کد خبر: ۳۷۴۶۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش از انجام عملیات بی‌نظیر بستن یک چاه وصل‌شده به مخزن گازی که بر اثر یک حادثه امکان انفجار داشت در میدان پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، زیاری در حاشیه دومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شرکت پتروگوهر فراساحل کیش یک شرکت کاملاً ایرانی است که در سال 85 دقیقاً در زمان اعمال تحریم‌های برخی شرکت‌های غربی علیه ایران در بخش صنایع بالادستی، حفاری و بخش فراساحل مشغول به کار شد.

وی افزود: خروج شرکت‌های قدرتمند خارجی از ایران در زمان اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان یک انرژی و انگیزه مضاعفی ایجاد کرد تا همه مهندسان داخلی اقدام به تأسیس شرکت‌هایی از جمله در بخش EPD کنند که یکی از این شرکت‌ها شرکت پتروگوهر فراساحل کیش است.

این فعال بخش خصوصی اذعان داشت: شرکت پتروگوهر فراساحل کیش در سال 90 پیمانکاری حفاری چاه‌های فاز 13 و فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی را به‌عهده گرفت و کار حفاری را در سکوی 13A در آبان‌ماه سال 91 آغاز کرد و با بهترین کیفیت در آذرماه سال 93 عملیات حفاری 11 حلقه چاه مربوط به سکوی 13A را با پیشرفت 93درصدی تکمیل و آماده نصب تجهیزات تولید و بهره برداری شد.

وی ادامه داد: تا زمانی که تجهیزات بهره برداری برای نصب روی چاه‌ها تأمین شود کارهای لازم برای ایمن سازی 11 حلقه چاه که یکی از آنها به مخزن متصل شده بود و گاز با فشار 3700 PSI در چاه وجود داشت، انجام شد و کلیه عملیات لازم برای نصب علائم هشدار دهنده انجام گرفت، اما با وجود این، در تاریخ دوم فروردین 94 یک نفتکش نروژی شبانه با جکت 13A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود به‌طوری که هر 11 حلقه چاه از جمله چاه شماره 05 که به مخزن وصل بود به‌همراه تجهیزات در درون دریا واژگون شد و تجهیزات نصب‌شده در عمق 48متری بستر دریا قرار گرفت.

وی افزود: هر لحظه امکان بروز خطرات جدی و عجیب و غریب زیست‌محیطی وجود داشت و در چنین شرایط بحرانی شرکت ما دست به کار شد؛ با انجام 1500 نفر ساعت غواصی زیر آب موقعیت موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و موفق شدیم با انجام یک عملیات منحصر به فرد و بی‌نظیر طی انجام 350 هزار نفرساعت کار کارشناسی تا تاریخ 24 اسفند سال 94 چاه شماره 05 را که به مخزن گازی وصل بود به‌طور کامل بکشیم و شرایط ایمن را به منطقه بازگردانیم.

این مدیر فعال در بخش خصوصی خاطرنشان کرد: عملیاتی که انجام شد در سطح جهان بی‌نظیر بود و تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های قدرتمند نفتی جهان انجام ایمن که به مخزن وصل است و به‌علت حادثه آماده انفجار باشد در کارنامه کاری خود ندارند.

زیاری از مجموع خسارت مالی واردشده به پروژه فاز 13 به‌میزان 250 میلیون دلار خبر داد و گفت: پس از اینکه برای همگان مسجل شد نفتکش نروژی سهواً با این جکت برخورد کرده شرکت بیمه‌ای که بیمه این نفتکش را انجام داده بود با فرستادن نمایندگان مورد اعتماد خود به خلیج فارس و حضور در کلیه عملیات انجام شده پرداخت هزینه‌ها را متقبل شد.

مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش با بیان "نخستین بار از ولهد سرچاهی ساخته شده توسط یک شرکت ایرانی استفاده کرده بودیم"، گفت: این ولهد به‌اندازه‌ای با کیفیت ساخته شده بود که در شرایطی که 11 ماه در زیر بستر دریا روی تجهیزات چاهی که با زاویه‌ای 140 درجه خم شده و واژگون شده بود قرار داشت، در تمام این مدت کارایی خود را از دست نداده بود.

وی افزود: اکنون که فاز اول پروژه بازیابی جکت 13A و چاه‌های حفرشده با عنوان ایمن سازی منطقه انجام شد مرحله آواربرداری آغاز خواهد شد و پس از آن جکت دیگری برای نصب ساخته خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حفاری چاه‌های دو سکو در فاز 13 و 4 سکو در فازهای 22، 23 و 24 در حال انجام است، گفت: حفاری چاه‌های این 6 سکو تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: در حالی که شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در فاز جنوبی رکوردهای انجام عملیات حفاری به‌میزان 75 تا 78 روز را در کارنامه خود دارند ما توانستیم عملیات حفاری سکوی 24A را در مدت 71 روز به اتمام برسانیم که این در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها