کد خبر: ۳۶۸۹۰۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
"هاشمی به لحاظ شخصیتی فردی «خودمرکزگرا» است و بنابراین در برابر «مرکززدایی»، سخت بی‌تاب است."
 به گزارش پایگاه 598، پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی که کانال "مرز واقعیت" آن را منتشر کرده، درباره توئیت اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشته است:

"چرا با معیارهای «عقلانی» و «وظیفه شناسانه» نمی‌توان هاشمی را تحلیل کرد؟"

 توئیت جناب هاشمی که «دنیای آینده دنیای گفتمان‌هاست نه موشک»، در شرایطی که جنجال وسیعی علیه برنامه موشکی ایران از سوی غربی‌ها خصوصا دولت آمریکا اتفاق افتاده است، گزاره معناداری است. البته از این گزاره معلوم است که جناب هاشمی معنای «گفتمان» یا «دیسکورس» را نمی‌دانند و فکر کرده‌اند که با «گفتگو»، یکی است. بنابراین احتمالا برای اینکه عبارت خوش آهنگ‌تر بشود، به جای گفتگو، از گفتمان استفاده کرده‌اند. حالا تا اینجا مشکل چندانی نیست و این شبیه سازی بین گفتمان و گفتگو، منحصر به وی نیست و در ادبیات عامه هم همین تلقی وجود دارد.

اما مسئله این است که هاشمی به عنوان بخش خیلی مشخص در حاکمیت، گزاره‌ای را مطرح کرده است که پافشاری جمهوری اسلامی بر برنامه موشکی خود را زیر سئوال می‌برد و به طور طبیعی، برای فضای تبلیغاتی منفی غربی علیه برنامه موشکی ایران، وجاهت می‌سازد.

 این ادبیات را سخت بشود عاقلانه و مسئولانه نسبت به منافع و امنیت ملی یک کشور تحلیل کرد. پس چرا هاشمی چنین گزاره‌ای را در این شرایط طرح کرده است؟ در واقع هاشمی تحت تأثیر چه مناسباتی است که نمی‌توان مواضع و تصمیماتش را عاقلانه و متعهدانه تحلیل کرد؟

 پیشتر، هاشمی گفته بود که «غربی‌ها جز شفافیت خواسته دیگری در چالش با جمهوری اسلامی در مسئله هسته‌ای ندارند» و با موضع حاکمیتی جمهوری اسلامی در سوریه شدیدا مخالفت کرده بود. این موضع نیز از همین خاستگاه است. «خاستگاه مخالفت با حاکمیت».

 وگرنه چه کسی است که نداند هاشمی جزء آن دسته از  رجال سیاسی جمهوری اسلامی است که با «گفتگو» ولو در سطح داخلی نسبتی ندارد؟ این گزاره هاشمی، در کجای جهان بخشی از دکترین دفاعی و امنیتی کشورها در حال و چشم انداز آینده است؟ به طور مضاعف در کدام کشور مانند جمهوری اسلامی که تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او را فرا گرفته است با گفتگو می‌توان امنیت برقرار کرد؟ و کجاست جایی در دنیا که در چارچوب دکترین و توان دفاعی خود، در چنین  منطقه پرچالشی، به لنگرگاه ثبات و امنیت برای خود و دیگران تبدیل شده است؟ و چه کسی است از عامی و متخصص و مجرب در امنیت ملی، که نداند این حرف به طور علن، از زبان شخصی چون او، تضعیف موضع حاکمیت و خلاف خرد و احساس مسئولیت نسبت به امنیت ملی کشوری چون جمهوری اسلامی ایران است که دکترین دفاعی‌اش، دکترین دفاع نامتقارن است و موشک‌ها از مهمترین ابزارها برای تحقق چنین دکترین دفاعی است. پس چرا چنین مواضعی دارد؟

همان‌طور که قبلا بارها گفته‌ام:

اولا هاشمی به لحاظ شخصیتی فردی «خودمرکزگرا» است و بنابراین در برابر «مرکززدایی»، سخت بی‌تاب است.

ثانیا احساس می‌کند «مرکززدایی» از او به لحاظ سیاسی و مدیریتی، در دوره احمدی‌نژاد، به پشتوانه حاکمیت بوده است.

ثالثا این مرکززدایی نوعی احساس محرومیت نسبی در او ایجاده کرده است و سبب شده بین «واقعیت» با «جهان بطلمیوسی» او شکاف بیفتد.

رابعا فردی که احساس محرومیت نسبی دارد، به منبعی که احساس می‌کند برای او محرومیت ایجاد کرده است، پرخاش می‌کند. بنابراین این مواضع هاشمی، پرخاش به حاکمیت به دلیل مرکززدایی از او در دوره احمدی‌نژاد است.

در این چارچوب، مسئله «عقلانیت و احساس مسئولیت»، تا حدود زیادی تحت تأثیر واکنش انتقام جویانه از حاکمیت، بلاموضوع است و عیار مواضع و تصمیمات نیست. این فرمولی است که دائما در مواضع هاشمی تکرار می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
۱۰
۰
اگه موشک ها را نداشته باشی ُ نمی گذارند تا فردا زنده بمانی که گفتمانی داشته باشی .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
۷
۰
برا همین دنیای استکبار داره یکی یکی موشک هاش رو نابود می کنه ؟! دیگه موشکی نمی سازه ؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
۵
۰
با عرض سلام، تا الآن هر چه غرب و استکبار گفته و یا خواسته در ایران اجرا شده آنهم توسط دولت روحانی و یا به صورت دیالوگ همین استاد اعظم اقای هاشمی، دیگه اینها باید چکار بکنند که نکردند و همینطور به منتقدین حمله میکنند واقعا باید پرسید که آنها باید چه کار کنند که تا الآن جلوی ایشان بسته شده است؟ و الان هم دنبال چه میگردند؟ آیا منظورشان این است که خارجیها بیایند و کشور را ببلعند؟ مثل اقای نعمت زاده وزیر صنایع که گفته باید مدیر خارجی استخدام کنیم، آیا این مملکت را ایرانی اداره میکند یا.........
پاسخ
ملت
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
۷
۰
رفسنجانی و خانوادش و داماداش هنوز از در داغ آقای لاهوتی میسوزن و مسبب این داغ رو "حاکمیت و انقلابیون واقعی" میدونن.
براهمین از هر فرصتی برا انتقام استفاده میکنن.
و این، یکی از زوایای پنهان عملکردهای این حضراته.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
۴
۰
هاشمي بدجوري شيفته قدرت و ثروت وشهرت گشته! طوري كه عاشق دنيا و زرق و برق قدرت دنيا شده! از قديم هم گفته اند " عاشق كوره و غير از عشقش ,هيچ چيز ديگري را نمي بيند"!!
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
۴
۰
هاشمی سیاستمدار بزرگی است بنابراین میتوان گفت دلیل گفتن این حرفهای بی معنی یا الزایمر است و یا کینه ای که میخواهد همه چیز را به نابودی بکشد تا دلش خنک شود
پاسخ
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
۲
۰
هاشمی ۸۲سال سن دارد و۸۲ سال آرزوبرای برنامه هایش
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها