وی افزود: ذات مقدس پروردگار در این آیه این نکته را بیان میکند که دوستی با دشمن و کافر و مستکبر نتیجهی معکوس دارد؛ معمولاً ارتباطات محبتی بین دو جریان متعاکس است. وقتی انسان به کسی محبت میکند در مقابل، او هم باید محبت کند و اگر از روز اول یک جریان دیگری مافوق ارتباط عاطفی بین دو نفر حاکم شد این تعاکس از بین میرود؛ یک فردی در مقام بهرهبرداری از دیگری است و برای اینکه او را استثمار کند به او ابراز علاقه میکند و نتیجه محبت با کفار، محبت و دوستی آنها نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از ابتدای این سوره ذات مقدس پروردگار پنج عنوان آورده است که علت کفرستیزی و دشمنستیزی ماست؛ پنج ملاک را خدا بیان میکند که شما هیچ وقت با دشمنانتان دست ندهید و دشمنستیزیتان را ادامه بدهید.
آیتالله علمالهدی، ملاک اول و دوم را اینگونه عنوان کرد: ملاک اول اینکه دشمن مکتب شما را قبول ندارد و به حقی را که شما به آن پایبندید کفر ورزیده است. جهت دوم دشمنستیزی این است که دشمن نه رهبری را قبول دارد و نه امت را. اینکه میگویند برویم با دشمن تعامل کنیم، او با کسی تعامل میکند که بتواند با او زندگی کند؛ او اصلاً با شما و این رهبر نمیتواند زندگی کند.
امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: ملاک سومی که در این آیه آمده، این است که دشمن از هر وسیلهای برای سلطه بر شما استفاده میکند؛ از هر جریانی بین شما برای تسلط بر شما استفاده میکند. «یثقفوکم» که در این آیه آمده، معنایش سلطه تنها نیست؛ آنجا که کسی چیزی را با مهارت به دست میآورد عرب به آن «ثقف» یا «ثقافه» میگویند، به همین دلیل عربها به فرهنگ «ثقافه» میگویند، بنابراین آن سلطههایی را ثقافه میگویند که دشمن از طریق دوستی با مهارت، خدعه و نیرنگ بر شما مسلط میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به علت اعلام خطر رهبر معظم انقلاب در مسئلهی نفوذ، گفت: مقام معظم رهبری که اینقدر در مسئلهی نفوذ دشمن اعلام خطر میکنند به خاطر این است که در شرایطی قرار داریم که دشمن راه نفوذ خودش را پیدا میکند، آن شرایط، شرایطی است که ما در جریان کارگزاری نظام افرادی داریم که اینها برخورد لازم را با دشمن ندارند و به دشمن خوشبین هستند و این حسنظن وسیلهی نفوذ دشمن خواهد شد.
وی یادآور شد: ملاک چهارم این است که اینها وقتی بر شما مسلط میشوند تنها از یک ابزار برای اعمال دشمنی خودش استفاده نمیکنند و از همهی ابزار برای ابراز دشمنیاش استفاده میکند؛ اینها به روی شما هم دست دراز میکنند و هم زبان، یعنی اگر بتوانند با یک عملیات نظامی شما را از پا درمیآورند و قتل عام میکنند و اگر نتوانند با یک توطئهی تروریستی خون شما را هدر میدهند؛ اگر از این طریق هم نتوانستند با یک فشار اقتصادی شما را هدف قرار میدهند و شما را به گرسنگی میکشند و غیر از این روشها عملیات روانی علیه شما انجام میدهند؛ از همه رسانهها علیه شما استفاده میکنند.
امام جمعه مشهد همچنین تشریح کرد: ملاک پنجم این است که دشمن به کمتر از ارتداد و برگشتن از دین شما قانع نیست و دوست دارند شما کافر شوید. آنها دینی را میخواهند که با سلطه آنها منافات نداشته باشد.
آیتالله علمالهدی افزود: ولی دین شما دینی است که از طریق آن شما با آنها جنگیدید. میخواهند هر کجا سیاست آنها اقتضا کرد این دین در خدمت آنها قرار بگیرد؛ به تعبیر امام، اسلام آمریکایی؛ مقام معظم رهبری فرمودند که اسلام آمریکایی در دو شکل جلوهگر است، یکی جریان سکولار و دیگری تحجر.
وی در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین ویژگیهای امام خمینی(رضوانالله علیه) افزود: یکی از حقوق حیاتی که امام بزرگوار به گردن جامعه دینی ما دارد این است که امام را ما مجدد و تجدیدکنندهی اسلام و دین میدانیم؛ امام خمینی(ره) نظام ارزشی دین را در جامعه ما به هم زد؛ آن کسی که عبایش را میکشد روی سرش میرود مسجد و میآید خانه و به هیچ چیزی کار ندارد که به درد چیزی نمیخورد.
امام جمعه مشهد در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: اسحاق ابن عمار روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند: «کل من لم یحب علی الدین و لم یبغض علی دین فلا دین له». هرکسی به خاطر دینش با کسی دوستی نمیاندازد و هر کسی به خاطر دینش به دشمن خدا بغض نکند، این آدم بیدینی است، این حرف امام صادق (ع) است. بسیاری از جریانهای سیاسی که اینطور روی خوش به غرب و آمریکا نشان میدهند و دنبال انجام مقدمات برای باز کردن پای دشمن به کشور ما هستند با وجود نماز خواندن و روزه گرفتن دین ندارند.