کد خبر: ۳۷۶۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۱۳ بهمن ۱۳۹۰
رئیس قوه قضائیه گفت: در گزارش دروغ گزارشگر سازمان ملل به موضوع کهریزک اشاره شده و عنوان شده که یک قاضی در این پرونده صیانت دارد و نمی‌توان آن را به محاکمه کشید و دادگاهی کرد در حالی که به این فرد باید گفت که قاضی از همان زمان معلق شده و پرونده‌اش هم در دست بررسی است.

فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در سومین همایش تخصصی حقوق بشر و جایگاه ایران و اسلام که با حضور نمایندگان استانی و جمعی از مسئولان عالی قضایی کشور برگزار شد افزود: اگر به اعلامیه حقوق بشر توجه کنید خواهید دید که در همان سطر اول بحث کرامت انسانی مطرح شده در حالی که مشخص نشده کرامت انسانی یعنی چه و آیا می‌توان بدون شناخت از انسان کرامتی را برای وی تصور کرد یا خیر؟

آملی لاریجانی افزود: در ماده 29 اعلامیه حقوق بشر اشاره شده است که برای آزادی‌ها حدودی برشمرده و عنوان کرده آزادی‌ها مطلق نیست و براساس قوانین کشورها قابل تعریف و تغییر است به شرط آنکه سه اصل مورد توجه قرار داده شود ابتدا در مسیر احترام به حقوق دیگران باشد دوم مقتضیات عادلانه اخلاق رعایت شود و سوم اینکه نظم عمومی و رفاه همگانی را خدشه‌دار نکند.

وی تصریح کرد: زمانی که از آنها پرسیده شود آزادی‌ها و رفاه عمومی و در نهایت رعایت سه نکته مورد توجه بر مبنای تشخیص چه مقامی خواهد بود اشاره می‌کنند که با تشخیص جامعه دموکراتیک است که این نشان دهنده آن است که اینها با این عبارات قصد دارند به صورت پنهانی ارزش‌های جامعه لیبرالی را به خورد دیگران دهند.

وی گفت: متاسفانه ما هم یا بی‌توجه و یا به اشتباه به برخی از این پیش‌پیوست‌ها ملحق شدیم و آنها را پذیرفتیم. در حالی که این نوع رجوع به حقوق بشر براساس ارزشهای لیبرال درست نخواهد بود.

آملی لاریجاانی تصریح کرد: اگر ما مومن هستیم و در فضای معنوی تنفس می‌کنیم و قائل به این هستیم که خداوندی وجود دارد که عادل است باید به این نکته توجه داشته باشیم که اولین حق، حق اطاعت از خداوند است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که می‌توان به حقوق با دو دیدگاه نگاه کرد گفت: براساس این دو نگاه دو سیستم حقوقی و ارزشیابی حقوقی نیز خواهیم داشت در نگاه اول نگاه خدامحورانه است که باید حقوق را از محل تعالی آن که همان حقوق وضع شده از سوی خداست گرفت و در نگاه دوم باید به دیدگاه لیبرالی توجه کرد که توسط غربی‌ها وضع شده است.

وی گفت: ما از غرب و مدعیان حقوق بشر سه سوال داریم سوال اولمان این است که آیا شما می‌توانید سیستم حقوقی فراتر از مباحث اعتقادی داشته باشید و در صورت پاسخ مثبت به این سوال باید پرسید مگر شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن بنیاد نظری تئوری حق را مطرح کنید و سوال سوم ‌مان این است که در صورت مثبت بودن به هر دو سوال قبلی ما آیا می‌توان در نظام لیبرال چگونه می‌توان تعلیم و تربیت را اجباری کرد.

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که غربی‌ها بدون آنکه بدانند مصالح انسان چیست و انسان چه منافعی دارد و مسیر تکامل انسان و رسیدن به سعادت از چه طریقی باید طی شود آمدند و مبانی حقوق بشر را مطرح کردند در حالی که ما به شریعت پناه برده‌ایم و حقوق بشرمان را با توجه به مطالبی که از ائمه اطهار به ما رسیده است و شریعت‌مان بنا کرده‌ایم.

رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: دنیای غرب با همه حرفهای قشنگی که می‌زند در اصل نیرنگ و خدعه‌ای به کار برده است و این در حالی است که در مغرب زمین تخلفات  زیادی در زمینه حقوق بشر وجود دارد برای مثال حمله به کشورها یکی از موارد تخلف است.

وی به موضوع حمله آمریکا به کشور عراق و کشتار مردم بیگناه این کشور اشاره کرد و گفت: این کشورهای غربی به اسم حقوق بشر سایر کشورها را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این انقلاب با توجه ائمه اطهار توجهات خداوند متعال و راهنمایی‌های امام راحلمان شکل گرفت و نمونه عالی دموکراسی است. در طول این 34 سال شاهد آن بودیم که اصلاح‌طلبان آمدند، سازندگی‌ها آمد، چپ و راست‌ها آمدند و در نهایت کلیه جناحها بر سر کار آمدند و رفتند که دلیل ادعای ما بر دموکراسی بودن کشورمان وجود همین سلایق مختلف در سر کار بوده است در حالی که امروز ما متهم هستیم که حقوق بشر را رعایت نمی‌کنیم.

آملی لاریجانی به جلسه سازمان ملل برای محکوم کردن سوریه اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که بر علیه سوریه چه میزان فشار وارد می‌کنند و جالب است برخی از عربها که فهم سیاسی هم ندارند با غربی‌ها همصدا شدند و نمی‌فهمند که یک روز نوبت آنها هم می‌شود. در حالی که در نقطه مقابل در کشور بحرین شیعیان قتل عام می‌شوند اما کسی به فکر آنها نیست و صحبتی از حقوق بشر نمی‌کنند.

وی به موضوع هولوکاست اشاره کرد و گفت: در غرب اگر کسی از هولوکاست به شکلی که غربی‌ها دوست ندارد نامی بیاورد و اصلا بگوید هولوکاست وجود داشته اما آن مقداری که شما می‌گویید نبوده به زندان انداخته و مورد محاکمه قرار می‌گیرد در حالی که غربی‌ها رفتاری دوگانه دارند.

وی به متن گزارش گزارشگر سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این گزارش سراسر حرفهای دروغ است و همان گزارشهای غلط گذشته است در حالی که گزارشگر باید بی‌طرف باشد هرچند که خود گزارشگر اشاره کرد من به سراغ افرادی رفتم که مورد ظلم قرار گرفته‌اند حال باید به این فرد گفت که شما باید سخنان هر دو طرف را می‌شنیدید.

وی افزود: در این گزارش به موضوع کهریزک اشاره شده و عنوان شده که یک قاضی در این پرونده صیانت دارد و نمی‌توان آن را به محاکمه کشید و دادگاهی کرد در حالی که به این فرد باید گفت که قاضی از همان زمان معلق شده و پرونده‌اش هم در دست بررسی است کافی بود این افراد اندکی بررسی می‌کردند تا این همه دروغ به خورد مردم ندهند.

رئیس قوه قضاییه به ماده 513 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: در این قانون عنوان شده است که هر کس به مقدسات اسلام، انبیاء، ائمه اطهار و حضرت زهرا اهانت کند در مواردی محکوم به اعدام است و در موارد دیگر به زندان می‌رود در حالی که غربی‌ها همین موضوع را دستاویز خود کرده و می‌گویند این قبیل قوانین با ساز و کار حقوق بشر منافات دارد حال باید پرسید اگر با کسی که به انبیاء‌الهی نظیر حضرت مسیح توهین کند برخورد شود از نظر شما اشکالی دارد.

وی ادامه داد: دنیای غرب پر از دروغ و تزویر است آنها شکنجه را منع می‌کنند در حالی که خود زندان ابوغریب و گوانتامو به راه انداخته‌آند.

وی گفت:‌ غربی‌ها می‌گویند در ایران به رئیس جمهور توهین شود این فرد به زندان می‌افتند ما می‌گوییم این فقط مخصوص رئیس جمهور و رهبر نیست بلکه هر کس به کسی توهین کند به زندان‌ می‌افتد. حال آنکه درباره مقامات اولیه کشور مبنای ما این است که توهین به افراد توهین به یک ملت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها