کد خبر: ۳۶۹۰۵۰
زمان انتشار: ۲۰:۲۳     ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
یادداشت ۵۹۸؛
دکتر حسین صفدری
از آن زمان که سخن از آغاز و اجرای برجام شد مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کردند تا از طریق برجام همفکران روحانی بتوانند در انتخابات مجلس پیروز شوند.از همین رو زمانی اجرای برجام اعلام شدکه در آستانه اعلام نامزدی ها و تبلیغات، حداکثر بار تبلیغی را در ایران و به سود طیفی خاص اعمال کند و از این سو نیز رییس جمهور، حل آب خوردن مردم را هم به برجام گره زد.

تبلیغاتی بودن وعده های داده شده در برجام زمانی روشنتر میشود که صالحی ، ظریف و روحانی همصدا با مردم و البته پس از انتخابات مجلس از عدم انجام تعهدات طرف مقابل گلایه کردند و این در حالی بود که ما به تمامی تعهداتمان و حتی بتن ریزی در قلب راکتور اراک پیشاپیش عمل کرده بودیم.

نقض های مکرر برجام ادامه یافت و آنچه که نادیده گرفته میشد نامه رهبر معظم انقلاب به حسن روحانی در مورد برجام بود.بدقولی آمریکایی ها که البته از قبل، رهبر انقلاب آن را بر اساس تجربه پیش بینی کرده بودند به جایی رسید که ایشان فرمودند:"در همین توافق نیز آمریکاییها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و به تعبیر وزیر محترم امور خارجه بر روی کاغذ تعهداتی را انجام دادند اما در عمل و از طریق راههای انحرافی مانع از تحقق آن تعهدات شدند".

اکنون بعد چند روز از سخنان رهبری در حرم مطهر رضوی، محمدجواد ظریف اعلام کرده که "توافق هسته ای ایران و شش قدرت! جهانی برای دولت آمریکا هم تعهد حقوقی ایجاد کرده و نباید موضعگیری های شعاری دوران رقابتهای ریاست جمهوری آمریکا را جدی گرفت".

با این وضع چندین نکته به ذهن میرسد: با این شرایط که در آمریکا رقابت بر سر پاره کردن برجام و نقض تعهدات به وسیله ای برای جلب نظر گروهها و مردم تبدیل شده، پس باید مطمئن باشیم که لااقل تا آبان امسال که انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست باز هم شاهد اقدام عملی در این باب نیستیم.

حال آنکه بعید نیست پس از آن هم خوش بینان به کدخدا اعلام کنند که باید تا استقرار کامل دولت جدید آمریکا منتظر باشیم! و احتمالا پس از آن هم دولت جدید آمریکا و کنگره اعلام میکند که چند صباحی بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری ایران نمانده و باید منتظر دولت جدید و استقرار آن در ایران باشیم تا چنانچه معتدل! و غیرتندرو! باشد ما هم اقداماتمان را عملی کنیم و اینگونه است که دوباره برجام به وسیله ای تبدیل میشود برای تاثیرگذاری در انتخابات ایران...پینگ پنگ بازی زیبایی است اما اگر رفت و برگشت توپ طولانی شود هوشیاران را خسته میکند و تماشاگران از به زمین افتادن توپ راضی تر میشوند!!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
لبیک یا خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
احسنت

تحلیل دقیقی بود
پاسخ
امیرزرین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
اتفاقا تحلیلت خوب نبود . درست نگفتی که سیاست پینگ پونگی چجوریه؟ باید چپ و راست زمین مشخص بشه در داخل ایران و در خارج از ایران.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها