کد خبر: ۳۷۵۸۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
سفير فرانسه در آمريكا روز جمعه در حساب كاربري‌اش در شبكه اجتماعي توئيتر نوشت اگر ايران از مزيت رفع تحريم‌ها در برجام برخوردار نشود، چرا بايد به اين توافق پايبند بماند؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «ژرارد آروئاد»، سفير فرانسه در آمريكا روز جمعه از پايبندي افراطي بانك‌ها به قوانين آمريكا و اجتناب از مبادله با ايران انتقاد كرد.

وي در حساب كاربري‌اش در توئيتر نوشت: «توافق هسته‌اي، تنها به موضوع هسته‌اي مربوط مي‌شود. تا زماني كه ايراني‌ها، تعهداتشان را اجرا كنند، ما هم بايد به وعده‌هايمان عمل كنيم.»

آروئاد، علاوه بر اين به امتناع بانك‌هاي اروپايي از مبادله با ايران به دليل هراس از نقض تحريم‌هاي امريكا هم اشاره كرد و در ادامه نوشت: «پايبندي افراطي بانك‌ها، (وعده) رفع تحريم‌ها را تا اندازه زيادي از محتوا خالي كرده است.»

آروئاد همچنين نوشت: «اگر ايراني‌ها از مزاياي رفع تحريم‌ها برخوردار نشوند، چرا بايد به برجام پايبند باشند؟»

سفير فرانسه در آمريكا علاوه بر اين خاطرنشان كرد: «بايد انتخاب كرد؛ توافق يا عدم توافق؛ بهاي حالت دوم، رفع تحريم‌ها است.»

وي اين اظهارات را در پاسخ به «جفري گلدبرگ»، خبرنگار نزديك به رژيم صهيونيستي نوشت كه روز جمعه در حساب كاربري‌اش در توئيتر مقاله‌اي تند عليه برجام در وال‌استريت‌ژورنال را به اشتراك گذاشته بود.

«گلدبرگ» در پاسخ به سفير فرانسوي نوشت: «چرا بايد آمريكا به رونق گرفتن ايران كه حامي تروريسم است، كمك كند؟ اگر ايراني‌ها مي‌خواهند به بانك‌هاي اروپايي كمك كنند، بايد آزمايش‌هاي موشكي را متوقف كنند.»

كري، پنجشنبه با مديران ارشد هشت بانك بزرگ اروپايي در لندن، پايتخت انگليس ديدار كرد. وي گفت: «بانك‌ها، تا آنجا كه احتياطات لازم را به كار مي‌بندند و مي‌دانند كه با چه كسي مبادله مي‌كنند با معيارهاي (قانوني) نامناسب و غيرمشخص روبه رو نخواهند شد.»

مقام‌هاي بانك‌هاي اروپايي بعد از ديدار پنجشنبه با جان كري، وزير خارجه آمريكا گفته‌اند اظهارات وي آنها را درباره از سرگيري مبادله با ايران متقاعد نكرده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس روز پنجشنبه در گزارشي نوشت: «دولت‌ها، بانك‌ها و ساير شركت‌هاي خارجي خواستار توضيح كتبي از وزارت خزانه‌داري آمريكا - يعني اساساً ضمانتي مبني بر عدم مواجه شدن با تحريم‌هاي آمريكا - هستند. اما واشنگتن تمايلي به انجام اين كار ندارد، زيرا نمي‌خواهد اينطور به نظر برسد كه در زمينه جريمه‌هاي قاطعانه‌اش درباره رفتارهاي غيرهسته‌اي، نرمش به خرج مي‌دهد.»

با آنكه بعد از اجرايي شدن توافق هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 شركت‌هاي اروپايي براي بازگشت به بازار جذاب ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، اكراه بانك‌هاي اروپايي از انجام تراكنش‌هاي بانكي مربوط به قراردادهاي اين شركت‌ها به مانعي عمده براي سرمايه‌گذاري آنها در ايران تبديل شده است.

جريمه‌هاي سنگيني كه آمريكا در سال‌هاي گذشته به بهانه نقض تحريم‌هاي ايران عليه بانك‌هاي بين‌المللي وضع كرده، موجب شده است كه اين بانك‌ها از انجام هر تراكنش مربوط به ايران هراس داشته باشند؛ اين امر به نوبه خود موجب محدود شدن گزينه‌هاي مالي براي شركت‌هاي اروپايي خواستار تجارت با ايران مي‌شود.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها