به گزارش خبرگزاری زنان ، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "میگرن" با حشور
مانلی شجاعی فرد نویسنده و کارگردان، جهانگیر میرشکاری صدابردار، بهرام
دهقانی تدوینگر، هنگامه قاضیانی، پانته آ بهر ام، افشین هاشمی بازیگران و
شهرام خرازی ها منتقد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه شجاعی فرد گفت:
من هم مثل تمام فیلمسازان تازه کار برای ساخت این فیلم از اطرافم ایده
گرفتم. برای داستان آدمهای این فیلم از همسایگانم استفاده کردم که به من
نزدیک بودند.
وی افزود: من توقع داشتم برای نمایش و جلسه نقد وبررسی
این فیلم برادران آقا گلیان تهیه کنندگان اثر حضور داشته باشند. طی تماسی
که با آنها گرفتم متوجه شدم برای حضورشان در برج میلاد کارت موقت صادر شده
است. به همین دلیل به جای آنها از شما که برای دیده شدن اولین فیلمشان در
اینجا حضور داشته باشند. امیدواریم بتوانیم دلیل این موضوع و کارت موقتی که
برای آنها صادر شده است را متوجه شویم.
شجاعی فرد عنوان کرد: ما یک
پشت صحنه ایده آل داشتیم. من خودم سالها در سینما دستیاری کردم. 10 سال
کار دوربین انجام دادم و می دانم چه مشکلاتی می تواند یک کار داشته باشد.
اما ما با وجود برادران آقا گلیان هیچ شکلی نداشتیم.
میرشکاری در
ادامه این جلسه گفت:ما در "میگرن" محیط کار بسیار فوق العاده ای داشتیم.
معدود کارهایی در سینما هست که ما از فضای کار کردن در آن لذت می بریم.
تمام زمان فیلمبرداری تهیه کننده پشتوانه ما در "میگرن" بود.
بهرام
یکی از بازیگران فیلم نیز افزود:خوشحالم امروز در کنار هم فیلم را دیدیم.
ما یکی از لذت بخش ترین و سالم ترین پشت صحنه ها را داشتیم. اما متاسفانه
امروز تهیه کنندگان اینجا نیستند.
دهقانی تدوینگر فیلم در ادامه گفت: امروز جای خیلی از دوستان چون گوهر خیر اندیش، کارن همایونفر، مسعود سلامی و... بین ما خالی است.
قاضیانی
دیگر بازیگر فیلم عنوان کرد:من نیز در ابتدا درباره نبود تهیه کنندگان
فیلم دچار شک شدم. براداران آقا گلیان برای ما در این فیلم فضای امنی به
وجود آوردند. ما امروز کنار ما نیستند. ما پشت صحنه بسیار خوبی داشتیم.
شجاعی
فرد در ادامه در ارتباط با علاقه خود به ادبیات معاصر گفت: من در یک
خانواده شاعر بزرگ شدم. آنها هر کدام در این زمینه کتاب دارند. به نوعی
علاقه به ادبیات در خون ما است. کار اصلی من نوشتن داستان های کوتاه و شعر
است. گریزی هم در این میان به سینما زدم.
وی افزود: من در این فیلم
قصه سه آدم از سه طبقه فرهنگی را به تصویر کشیدم. که شاید هیچ ربطی هم به
هم نداشته باشند. می توانند یکی از آنها حذف و یا اضافه شوند. این سه المان
از سه طبقه فرهنگی است.
این کارگردان درباره ممیزیهای "میگرن"
گفت:به فیلم من 15 دقیقه اصلاحیه ا است. دو شخصیت داستان فیلم که ربطی به
قصه دو شخصیت زن داستان داشتند، حذف شدند.
قاضیانی درباره شخصیت
مادر در این فیلم بیان کرد:شخصیتی که من آن را بازی کردم به نوعی احساس می
کند که کم مادری کرده است. او دربخشی از فیلم تصمیم می گیرد که دیگر به
آموزشگاه نرود زیرا این کمبود را نسبت به فرزند خود احساس می کند. ما
مادرانی را در جامعه داریم که اینگونه هستند.
شجاعی فرد در این
ارتباط توضیح داد:من خودم دوران کودکیم مانند نیکی نصیریان بود زیرا مادر
دبیر بود. به نوعی شرایط درست کردن کیک که توسط قاضیانی برای فرزندش در
فیلم مهیا می کند یک استقلال است. این هم مادری کردن است.
بهرام در
ادامه عنوان کرد:من فکر می کنم "میگرن" فیلم موقیعت ها است. همه چیزهایی
که برای شخصیت قاضیانی در فیلم اتفاق می افتد مجموعه موقعیت هایی هستند که
شرایط وی را ترسیم می کنند. موقععیت هایی که پر از مشکل هستند.
خرازی
ها منتقد این جلسه گفت: فیلم به شدت وابسته ادبیات است. در متن وابستگی
دیده می شود و در جاهایی از سینما دور می شود. به نوعی ترسیمی از مقعیت
اجتماعی زنان در جامعه امروز است. کاراکترها و داستان ها مرتبط به هم
هستند. به نوعی سرنوشت ها به هم وصلند. تصاویر تلویزیون در فیلم هم خشونت
جامعه اطراف را نشان می دهد.
شجاعی فرد در ادامه درباره خشونت در فیلم گفت: من ضمن خشونت در "میگرن" به تنهایی آدمها نیز اصرار داشتم و ان را به تصویر کشیدم.
افشین
هاشمی در ادامه گفت:هنر هیچ بایدی ندارد. هیچ تعریف از پیش تعین شده ای
برای آن وجود ندارد. اگر غیر از این باشد ما با آثار سطحی روبرو می شویم.