به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، تبلیغات نامزدها در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم، از منظر امنیت ملی باید ها و نبایدهایی را باید به همراه داشته باشد زیرا آن چه باید در راس همه مسائل باشد، میزان مشارکت مردم و افزایش حضور مردم، گرم کردن رقابت های انتخاباتی و حفظ امنیت ملی و مصالح نظام است. در نتیجه نامزدها نباید شرایطی را ایجاد کنند که مردم دلسرد شوند و دشمنان از کاهش حضور مردم وسرد شدن انتخابات خوشحال شوند و همچنین شرایط نباید به گونه ای باشد که دشمن به این تحلیل برسد که تحریم ها و فشارها و ماجراجویی ها نتیجه داشته است.
براین اساس، اگر فضای انتخابات متناسب با اخلاق اسلامی، حفظ مصالح نظام و منافع ملی باشد، نه تنها دشمن را مایوس خواهد کرد بلکه شاخص های امنیت کشور در مقابل اقدامات دشمن را تقویت می کند و مردم با حضور پرشور وحداکثری خود می توانند از مصالح وشعارهای نظام حمایت کنند.
از این رو، نامزدها واحزاب و حامیان احزاب باید در این انتخابات، از هرگونه اقدامی که باعث تنش و دلسردی شود پرهیز کنند.
این اقدامات علاوه بر این که باید با لحن ملایم همراه باشد و اخلاق انتخاباتی را رعایت کند نباید بد اخلاقی انتخاباتی را به همراه داشته باشد و نباید با ریخت و پاش و زرق و برق برنامه های تبلیغی همراه باشد و در این شرایط باید وضعیت عمومی کشور و مردم را رعایت کنند تا حفظ همدلی و مشارکت به مهم ترین موضوع فعالان سیاسی تبدیل شود.
سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی بر آمادگی کامل پلیس برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید و اظهارکرد: نامزدهای انتخاباتی برای جلب نظر مردم باید منافع و امنیت ملی و داخلی را درنظر بگیرند.
وی با اشاره به برنامهها و مراسمات آینده از قبیل دهه فجر، چهارشنبه آخر سال و طرح نوروزی و همچنین انتخابات مجلس، افزود: این همایش در راستای ایجاد هماهنگی هرچه بهتر قسمتهای مختلف نیروی انتظامی برای تأمین امنیت این برنامه ها برگزار شده است. نیروی انتظامی از آمادگی کامل برای تأمین امنیت این انتخابات برخوردار است.
فرمانده نیروی انتظامی بر رصدهای اطلاعاتی در حوزه تهدیدات و آن چیزی که موجب ناامن شدن انتخابات می شود، تأکید و اظهار کرد: خوشبختانه هماهنگیهای لازم با واحدهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج، وزارت کشور و دیگر سازمانهای ذیربط صورت گرفته است.
احمدی مقدم بر کسب آمادگی های لازم برای برگزاری انتخابات امن مثل همیشه، تأکید و خاطرنشان کرد: البته انتخابات قبلی هم که در ادامه آن حاشیههایی بوجود آمد، خود انتخابات بسیار خوب مدیریت شد و کم حادثه ترین انتخابات بود. طرح ریزیهای دشمن و امتدادهای داخلی آنها در انتخابات سال ۸۸ کام مردم را تلخ و کشور را مدتی مشغول کرد و خساراتی هم ببار آورد.اما انتخابات مجلس با انتخابات سال ۸۸ متفاوت است و بیشتر محلی می باشد که باید از تجربیات انتخابات گذشته در راستای تأمین هرچه بهتر آن استفاده نماییم.
احمدی مقدم با اشاره بر آمادگی کامل نیروی انتظامی برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نامزدهای انتخاباتی برای جلب نظر مردم باید منافع و امنیت ملی و داخلی را درنظر بگیرند.
وعده توخالی ندهید
کسانی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام می کنند باید از دادن وعده هایی که امکان عملی شدن آن نیست خودداری نمایند و از تخریب یکدیگر بپرهیزند و بیشتر طرح ها و ایده های خودشان را برای پیشرفت منطقه و کشور مدنظر و تبلیغ کنند. نامزدها باید نگاه ملی داشته باشند، انتظار این است که کسانی وارد مجلس شوند که معتقد به نظام و مورد اعتماد مردمند.
خوشبختانه شرایط امنیتی کشور روبه بهبود است ومشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک ضریب امنیتی بالا می تواند دشمن را مایوس کند. هر یک از نامزدها در طول دوران تبلیغاتی خود اقدام به طرح وعدههایی به مردم میکنند. البته این نکته تا زمانی مثبت خواهد بود که نامزدها بعد از انتخاب شدن بتوانند به وعده خود وفا کنند. چرا که عمل نکردن به وعدهها نوعی عوامفریبی محسوب خواهد شد.
نباید شبهه و شایعهای مبنی بر خرید آرا از سوی نامزدها باشد زیرا علاوه بر غیرقانونی و غیراخلاقی بودن این عمل، مردم کشور ما نسبت به این نوع تبلیغ بسیار حساس هستند.
منظور از خرید آرا این نیست که حتما این خرید با پول نقد صورت گیرد در بعضی از موارد اقدام به توزیع اجناس از سوی نامزدها میشود که این بذل و بخشش ناگهانی که بعضی از نامزدها در زمان تبلیغات خود دارند ایجاد شبهه میکند. چرا که این مهربانیهای دفعهای با کمکی که نمایندهها در زمان نمایندگی خود به مردم میکنند، فرق میکند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که این مورد فراگیر نبوده اما وجود حتی یک مورد هم به جایگاه مجلس لطمه زده و برای شان و منزلت مجلس خوشایند نخواهد بود.
نامزدها باید قولهایی به مردم بدهند که بتوانند بعد از انتخاب شدنشان به آنها جامه عمل بپوشانند. دادن وعده وعیدهای بیمورد و بیجا کاری از پیش نمیبرد و مردم و نظام جمهوری اسلامی حق مطالبه آن قولها را از نمایندگان دارند. برای مردم فرقی نمیکند چه کسی انتخاب میشود، مهم این است که نماینده منتخب در جهت خدمت به کشور و مردم جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.
نامزدها قانون انتخابات را رعایت کنند
قوانین موجود برای تبلیغات انتخابات مجلس در مجلس هفتم مورد بررسی قرار گرفت و بعد از انجام این بررسیها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قوانین در مجلس هشتم اجرایی شد و تاکنون هم تغییراتی در این قوانین به وجود نیامده است. شاید نمایندگان مشکلی در قوانین موجود ندیدند.
سیدعلی میرخلیلی، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی معتقد است که قوانین تبلیغاتی موجود برای انتخابات مجلس، مشکلی ندارد اما قوانین رعایت نمیشود و به نوعی مشکل در نحوه اجرای قوانین است.
عده ای از نمایندگان معتقدند که بارها شاهد رعایت نشدن ضوابط به طور مطلوب از سوی نامزدهای انتخاباتی درامر تبلیغات بوده اند.
تبلیغات زودهنگام نباید به بد اخلاقی منجر شود
در گوشه و کنار کشورمان بحث انجام تبلیغات زودهنگام و یا استفاده کردن از وعده وعیدها زیاد به چشم میخورد که اینها نشان از اجرا نشدن قوانین و تخطی از قانون است نه ضعف و خلاء قانونی.
تعدادی از نامزدها در همان بدو ورود به مجلس، خود را برای چهار سال آینده آماده میکنند. البته این موضوع میتواند به نوعی مثبت باشد، به شرطی که در جهت تخریب کردن دیگران اقدامی انجام نشود.
باید مکانیزمی ایجاد کرد تا با کسانی که عملکردی برخلاف این قوانین داشتهاند برخورد جدی صورت گیرد. اگر پیشبینیهای بهتری برای ضمانت اجرایی بیشتر وجود داشته باشد، قوانین در اجرا هم شکل بهتری خواهد گرفت.
در نظام جمهوری اسلامی این طور نیست که هرکس به هرقیمتی انتخاب شود. باید به قوانین و مقررات موجود احترام گذاشته و با رعایت آنها در این مسیر گام برداشت.
اما برای تایید شدن نامزدهای انتخاباتی، قوانین خاصی را شورای نگهبان قانون اساسی در نظر دارد. که پس از این تایید است که مجوز شروع تبلیغات به فردی داده و یا رد میشود.از زمان معرفی نامزدها، شورای نگهبان شرایط نامزدها را مورد بررسی قرار داده و اگر صلاحیت آنها مورد تایید این شورا قرار گرفته و محرز شد از طریق فرمانداریها به صورت مکتوب و محرمانه به شخص نامزد اعلام میشود. بر اساس این نامه محرمانه به نامزدها اجازه تبلیغات داده شده و قوانین تبلیغات به آنها ابلاغ میشود.
در مدت زمان مشخص شده، هر کدام از نامزدها خود را به گونهای به مردم جامعه معرفی میکند، البته با در نظر داشتن منشور اخلاقی!
برگزاری تبلیغات قبل از ثبتنام تا زمانی که صلاحیت نامزدها محرز نشده باشد، ممنوع است. اما پس از این مدت میتوان در راستای قانونی در مدت یک هفته تبلیغات را ادامه داد.
شورای نگهبان ممنوع بودن تبلیغات زودرس را یادآور شده است. اما تا به این لحظه گزارشهایی مبنیبر شروع تبلیغات زودهنگام بعضی از نامزدهای انتخاباتی مجلس نهم اعلام شده است.
تبلیغاتی را که در محلهها به صورت محلی منتشر میشود جمعآوری و در زمان ابراز صلاحیت، شورای نگهبان این موضوع را برای تایید صلاحیت افراد مدنظر قرار خواهد داد.
زمان قانونی اجرای تبلیغات برای نامزدها یک هفته بوده که این زمان تا 24 ساعت قبل از شروع انتخابات تعیین شده است.
در این یک هفته چاپ بنرها و پوسترهای بزرگ منع و همچنین تخریب دیگر رقبا غیرقانونی بوده و تخلف محسوب میشود. باید فرصتی ایجاد کنیم که نامزدها از طرحها و اقدامات خود در آینده بیشتر توضیح دهند تا مردم از برنامههای نمایندگانشان در مجلس اطلاع بهتری داشته و بر اساس برنامه به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند. اما سوال این است که تبلیغات سالم چیست و نمایندگان چطور میتوانند تبلیغاتی در چارچوب قانون انجام دهند؟!
نامزدها میتوانند از طریق تشکیل جلسات سخرانی، تهیه بروشور و توزیع آن در بین مردم و همچنین از طریق رسانهها علیالخصوص رسانه ملی، خود را به طور کامل به مردم معرفی کنند.
همچنین نامزدها این فرصت را دارند که در زمینه فعالیت خود، با در نظر داشتن مقررات موجود، شعارهایی بدهند البته دادن شعارهایی که از عهده عملی کردن آن برآمده و در حیطه اختیاراتشان باشد.
تخلفی به نام تخریب رقیب
متاسفانه مهمترین مطلبی که به تازگی در زمینه انتخابات به چشم میخورد تخریب نامزدهای انتخاباتی از سوی یکدیگر است. بروز این مسایل در جمهوری اسلامی ایران و در بین نمایندگانی که الگوی مردم محسوب میشوند مایه تاسف است.
نامزدها باید اعضای گروه انتخاباتی خود را به گونهای مدیریت کنند که باعث تخریب رقبای خود نشوند. نامزدها باید دیدگاههای خود را به مردم ارایه دهند تا مردم بتوانند با در نظر گرفتن این نکته به کارآمدی نمایندهها رای دهند نه به اصل و نسب آنها. چراکه مجلس به نمایندگان متخصص، فعال و کارآمد نیاز دارد.
متاسفانه این شیوه در بین بعضی از نامزدها بدعت شده و به جای اینکه از نقاط مثبت خود صحبت کنند اقدام به نقد کردن و نقض رقبا میکنند که این در شان نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
چنین اقداماتی نوعی از عوامفریبی و فریب افکار عمومی جامعه است. تبلیغات نباید در جهت تخریب دیگران باشد و از دادن وعدههای بیجا باید جلوگیری شود.
گام برداشتن در زمینه تبلیغات باید همراه با صداقت باشد و سعی بر تخریب دیگری نشود. تخریب رقبا از سوی یکدیگر نوعی عوامفریبی است که به طور قطع شورای نگهبان با آن برخورد قانونی خواهد داشت و از ادامه این روش جلوگیری خواهد کرد.
باید به مردم این اجازه را بدهیم که خودشان نامزد مورد نظر را به طور صحیح انتخاب کنند.انجام تبلیغات توسط نامزدهای مجلس یک امر طبیعی است، اما اینکه این تبلیغات در چه سمت و سویی به مسیر خود ادامه دهد حایز اهمیت است. دادن وعده وعیدهای بیمورد، خرید آرا و تخریب دیگران برای بالا بردن خود امری خلاف اخلاق و خلاف شرع است. همانطوری که نمایندگان در موارد مختلف حتی در مسابقات ورزشی تاکید بر رقابتهای سالم دارند، خود نیز باید این رقابت سالم را در انتخابات مجلس مدنظر قرار دهند.به نظر نمایندگان مجلس قوانین موجود در تبلیغات انتخابات مجلس کامل و بینقص به تصویب رسیده است اما این نکته که تا چه حد این قوانین از سوی نامزدهای انتخاباتی رعایت میشود هم از سوی نمایندگان مجلس حائز اهمیت است، که در جواب به آن از اجرای ناقص قوانین یاد میکنند. اما نمایندگان میگویند که موضوعی که مردم را نگران میکند عمل نکردن به قولهای نامزدهای انتخاباتی است.