به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت:
هر سال با آغاز ماه مبارك رمضان موضوع قيمتگذاري و ذخيرهسازي كالاهاي اساسي بيش از ديگر زمانها اهميت پيدا ميكند. البته اين به آن معنا نيست كه مردم در روزها و شبهاي ديگر نيازي به كالاهاي اساسي ندارند، بلكه در اين روزها تهيه برخي كالاها بهدليل مصرف بيشتر آن اهميت مييابد و بهتبع آن شهروندان نيز در تلاشند گوشت، برنج و روغن مورد نياز اين روزها را خريده و به ميزان نياز ذخيره كنند. جز اين 3 كالا در ماه رمضان چند كالاي ديگر هم هست كه باتوجه به پرفروش بودنشان، از اهميت خاص قيمتي برخوردار ميشوند؛ خرما و زولبيا- باميه را ميتوان از جمله اين كالاها برشمرد. با در نظر گرفتن اين موارد، دولت در بهار 1395 تصميم گرفته است آزادسازي قيمت برخي از كالاها را در آستانه ماه رمضان آغاز كند. اين آزادسازي نيز به اين صورت است كه دولت و سازمانهاي وابسته به آن اقدام به قيمتگذاري كالا نميكنند بلكه وظيفهشان تأمين و عرضه كالاهاي اساسي با قيمت موجود در بازار است. براي اين منظور محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيسجمهوري بخشنامه طرح تنظيم بازار كالاهاي ماه مبارك رمضان با عنوان «طرح ضيافت» را براي مديريت و كنترل قيمتها در اين روزها به ارگانهاي جهادكشاورزي، سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت، شركت بازرگاني دولتي ايران، شركت پشتيباني امور دام، سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان، استانداران سراسر كشور و دستگاهها و سازمانهاي ذيربط ۶ ارگان مرتبط ابلاغ كرد. به گزارش «وطن امروز» براساس اين ابلاغيه، شبكه تامينكننده و توزيعكننده اقلام طرح ضيافت در سراسر كشور موظف هستند كالاهاي اساسي مشمول طرح را قبل از آغاز ماه رمضان با قيمت حاشيه بازار عرضه كنند تا از افزايش قيمت اين اقلام در ماه مبارك جلوگيري شود. براساس اين بخشنامه، اقلام اساسي مشمول طرح تنظيم بازار ماه مبارك رمضان در بخش اقلام پروتئيني شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخممرغ و محصولاتي نظير برنج، روغن، شكر، خرما، لبنيات، نان، شيرينيجات (زولبيا و باميه) و حبوبات است. اين بخشنامه به دستگاههاي تأمينكننده، توزيعكننده و ناظر اجراي طرح مانند سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان، سازمان تعزيرات حكومتي، سازمان بازرسي كل كشور و همه سازمانهاي جهاد كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان ميادين ميوه و ترهبار، اتحاديه صنايع لبني، انجمن صنفي صنايع روغن نباتي، مركز اصناف و امور بازرگانان اتاق اصناف ايران و فروشگاههاي زنجيرهاي ابلاغ شده است. براساس اين ابلاغيه، شبكه تامينكننده و توزيعكننده اقلام طرح ضيافت در سراسر كشور موظفند كالاهاي اساسي مشمول طرح را با قيمتي كمتر از قيمت بازار عرضه كنند كه سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان مجري اين طرح است. در اين ابلاغيه آمده است: شركتهاي بازرگاني دولتي ايران و شركت پشتيباني امور دام بهعنوان دستگاههاي مجري متعهد اين طرح فهرست اقلام اساسي قابل عرضه خود را با بهرهگيري از تجارب سالهاي گذشته و نيز مقدار تامين كالا براي هر استان تهيه و به همه استانها ارسال كنند تا هر استان متناسب با نياز خود اقدام به برنامهريزي تأمين و توزيع اقلام مورد نياز خود كند. در اين گزارش تاكيد شده است دفتر ساماندهي و توسعه تجارت گزارشي از وضع توليد، تامين، ذخاير و قيمت گوشت قرمز و خرما را با همكاري دستگاههاي ذيربط تهيه كند و براساس هماهنگيهاي معموله نسبت به تامين و عرضه آن اقدام شود. در اين ميان دفتر ساماندهي و توسعه تجارت به عنوان مسؤول اجراي طرح ضيافت ماه مبارك رمضان تعيين شد. اين نخستينبار است كه دولتي با فرارسيدن ماه مبارك رمضان برخلاف دولتهاي گذشته اقدام به تشكيل جلسات گوناگون براي قيمتگذاري كالاها نميكند و نرخ كالاهاي اساسي و عرضه و تقاضا آن را به حاشيه بازار ميسپارد. نكته ديگر اينكه معاون اجرايي رئيسجمهور، سازمان حمايت را موظف كرده بر قيمتگذاري در حاشيه بازار نظارت داشته باشد كه نشان ميدهد اختيارات اين سازمان در سركوب قيمتها كم شده و از رفتارهاي پليسي خود فاصله گرفته است.
از بخشنامه شريعتمداري بيخبرم!
علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران در پاسخ به اين پرسش «وطن امروز» كه آيا
از ابلاغ اين بخشنامه خبر داريد و به دست شما رسيده است؟ گفت: تاكنون
چنين بخشنامهاي را نديدهام اما با توجه به جزئيات آن كه اكنون برايم
خوانديد ميتوان آن را اجرايي كرد. فاضلي باور دارد كه اجراي اين بخشنامه
بازار را متعادل ميكند و حداقل اصناف و اتحاديهها ميفهمند كه بايد
قيمتگذاري و بازار را مديريت كنند. رئيس اتاق اصناف ايران با تاييد اين
گفته كه چنين رويكردي سبب جلوگيري از افزايش تب قيمتي كالاها خواهد شد،
ادامه داد: اكنون به فراواني كالا در فروشگاهها و انبارها روبهرو هستيم.
او با تأكيد بر قيمتگذاري زولبيا- باميه در اتاق اصناف ايران خاطرنشان
كرد: روز 16 خرداد در جلسهاي قيمت اين دو محصول را تعيين و ابلاغ خواهيم
كرد. فاضلي ضمن ابراز مخالفت با برگزاري نمايشگاههاي ضيافت ادامه داد:
نيازي به برپايي اينگونه نمايشگاهها نيست مگر اينكه بخواهيم هزينه سرباري
را به مردم تحميل كنيم. او با تصريح اينكه قيمت خرما در 2 ماه اخير به
اندازه كافي افزايش پيدا كرده، از ثبات قيمتي آن در حال حاضر خبر داد.
گفتني است، از يك ماه پيش هر بسته رطب مضافتي از 6500 تومان به 9500 تومان
افزايش پيدا كرده است. از سوي ديگر رضا باكري، دبير انجمن صنايع لبني ايران
در اينباره به «وطن امروز» گفت: بخشنامه طرح ضيافت را به كارخانجات ارسال
كردهايم و اجراي آن براي ماه مبارك رمضان قطعي است. باكري در پاسخ به
اينكه، بخشنامه ياد شده چه تاثيري در آرامش بازار خواهد داشت، اظهار داشت:
بازار لبنيات الان هم در آرامش است، چراكه اين محصولات به صورت مازاد بر
مصرف در فروشگاهها انباشته شده و خريدار ندارد بنابراين بازار به خودي خود
آرام شده و اشباع است. باكري تصريح كرد: با اين حال، عرضهكنندگان و
توليدكنندگان لبنيات ميتوانند اميدوار باشند از فرصتي كه اين بخشنامه براي
آنها فراهم ميكند بهره بگيرند و با حضور در غرفههاي جهاد كشاورزي،
محصولات خود را با تخفيف به مشتريان ارائه كنند. باكري اظهار اميدواري كرد
هم مردم و هم توليدكنندگان از اين طرح استفاده و بهره خوبي داشته باشند.
همچنين ناصر نبيپور، رئيس هيأت مديره اتحاديه مرغداران تخمگذار استان
تهران در اينباره اظهار داشت: تجربه نشان داده دولت به عهد خود وفا
نميكند. نبيپور با اشاره به قيمت تمام شده هر كيلوگرم تخممرغ به ميزان
3600 تومان، از عرضه آن در بازار به قيمت هر كيلو 3هزار تومان خبر داد و
خاطرنشان كرد: در بخشنامه ياد شده آمده كه اين كالاها با قيمتي كمتر از
قيمت بازار تهيه و عرضه شود كه هماكنون محصول تخممرغ با اين رويه عرضه
ميشود. وي باور دارد دولت در كالاهايي وارد ميشود كه رنگ و بوي سياسي
دارد و اگرچه قيمتگذاري كالا در حاشيه بازار خوب است اما دولت در نهايت
اين كار را انجام نميدهد. نبيپور هم از وجود چنين بخشنامهاي اظهار
بياطلاعي كرد.
سازمان حمايت هم بيخبر بود!
براي پيگيري اين بخشنامه در تماسي با غلامرضا كاوه، مدير روابط عمومي و
سخنگوي سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان دراينباره سخن گفتم كه
ايشان از چنين بخشنامهاي باخبر نبود و اگرچه قول پيگيري داد اما در ادامه
پاسخ تماسهاي پياپي «وطن امروز» را براي توضيح تكميلي و بيشتر بهرغم
قولي كه داده بود، نداد. جالب آنكه سازمان حمايت مصرفكنندگان ناظر و مجري
اجراي طرح ضيافت است.
قيمت مرغ در رمضان
در همين حال محمد يوسفي، دبير انجمن مرغ گوشتي با بيان اينكه قيمت مرغ كه
هفته گذشته تا ۶۷۰۰ تومان افزايش يافته بود در هفته جاري و در آستانه ماه
رمضان به ۶ هزار تا ۶۲۰۰ تومان كاهش يافت، گفت: قيمت مرغ عمده در ميدان
بهمن به 5500 تا 5700 و مرغ زنده در مرغداري به 3800 تا 4000 تومان رسيده
است. بهگفته يوسفي، به نظر نميرسد در ماه رمضان تغيير مشخصي در قيمت مرغ
براي مصرفكننده و توليدكننده داشته باشيم و حداكثر تغييرات قيمتي كه براي
اين محصول در اين روزها پيشبيني ميشود 4 تا 5 درصد است.