کد خبر: ۳۶۸۵۷
زمان انتشار: ۱۵:۴۴     ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
در حالي كه وزير دفاع فيليپين از بررسي پيشنهاد آمريكا در خصوص استقرار هواپيماهاي تجسسي براي افزايش توان فيليپين در خصوص محافظت از مرزها خبر داد، فيليپيني‌هاي معترض در اعتراض به طرح حضور سربازان بيشتر آمريكايي در كشورشان امروز (شنبه) در مقابل سفارت اين كشور دست به اعتراض زده و پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
ايسنا، وزير دفاع فيليپين عنوان داشت: فيليپين پيشنهاد آمريكا مبني بر استقرار هواپيماي مخصوص عمليات نظارت و رصد به صورت موقت با هدف تقويت توانمندي محافظت از مناطق مورد نزاع در درياي جنوبي چين را بررسي مي‌كند.

وي در ادامه افزود: مذاكرات دو روز گذشته در واشنتگن در خصوص روابط امنيتي ميان دو كشور دربر گيرنده طرح استقرار تعداد بيشتري از ناوها و هواپيماهاي تجسسي بود.

جازمن همچنين عنوان داشت: تقويت حضور نظامي آمريكا در منطقه بي‌شك به فيليپين براي محافظت از مرزهاي خود كمك مي‌كند. مسئولان دو كشور بعد از مذاكرات خود متعهد شدند كه همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي امنيتي، دفاعي، بازرگاني و غيره افزايش دهند.

در بيانيه صادرشده از سوي وزارت خارجه آمريكا آمده است كه وزراي دفاع و خارجه دو كشور نشست مشتركي را در ماه مارس برگزار خواهند كرد.

جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا نيز عنوان داشت كه اين مذاكرات ابتدايي بوده است. اين مذاكرات دوجانبه در حالي مطرح مي‌شود كه فيليپين 20 سال قبل تصميم گرفت تا پايگاه‌هاي دريايي و هوايي آمريكا در اين كشور را ببندد.

در تظاهرات معترضان فيليپيني حدود 50 تن از اعضاي حزب چپ‌گرا موسوم به ائتلاف ملي‌گراي جديد (بايان) در تظاهرات يك آدمك بسيار بزرگ از عمو سام و آدمك ديگري از بنيگنو آكونينو كه لقب "سگ عمو سام" را روي او قرار داده بودند، به نمايش درآوردند.

پليس ضد شورش ازنزديك شدن معترضان به ساختمان سفارت آمريكا ممانعت كرد.

حزب بايان در بيانيه‌اي كه در جريان تظاهرات ميان معترضان توزيع شد، اعلام كرد: اگر ما اجازه دهيم سربازان آمريكايي بيشتري وارد كشورمان شوند كل مجمع الجزاير كشور ما تبديل به يك برج ديده باني نظامي براي منافع آمريكا خواهد شد.

اين در حالي است كه مقامات فيليپين از طرح‌هاي آمريكا براي حضور بيشتر ارتش خود در اين كشور استقبال كرده و از آن به عنوان وزنه‌اي براي برقراري تعادل در مقابل حضور گسترده‌تر چين در درياي چين جنوبي تلقي مي‌كند.

چين و فيليپين بر سر درياي چين جنوبي مناقشات منطقه‌اي دارند و مانيل پكن را متهم كرده تا به منظور پافشاري بر ادعاهاي خود به ارعاب متوسل مي‌شود.

پيش از آنكه سناي فيليپين در سال 1992 با فشار گروه‌هاي ملي گرايي مثل بايان راي به بستن پايگاه‌هاي نظامي آمريكا دهد، فيليپين ميزبان تعداد نسبتا زيادي از پايگاه‌هاي ارتش آمريكا بود.

مقامات آمريكايي و فيليپيني اظهار داشتند كه خواهان پايگاه‌هاي جديد آمريكا در اين كشور نيستند اما صرفا تمايل به رزمايش‌هاي مشترك بيشتر و تعداد سربازان دوره‌اي بيشتر در فيليپين دارند.

در فيليپين گروه‌هاي متعددي در رسانه‌ها و همچنين كليساي پرنفوذ كاتوليك رم به شدت مخالف آمريكا در اين كشور هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها