کد خبر: ۳۶۸۳۲۳
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
« ماهي قرمز ۲۰۰ درصد گران‌تر از قيمت اصلي به فروش مي‌رسد. » اين اظهارنظر را روز گذشته رئيس اتحاديه آبزيان در حالي انجام داده است كه روز‌هاي پاياني سال بازار جديدي در ايران ايجاد مي‌شود كه در آن ماهي‌هاي تزييني...
به گزارش پایگاه 598، روزنامه آرمان نوشت: « ماهي قرمز ۲۰۰ درصد گران‌تر از قيمت اصلي به فروش مي‌رسد. » اين اظهارنظر را روز گذشته رئيس اتحاديه آبزيان در حالي انجام داده است كه روز‌هاي پاياني سال بازار جديدي در ايران ايجاد مي‌شود كه در آن ماهي‌هاي تزييني در سطحي گسترده به فروش مي‌رسند. در سال‌هاي اخير هر چند جز عرصه ماهي قرمز براي سفره هفت سين حيوانات ديگري نيز به بازار فروشندگان ماهي راه يافته اند، اما همچنان اكثر ايرانيان تمايل دارند همزمان با نوروز ماهي قرمز براي سفره هفت سين خريداري كنند. عنوان مي‌شود گذاشتن ماهي قرمز در هفت سين رسمي ايراني نيست و از چين وارد كشور شده است. با وجود اين، مباحث ديگري جز مباحث فرهنگي درباره فروش ماهي قرمز براي عيد مطرح است كه اين مباحث گاه با مسائل زيست محيطي و گاه با مسائل اقتصادي پهلو مي‌زند.

آنطور كه اظهارنظر‌ها درباره بازار فروش ماهي قرمز نشان مي‌دهد، توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان اين نوع ماهي سودي كلان در چند هفته منتهي به عيد نصيب خود مي‌كنند. برآورد‌ها نشان مي‌دهد ماهي‌هاي تزييني بسيار گران تر از قيمت واقعي خود به فروش مي‌رسند، چرا كه هزينه پرورش آنها بسيار ناچيز است. روز گذشته ارسلان قاسمي رئيس اتحاديه آبزيان درباره عرضه ماهي قرمز كوچك بيان داشت: ماهي قرمز از فرهنگ چيني وارد فرهنگ ما شده است و متاسفانه اين محصول نيز سرنوشت عرضه محصولات شيلاتي خوراكي را دارد، به‌طوري كه ۲۰۰ درصد گران‌تر از قيمت اصلي به فروش مي‌رسد و اين توجيهي ندارد.

دلالي در بازار ماهي

گفته‌هاي قاسمي البته تنها محدود به ماهي قرمز نبود و اين مقام مسئول توضيحاتي درباره ماهي شب عيد نيز داد. به صورت سنتي بسياري از ايرانيان براي شام شب عيد سبزي پلو با ماهي تدارك مي‌بينند و از آنجا كه اين شب براي خانواده‌هاي ايراني يكي از مهم‌ترين شب‌هاي سال به حساب مي‌آيد، آنها به اصطلاح سعي مي‌كنند سنگ تمام بگذارند. خريد ماهي همواره باعث مي‌شود گراني به اين بازار بيايد، چنانكه امسال نيز شاهد نوساناتي در بازار ماهي بوده‌ايم. در اين ميان فعاليت دلالان نيز بي‌تاثير نيست، چنانكه عنوان مي‌شود عمده سود ناشي از گراني ماهي نصيب دلالان مي‌شود. روز گذشته رئيس اتحاديه آبزيان گفت: توليد‌كننده ماهي در طي سال اقدام به توليد اين محصول مي‌‌كند و نگراني بابت تامين بازار شب عيد اين محصول وجود ندارد اما بايد مصرف آبزيان در تمام طول سال فرهنگ‌سازي شود. به گزارش ايلنا، قاسمي درباره وضعيت بازار شب عيد ماهي بيان داشت: در ميزان عرضه ماهي شب عيد هيچ مشكلي وجود ندارد؛ اما بحث قيمت مطرح است كه متاسفانه سود فروش اين محصول به‌ويژه درشب عيد به جيب دلالان مي‌رود.

 او افزود: با توجه به اينكه ميزان توليد ماهي‌هاي پرمصرف به‌ويژه قزل‌آلا، كپور، ميگو كاهش يافته است نگراني‌هايي در رابطه با تامين بازار وجود داشته اما خوشبختانه با اطمينان اعلام مي‌كنم كه هيچ مشكلي در اين رابطه وجود ندارد اما نكته حائز اهميت تنظيم بازار از باب قيمت است. قاسمي با تاكيد براينكه قيمتي كه در حال حاضر در بازار در رابطه با محصولات شيلاتي وجود دارد بيش از ۳۰ درصد گران‌تر از حد معمول است، افزود: اين ميزان گراني نشان‌دهنده سيستم نامناسب عرضه محصولات شيلاتي است كه تحت كنترل چند دلال است و اين مسائل به توليد‌كننده و مصرف‌كننده آسيب مي‌زند. او با بيان اينكه اتحاديه در تلاش است تنظيم بازار را كنترل كند، اظهار داشت: متاسفانه تمام ابزار و امكانات در اختيار دولت است و به همين خاطر دلالان در بازار مي‌تازند.

مرغ ۷ هزار تومان

جز ماهي قيمت مرغ نيز در روز‌هاي گذشته نوساناتي داشته است. روز گذشته رئيس اتحاديه پرنده و ماهي اعلام كرد: قيمت هر كيلوگرم مرغ سه‌شنبه با ۲۰۰ تومان افزايش نسبت به روز دوشنبه به ۷۰۰۰ تومان رسيده است. به گزارش مهر، مهدي يوسف‌خاني نرخ مرغ زنده را ۴۵۰۰ عنوان كرد و اظهارداشت: قيمت اين كالا در عمده فروشي ميدان بهمن ۶۴۰۰، درب كشتارگاه ۶۴۰۰ و توزيع درب واحدهاي صنفي ۶۵۰۰ تومان است. او با بيان اينكه نرخ مرغ درب واحدهاي صنفي (مراكز خرده‌فروشي) ۷۰۰۰ تومان است، افزود: قيمت ران مرغ با كمر ۶۰۰۰ تومان و ران مرغ بدون كمر برابر با نرخ مرغ و ۷۰۰۰ تومان است. رئيس اتحاديه پرنده و ماهي، قيمت مرغ زنده را در روز دوشنبه، ۴۴۰۰ تومان اعلام كرد و اظهارداشت: دوشنبه قيمت اين كالا در عمده فروشي ميدان بهمن ۶۲۰۰ تومان، درب كشتارگاه ۶۲۰۰ تومان و توزيع درب واحدهاي صنفي ۶۳۰۰ تومان بوده است، ضمن اينكه هركيلوگرم مرغ در مراكز خرده فروشي به قيمت ۶۸۰۰ تومان عرضه مي‌شد.

قيمت‌گذاري مرغ و ماهي در ايران تقريبا از منطق بازار پيروي مي‌كند. هر چند در ايران نظام قيمت‌گذاري دستوري وجود دارد و مسئولان و اصناف سالانه سعي مي‌كنند قيمتي را براي يك محصول به تصويب برسانند، اما در سال‌هاي اخير شاهد اين بوده‌ايم كه قيمت برخي محصولات نوساناتي داشته است و بسته به عرضه و تقاضا گران يا ارزان شده است. مرغ و ماهي و به صورت كلي گوشت معمولا نوسانات قيمتي زيادي در سال دارد. دولت در مواقعي كه عرضه كالا كم شده و اين مساله به گراني آن كالا منجر مي‌شود، سعي مي‌كند با افزايش عرضه جلو افزايش قيمت را بگيرد. در موارد ديگر برخي كارشناسان مي‌گويند عملكرد دولت به گراني محصولي مانند گوشت منجر مي‌شود. همين يك ماه پيش بود كه گوشت قرمز به يك‌باره افزايش قيمت زيادي داشت. در تحليل اين گراني برخي فعالان صنفي عنوان كردند، صادرات گوشت قرمز منجر به افزايش قيمت آن شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها