تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی
پیش از این بر تک نرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال
جاری تاکید کرده بودند . نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از
کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف
شدند . بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن
به سهمیه بندی و تعیین نرخ از سوی دولت باز نمی گردد . در آمریکا، کانادا و
بسیاری کشورهای غربی توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام می شود از این رو
شرکت ها و جایگاه های سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزان
تر یا بنزین با کیفیت تر اقدام می کنند .
علی ، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این
سئوال خبرنگار ما که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب می دانید،
یا خیر ، گفت: فکر می کنم قیمت بالایی باشد . وقتی هر لیتر بنزین 1500
تومان شود، به ان معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان می شود . این پول
مبلغ بسیار زیادی است . البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین
سوپر می خرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر می کنم کلا برای خودرودار سخت
است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.
محمد نوری ، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من
معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمی ارزد ، قیمت 1500 تومان برای
بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در
عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب می کند و هم خودرو را .
یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این
سئوال خبرنگار ما گفت: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماه های اخیر ،
پس از تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین
سهمیه بندی می شود، بازاری به راه می افتد که فعالیتش به نفع هیج کس نیست .
او گفت: خیلی از تاکسی داران اواخر هر ماه ، مقابل پمپ بنزین می
ایستادند و سعی می کردند سهمیه شان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به
فروش برسانند . حالا اگر بنزین 1500 تومان شود ، این بازار دوباره به راه
خواهد افتاد .
وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیده
ایم سهمیه قرار است صد لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500
تومان اما فکر می کنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد . او قیمت مناسب
بنزین را با توجه به نرخ های جهانی هزار تومان دانست و گفت: دستگاه های
امنیتی باید مانع قاچاق بشوند والا نمی شود به ریال پول درآورد و به دلار
خرج کرد .
او در جواب این سئوال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در
جایگاه سوختگیری توقف می کنند، گفت: قبل از سهمیه بندی بنزین در سال 1386
غالبا رانندگان باک هایشان را پر می کردند اما بعد از سهمیه بندی باب شد که
بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه می کردند . حتی برخی رانندگان
جوان تر 5 لیتر و 7 لیتر هم می خریدند .
او تاکید کرد در ماه های اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم .
از سوی دیگر یکی از جایگاه داران در خیابان حافظ به خبرنگار ما گفت: من
معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید
بنزین در ظرف های سه لیتری و ... است .
او گفت: خریداران ما غالبا رانندگان تاکسی هستند . وقتی بنزین سهمیه ای
خریدار داشت ما به عینه می دیدیم که تاکسی داران بخشی از درآمدشان را از
محل فروش سهمیه تامین می کردند و دیگر در شهر تردد نداشتند . او در پاسخ به
این سئوال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب می دانید؟ گفت: من
معتقدم بنزین تک نرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است.
او گفت: به نظر می رسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه جوری تعیین شود
که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد . فرهاد نظری ، کارمندی که برای خرید
بنزین در جایگاه بود، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من ماهانه یک میلیون
و 800 هزار تومان حقوق می گیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف می کنم
. اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد ، طبیعتا من با هزینه های بالایی
مواجه می شوم .