کد خبر: ۳۷۸۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
با وجود تلاشهای بسیار صدراعظم آلمان در پکن، چین درخواست آنگلا مرکل برای تحریم بیشتر ایران را رد کرد؛ این در حالیست که پیشتر هم وزیرخزانه داری انگلیس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و چند مقام غربی دیگر دست خالی پکن را ترک کرده بودند.
باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا نوشت: "ون جیابائو" نخست وزیر چین درخواست مرکل را برای تحریم نفت ایران رد کرد و گفت: پکن با سیاسی کردن تجارت و اعمال تحریم های غیرقانونی ضد کشورها به شدت مخالف است.
ون جیابائو به صدر اعظم آلمان گفته است تحریم ها بر ضد ایران نتیجه ای ندارد و هرگونه اعمال خشونت و تحرک نظامی به آشوب و آشفتگی خاورمیانه منجر خواهد شد که به سود هیچ کشوری نیست.
نخست وزیر چین تصریح کرده است کشورش روابط با ایران را حفظ خواهد کرد و به داشتن چنین روابطی هم نیاز دارد.
ون جیابائو به صدر اعظم آلمان توصیه کرد اکنون که ایران آماده گفتگو با شش کشور درگیر در موضوع هسته ای این کشور است طرف های غربی باید فرصت را مغتنم بشمارند.
وی بار دیگر تاکید کرد: راه دیگری جز گفتگو درباره موضوع هسته ای ایران وجود ندارد.
رسانه غربی خبر دیدار مرکل با نخست وزیر چین را به سبب ندادن پاسخ مثبت به درخواست های اروپا، پوشش خبری محدودی دادند ولی شین هوا و دیگر رسانه های چین رد درخواست صدر اعظم آلمان را عنوان نخست خبری قرار داده اند.
صدراعظم آلمان هدف اصلی سفرش را به چین متقاعد کردن پکن برای مشارکت در اعمال تحریم بیشتر برضد ایران اعلام کرده بود.
مرکل عصر دیروز وارد پکن شد و امروز قرار است از یک واحد صنعتی در شهر گوانگجو در جنوب چین دیدن کند و سپس با دست خالی به کشورش بازگردد.
پیش از این نیز وزیرخزانه داری آمریکا ، وزیرخزانه داری انگلیس ، هنری کسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و چند مقام غربی دیگر برای وارد کردن فشار به چین برای همراه کردن پکن در تحریم های ضد ایرانی به چین سفر کرده بودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها