کد خبر: ۳۷۸۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
روزنامه اشپیگل با مشكوك خواندن حادثه ورزشگاه پورت سعید مصر كه منجر به كشته شدن ده ها طرفدار یك تیم شد، این سوال را مطرح كرد كه این حادثه اقدام انتقام جویانه پلیس مصر از جوانان انقلابی نبود؟
مشرق: در نسخه آنلاین روزنامه اشپیگل با اشاره به سابقه درگیری در بین هواداران تیم های فوتبال در مصر، آمده است: جوانان انقلابی در اواخر حكومت مبارك در مصر، خشم خود را از رژیم حاكم در ورزشگاه ها نشان می دادند. گروهی از طرفداران متعصب فوتبال در مصر كه از قضا، از انقلابیون مخالف حكومت هم بودند، نقش بسیار تعیین كننده ای در اعتراضات میدان التحریر قاهره داشتند. همین فوتبال دوستان بخش مهمی از معترضان انقلابی در مصر بودند كه در نهایت موجب سقوط مبارك در مصر برغم همه حمایت های پلیس این كشور شدند.

اشپیگیل می نویسد: خشونت در فوتبال مصر پدیده جدیدی نیست و در زمان مبارك نیز طرفداران تیم های رقیب با یكدیگر و یا با نیروهای پلیس ورزشگاه درگیری های پراكنده ای داشتند اما اینكه در یك درگیری ناشی از عصبانیت فوتبالی این تعداد از طرفداران كشته شوند، قدری سوال برانگیز است.

در ادامه اضافه شده: طرفداران الاهلی در مصر كه ده ها هزار نفر تخمین زده می شوند بزرگترین دشمن خود را پلیس مصر می دانند كه در زندگی روزمره با آزار آنها مواجه بوده اند اما در ورزشگاه ها كه تعداد آنها زیاد و منسجم تر بود این تماشاگران بودند كه پلیس را تحت اختیار خودشان داشتند. همین تماشاگران در تظاهرات انقلابی مصر تبدیل شدند به بزرگترین دشمن پلیس در مصر كه مدافع حكومت بود.

اشپیگل در همین زمینه به درگیری های مردم انقلابی كه هواداران فوتبال بخشی از آنها بودند با نیروهای پلیس در تظاهرات میدان التحریر اشاره كرد و به عنوان نمونه از زمانی یاد كرد كه شتر سواران پلیس به مخالفین مبارك حمله كردند.

این روزنامه آلمانی نوشت: این جوانان طرفدار فوتبال و الاهلی بودند كه در مقابل پلیس از نیروهای مخالف حكومت محافظت كردند. امروز نه فقط برای طرفداران فوتبال بلكه برای خیلی از مصری ها كاملا مشخص است كه پلیس در این حادثه از فوتبال دوستان انقلابی مصر، انتقام گرفته است.

به اعتقاد نویسنده اشپیگل، اكثر مصری ها از نیروهای پلیس متنفرند زیرا ابتدا مدافع مبارك بودند اما بعد از سقوط وی از خیابان ها محو شدند. امروز هم كه مبارك دیگر نیست، نظامیان كه پلیس ها هم از آنها هستند، نمی خواهند قدرتی را كه در اختیار دارند، واگذار كنند.

در این مطلب با بیان اینكه نظامیان از هرج و مرج بوجود آمده بخاطر این حادثه به ظاهر فوتبالی بیشترین سود را می برند، نوشت: طرفداران الاهلی بر این باورند كه نه تنها پلیس و نیروهای حفظ نظم كاری نكردند بلكه به درگیری ها دامن زدند و باعث شعله ور تر شدن آتش شدند و حالا مدعی هستند كه اراذل و اوباش خریداری شده، به صورت هدفدار به شكار طرفداران الاهلی رفته اند.

اشپیگل می نویسد، شورای نظامیان مصر، امروز از این وضعیت بی ثباتی بیشترین بهره را می برد و به این وسیله به قدرت خود مشروعیت می دهد و بدنبال به كرسی نشاندن این ذهنیت است كه فقط ارتش است كه می تواند نظم و امنیت و آرامش را در كشور برقرار كند.

درپی كشته شدن ده‌ها نفر پس از یك مسابقه فوتبال در پورت سعید در شمال مصر، كمال الجنزوری، نخست وزیر، اعضای فدراسیون فوتبال این كشور را از كار بركنار كرده و گفته است كه مسئولیت سیاسی خشونت های روز چهارشنبه را به عهده می گیرد.

تعداد كشته شدگان در پورت سعید تاكنون 74 نفر اعلام شده است اما مقامات مصری می گویند كه این تعداد ممكن است افزایش یابد. این افراد زمانی كشته شدند كه طرفداران تیم المصری پورت سعید به طرفداران تیم رقیب الاهلی قاهره حمله ‌ور شدند.

در قاهره، معترضان به خشونت های پورت سعید، خیابان‌های منتهی به میدان تحریر و ساختمان تلویزیون دولتی مصر را بسته اند.

طرفداران تیم الاهلی كه در قاهره تجمع كرده اند، از ناتوانی پلیس مصر در حفظ امنیت و حفظ جان طرفداران الاهلی در پورت سعید خشمگین هستند.

اخوان المسلمین، بزرگترین تشكل سیاسی مصر، گفته است كه آشوب‌های پورت سعید توسط طرفداران رژیم حسنی مبارك، رییس جمهور مخلوع مصر، طراحی شده بود.

بسیاری از طرفداران الاهلی پلیس را به بی كفایتی متهم كرده اند و می گویند پس از انقلاب مصر، پلیس نقش پررنگی در برقراری امنیت و نظم ندارد و در درگیری‌های پورت سعید هم، قادر به آرام كردن اوضاع و جلوگیری از خشونت ها نبوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها