوچاوز و بشار اسد سوار خودروی
تولید شده توسط جمشید آرین می شدند. اما این سوال پیش می آید که چطور فردی
در ایران و ۱۵ سال قبل به چنین فناوری ای می رسد اما با وجود نامه نگاری با
مسئولان دولت هشتم از این طرح استقبالی نمی شود؟ در حالی که امروز به جای
واردات این خودروها برای مبارزه با آلودگی هوا می توانستیم صادر کننده آن
باشیم!
او در خصوص دستور رئیسجمهور نهم در حمایت از این اختراع و
ساخت صد دستگاه از آن میگوید: رییس جمهور به جای اینکه مثل سایرین
بنویسند موضوع بررسی شود، برای اولین بار نوشته بود که برای طرح ایشان و
تولید 100 خودوری الکتریک فلان مبلغ پرداخت شود که البته این دستور هم
انجام نشد و در پیچ و خم های اداری گم شد! ما حقیقتا نمیدانستیم از کجا
ضربه میخوریم؛ ما همه معاونان رئیس جمهور به جز خود رئیس جمهور را ملاقات
میکردیم و حتی رئیس جمهور به معاونانش تاکید میکرد که طرحی مهمتر از این
نداریم اما بازهم کار به جایی نمیرسید. و ما نمیدانستیم چرا تا اینکه
کسی به ما نام یک خودروساز بزرگ را گفت که به خاطر منافعش کارشکنی میکرده
است!
جمشید آرین معتقد است که عدم توجه به این خودروها به دلیل به
خطر افتادن منافع اشخاص بوده و نه منافع مردم. زیرا که کشورمان با وجود این
تکنولوژی می توانست به خودکفایی برسد. او میگوید به من گفتند برای
سرمایهگذاری باید ابتدا ایرادات آن را رفع کنم. ایراداتی که پس از صد سال
هنوز شرکتهای بزرگ دنیا هم نتوانستهاند آنها را مرتفع نمایند.
این
پژوهشگر صنعت خودرو گفت: تمام قطعات این خودرو را هم در کارخانه خودمان
ساختیم یعنی پلتفرم (که این همه مسئولین ما میگویند ما پلتفرم درست
میکنیم درصورتیکه چینیها این کار را برای ما انجام میدهند) و طراحی
برای خودمان بود، خودرویی که ساختیم شبیه هیچ خودروی دیگری نبود.
پاسخ دو خطی خانم ابتکار؛ خودروهای الکتریک هیچگونه آیندهای ندارند! سال
۱۳۸۱ بود که جمشید آرین نامه ای را به سازمان محیط زیست ارسال کرد و در آن
این خودرو و کارایی آن را معرفی کرده بود. در پاسخ به این نامه معصومه
ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست بدون هیچ تقدیر و تشکری از این مخترع
در دو خط نوشت: این نامه، نامهای است که در جواب مکاتبات آقای آرین و
بعنوان یک محقق و مخترع داده شده است؛ «به اطلاع میرساند که خودروهای
الکتریک به دلیل وزن زیاد باتریها هیچگونه آیندهای ندارند»!
در
واقع معصومه ابتکار خودروهای الکتریکی را بدون آینده دانست. در حالی که
امروز در حال واردات ماشینهای هیبریدی خارجی از ژاپن و فرانسه هستیم و
دقیقا همان چیزی که گفته بودند نتیجه نمیدهد را وارد کشور میکنیم!
ابتکار: نامه جمشید آرین جعلی است!!! به تازگی ولی رئیس سازمان محیط زیست، چنین نامهای را جعلی خوانده است.
در
کانال تلگرامی معصومه ابتکار آمده: «نامه منسوب به اینجانب جعلی است و از
جاعلان آن شکایت کرده و موضوع را مورد پیگیری قرار خواهم داد. در این نامه
نهتنها امضا کاملا جعلی و غیر واقعی است، بلکه ادبیات نامه و عنوان به کار
رفته برای امضاکننده نیز سابقه نداشته است.
متاسفانه مدتی است
فردی به نام جمشید آرین مدعی ساخت خودروی برقی با دروغپراکنی و جوسازی سعی
در بازار گرمی برای خود دارد که موضوع از سوی معاونت محیط زیست انسانی
سازمان پاسخ گفته شده است.
خودروی ادعایی وی در سال 1381
قدیمیترین فنآوری تولید خوروی برقی بوده و به دلیل استفاده از تعداد زیاد
باطری سربی نهتنها برای شهری مثل تهران با شیبهای تند قابلیت استفاده
نداشت، بلکه به طور کل محدودیت زیادی داشت. در آن سالها خودروسازانی چون
سایپا هم اقدام به تولید خودرو برقی کردند ولی به دلیل تکنولوژی ابتدایی،
مورد توجه قرار نگرفت.»
در بخش دیگری از این پیام نوشته شده:
«متاسفانه گروهی نیز ناآگاهانه اسیر این جوسازیها میشوند که از جمله
برنامه ثریا در سیما است. این برنامه متاسفانه نامه جعلی مورد بحث را نشان
داده که در صورت عدم جبران آن مورد پیگیری حقوقی قرار خواهد گرفت. این سؤال
هم باقیست که اگر در سال 81 به مدعی مورد بحث پاسخ منفی داده شده چرا در
دولتهای نهم و دهم با ثروتی که در دسترس بوده از وی حمایت نشده و حالا بعد
از 14 سال یادشان افتاده است؟
در هر حال جاعلان این نامه و منتشر کنندگان آن مورد پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.»
جمشید آرین: خانم ابتکار حرفش جعلی است نه نامه اش این
در حالی است که جمشید آرین در گفتگو با خبرنگار «فردا» و در واکنش به حرف
های ابتکار می گوید: ایشان در اینستاگرام به صورت غیر حرفه ای به من توهین
کرده اند و قصد داشتند تا افکار عمومی را به جای دیگر ببرد تا اصل مطلب را
پنهان کند اما
من با مستندات در 5 صفحه که هم فایل text و هم فایل pdf در کانال تلگرامی من موجود است منتشر کرده ام.
در واقع باید بگویم که این خانم ابتکار است که حرفش جعلی است و نه نامه
اش. و باید به ایشان بگویم در رابطه با مسائل علمی باید با مستندات سخن
بگوییم و سوابق علمی را در همان زمان مقایسه کنیم.
جمشید آرین می
گوید: 14 سال پیش با خودروی آریانا 792 از زیبا کنار به میدان شهرداری رشت،
استانداری، اداره صنایع رفتیم و برگشتیم یعنی حدود 110 کیلومتر رانندگی
کردیم و این رکوردی بود که ما 14 سال پیش ثبت کردیم. این کار معمولی ای
نیست! اما چرا کسی از تولید این خودرو حمایت نکرد؟! به نظر من منافع شخصی
در میان است و موجب این اقدامات عجیب می شود. وقتی که روزانه در کشور ما 75
میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و بر اساس آمار روزانه 28 میلیون لیتر بیش
از حد در حال استفاده است، قطعا آلودگی هوا به مردم آسیب می زند.
این
مخترع خودروی هوشمند الکتریکی ادامه می دهد: در ایران خودرو فقط و فقط
مونتاژ می شود اما کار من مونتاژ نبود! من در همان سال 1381 گفته بودم که
اگر ما وارد آینده الکتریکی بشویم 2 الی 3 سال دیگر به بقیه کشورها خواهیم
رسید. اما کسی این حرف مرا جدی نگرفت.
آرین در پایان می گوید:
دیروز دهمین روز اعتصاب غذای من بود که اعلام کرده بودم، من برای رسیدن به
اهدافم که پیشرفت کشور و رفع معضل آلودگی هواست، تلاش خواهم کرد و با وجود
اینکه 5 بار ممنوع الخروج و حتی تبدیل به مرگ شدم، به راهم ادامه می دهم.
چند اختراع و محصول مرا می خواهید ببینید تا مجبور شوید باور کنید؟؟ حسن
شمشادی، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود صحبت های «جمشید آرین اصل»
مخترع اولین خودروی هوشمند الکتریکی جهان (آریانا 792) را منتشر کرد و
نوشت:
«جمشيد
ارين اصل مخترع و مبتكر مي گويد: من بیش از هفتاد هزار ساعت فقط طی پانزده
سال از سی و هفت سال گذشته، تحقیق و کار در زمینه سیستم های حمل و نقل و
انرژی های پاک کردم نه برای چشمان کور و نه برای چشمان حسود و نه برای
چشمان دیگران!!
من برای مردم خود و برای رهبری انجام وظیفه کردم ،
حالا که زنده ام و هزاران سند معتبر دارم مرا تهدید و تخریب میکنید لابد
مثلا چشم فرو بستم آنوقت ....
چهارده سال پیش، اولین خودروی هوشمند
الکتریک جهان آریانا 792 در پیست مسابقات اتومبیل رانی فورمولا وان به
سرعت 120 کیلومتر در ساعت رسید، طراحی، مهندسی، پلتفرم با چهار ثبت اختراع
ساخت ایران که توسط مافیایی خودرو از کشور بیرون انداخته شد تا امروز
بدنبال واردات محصولات مشابه و حتی بامشخصات پایین تر شوند.
دوازده
سال پیش خودروی هوشمند الکتریک آریانا 800 در ملبورن استرالیا با حداکثر
سرعت 200 کیلومتر در ساعت به حركت درآمد . شبکه تلویزیونی sbs استرالیا پس
از بررسی و اطمینان از اصالت اختراع و محصول اعلام کرد اولین خودروی هوشمند
الکتریک جهان توسط جمشید آرین اختراع و تولید شده است .
چند اختراع و محصول مرا می خواهید ببینید تا مجبور شوید باور کنید؟؟ تا مجبور شوید ببینید که ما میتوانیم.
پي نوشت:
به داد ايشان و ديگر مبتكران و مخترعان كشور برسيد.»