کد خبر: ۳۶۹۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۹ بهمن ۱۳۹۰
مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد
مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت ۲۰ درصدی برای استفاده در توسعه پارس جنوبی از 15 بهمن به مدت یک هفته منتشر خواهد شد، گفت: برای بخشی از 18 درصد نفت صادراتی ایران به اروپا بازاریابی جدید کرده‌ایم.

فارس، احمد قلعه‌بانی شب گذشته در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز و پول شرکت ملی نفت داوطلب شد اولین انتشار اوراق مشارکت با نرخ‌های جدید 20 درصدی را بر عهده بگیرد که بر اساس آن 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پارس برای استفاده در توسعه پارس جنوبی از 15 بهمن به مدت یک هفته منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال به دنبال انتشار اوراق با نرخ بیش از 18 درصد برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی بودیم، گفت: بازخرید آنها در سال اول 18 درصد و در سالهای بعد 19.5 درصد خواهد بود و نرخ مؤثر سود  این اوراق در طول 4 سال بین  26 تا 27  درصد محاسبه می‌شود که یکی از مزیت‌های آن نیز سرمایه‌گذاری در میادین مشترک است.

وی در خصوص اوراق مشارکت 17 درصدی سال گذشته اظهار داشت: ممکن است این اوراق توسط خریداران بازخرید شود و به همین دلیل ما پیشنهاد کردیم از لحظه انتشار اوراق مشارکت جدید اوراق مشارکت سال گذشته نیز با سودی مشابه اوراق جدید محاسبه شود که در اسرع وقت تلاش می‌کنیم مجوز آن را از بانک مرکزی دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به افزایش سود اوراق مشارکت تصریح کرد: تصمیم داریم نرخ سود اوراق صکوک سلف نفتی را بیشتر کنیم تا حداقل سود آنها مشابه با نرخ روزشمار اوراق مشارکت باشد تا بتواند با آن رقابت کند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در سال جاری اوراق سلف را منتشر کنیم، تأکید کرد: حداکثر قیمت بازخرید هر بشکه نفت در اوراق سلف بیشتر خواهد شد.

*برای بخشی از نفت صادراتی به اروپا بازاریابی جدید کرده‌ایم

قلعه بانی در ادامه در خصوص تحریم خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا اظهار داشت: اولین کسی که از این تحریم دچار مشکل می‌شود مردم کشور‌های تحریم کننده خواهند بود و مشکلات اقتصادی آنها اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان شرکت ملی نفت انتظار چنین تصمیمی را نداشتیم و به همین دلیل تجدیدنظر رابطه تجاری با شرکت‌های اروپایی را در دستور کار خود قرار دادیم چرا که اروپایی‌ها نشان دادند شریک مطمئنی برای ما نخواهند بود و بهتر از غیرمتحدها و کشورهای جهان دوم و سوم به دلیل غیرقابل اعتماد بودن اروپایی‌ها ساز و کار دیگری در روابط خود با اروپا تعریف کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برای بخشی از 18 درصد نفت صادراتی ایران به اروپا بازاریابی جدید کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر  هیچ ذخیره نفتی در جزیره خارک یا روی آب نداریم.

وی افزود: بعضی شرکت‌های اروپایی بر اساس قراردادهای بیع متقابل تا ۳ سال آینده متعهد به برداشت نفت هستند که در صورت عدم برداشت نفت خود دچار ضرر و زیان می‌شوند اما ما در قراردادهای آینده نیز تجدیدنظر خواهیم کرد و رابطه تجاری ما با اروپا در خصوص خرید کالاهای صنعتی نیز تغییر کرده و به سمت کشورهای جنوب شرق آسیا و دیگر عرضه‌کنندگان کالاهای صنعتی متمایل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان شرکت ملی نفت مجری سیاست‌های کلی نظام هستیم، گفت: شرکت ملی نفت تلاش کرده روابط تجاری با کشورها را به صورت طولانی‌مدت تعریف کند و به همین دلیل کسی که رابطه‌ای را قطع کند خود ضرر خواهد کرد.

قلعه بانی تأکید کرد: بعضی پالایشگاه‌های مصرف‌کننده نفت ایران برای تطبیق با نفت جدید به زمان و سرمایه‌گذاری نیاز دارند که طبعا هزینه زیادی برای این پالایشگاه‌ها خواهد داشت و جایگزینی نفت ایران برای آنها ساده نیست.

وی ارائه تخفیف در قیمت فروش نفت خام ایران را در صورت تحریم رد کرد و گفت: کشورهای اروپایی به صورت دیکتاتوری از رابطه تجاری شرکت‌های خود و تقاضای آنها برای خرید نفت  ایران جلوگیری می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها