کد خبر: ۳۷۶۸۲۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد شرکت‌های بین‌المللی مبهم بودن قوانین تحریم‌های آمریکا را مانع تجارت در آمریکا می‌دانند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل بیم از نقض تحریم‌های آمریکا از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.

شرکت حقوقی Clyde & Co روز چهارشنبه در گزارشی که در اختیار «بلومبرگ» قرار گرفته تصریح می‌کند از میان 100 مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، 58 مدیر می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایستی چه اقداماتی را برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا انجام دهند.

پیش از این هم مدیران شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی درباره مبهم بودن قوانین تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا و دوگانگی در اظهارات مقام‌های این کشور درباره تعامل با ایران تذکر داده‌اند.

مقام‌های دولت اوباما، تنها به اظهارات کلامی درباره اینکه شرکت‌ها و بانک‌ها نباید تجارت مشروع را ایران را محدود کنند، بسنده کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه هفته گذشته (23 اردیبهشت‌ماه) با مدیران ارشد 8 بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. واشنگتن ادعا کرده بود این نشست با هدف اطمینان خاطر به این بانک‌ها برای از سر گرفتن مبادله بانکی با ایران انجام شده است.

با وجود این، بانک‌های اروپایی، بعد از دیدار با «کری» در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که اظهارات دیپلمات آمریکایی نتوانسته آنها را به از سرگیری مبادله با ایران متقاعد کند.

اما واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر می‌کند.

واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه 24 اردیهشت‌ماه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر کرد.

«استوارت لوی» با اشاره به «ارزیابی منفی» وزارت دارایی آمریکا و «کارگروه اقدام مالی» (نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی) از بازار ایران، یادآوری می‌کند که دولت آمریکا مکرراً درباره تسلط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اقتصاد ایران هشدار می‌دهد- عواملی که در نهایت باعث می‌شوند بانک‌های اروپایی عدم معامله با ایران را به ورود به بازار این کشور ترجیح بدهند.

گزارش روز چهارشنبه Clyde & Co حاکی است عامل دیگری که شرکت‌های بین‌المللی را نسبت به ورود به بازار ایران مردد می‌کند نگرانی از بابت بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در صورت تخلف این کشور از مفاد «برجام» است.

با آنکه بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار جذاب ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اکراه بانک‌های اروپایی از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای این شرکت‌ها به مانعی عمده برای سرمایه‌گذاری آنها در ایران تبدیل شده است.

حدود 30 درصد از مدیران عاملی که در گزارش جدید از آنها نظرسنجی به عمل آمده گفته‌اند برای مطرح کردن ایده بازگشت به ایران با بانک‌های کشورهایشان مشکل دارند.

جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده که این بانک‌ها از انجام هر گونه تراکنش مربوط به ایران هراس داشته باشند؛ این امر به نوبه خود موجب محدود شدن گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران می‌شود.

شرکت  Clyde & Co این نظرسنجی را در همایشی درباره رفع تحریم‌های ایران که با همکاری «اتاق بازرگانی و صنعت لندن» در پایتخت انگلیس برگزار شد انجام داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها