کد خبر: ۳۶۷۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
عمران خالد با بیان اینکه انقلاب یمن اکنون در مرحله تحقق نتایج است، گفت: ما اعتمادی به رژیم حاکم نداریم و در انتظار روز 21 فوریه برای تشییع حقیقی پیکر رژیم صالح و سپری شدن 2 سال دیگر برای ایجاد زیرساخت‌های لازم هستیم تا دولتی حقیقی بر اساس خواسته‌های مردمی تشکیل شود.
"عمران خالد" عضو کمیته سازماندهی انقلاب جوانان یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یمن به بررسی روند کنونی انقلاب یمن، مطالبات و اهداف محقق نشده این انقلاب و دستاوردهای کنونی آن پرداخت.
 
وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که انقلاب یمن تاکنون صرفا شخص دیکتاتور را از راس قدرت دور کرده و هنوز تا سرنگونی رژیم او راه باقی مانده است. زمانی می‌توان گفت که این رژیم سقوط شده که تمام عناصر و دست‌نشانده‌های دیکتاتور و نزدیکانش از حضور در مراکز حساس امنیتی، نظامی و مدنی محروم شوند و کرسی‌های قدرت  و نفوذ خود در یمن را ترک کنند.

خالد در بخشی از این مصاحبه تأکید کرد: ما باید همچنان صدای خود را برای تحقق اهدافمان بالا ببریم و با چشم‌های خود اقدام برخی طرف ها در دور زدن انقلاب، تقلب یا امروز و فردا کردن در انجام مسئولیت‌هایشان را رصد کنیم، هنوز زمان می خواهد تا بگوییم که رژیم [صالح] به پایان رسیده است. هرگاه کمیته نظامی توانست در بخش نظامی دست های خاندان صالح را قطع کند، می توان گفت که دوران این رژیم به پایان رسیده است. یعنی هرگاه دولت از سیطره تمام اعضای خاندان صالح خارج شود، می توان چنین چیزی گفت. این دولت شامل گارد ریاست جمهوری، امنیت مرکزی، نیروی هوایی، امنیت ملی و شرکت های دارایی است.

عضو کمیته سازماندهی انقلاب جوانان یمنی همچنین گفت: ما اکنون در انتظار روز 21 فوریه برای تشییع حقیقی پیکر رژیم صالح و سپری شدن دو سال دیگر برای ایجاد زیرساختهای لازم به منظور تشکیل دولتی حقیقی بر اساس خواسته های ملت یمن هستیم.

متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است:

فارس: در سایه چالش های فراروی دولت وفاق ملی، آیا جوانان یمنی حاضر در میدان یاور این دولت خواهند بود؟
 
خالد: حالت انقلابی کنونی یمن یک عامل و حامی بزرگ ماست. ما در کشوری زندگی می کنیم که نیازمند یک نیروی مافوق توازن برای ایجاد توازن قوا هستیم. از آنجا که اجبار در اجرای هر امری روح حقیقی اجرای یک اقدام است و پایبندی به حضور در میدان های تحصن و انقلاب جاری ضامن حقیقی پیشرفت درانقلاب است، می توان گفت که پایبندی به این امور بر اساس برنامه های زمانبندی شده مشخص و تحقق بقیه اهداف انقلاب یمن از اهمیت زیادی برخوردار است.
من معتقدم که انقلاب مصر الگوی ما و نحوه تعامل این انقلاب با کسانی که بر قدرت سیطره یافته‌اند در مقابل دیدگان ما است. ما باید همچنان صدای خود را برای تحقق اهدافمان بالا ببریم و با چشمهای خود اقدام برخی طرف ها در دور زدن انقلاب، تقلب یا امروز و فردا کردن در انجام مسئولیتهایشان را رصد کنیم.
ما از این انقلاب اهداف مشخصی را دنبال می کنیم که تحقق هر یک از این اهداف نیازمند زمانی کافی است. ما مجری این امور نیستیم اما موسسات و نهادهای مختلفی در ذهن جوانان انقلابی است که باید این امور را پیگیری کنند و کسی که قدتر سیاسی را بدست می گیرد باید این اهداف را اجرایی و عملی کند. ما قدرت حامی و تقویت کننده دولت و در عین حال ناظر بر عملکرد آن هستیم و در صورتی که بخواهد از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند، یا دچار رکود شود، آن را بازخواست خواهیم کرد.
 
فارس: اختلافات زیادی درباره روند سیاسی کنونی یمن وجود دارد. شما به عنوان یکی از اعضای کمیته سازماندهی انقلاب یمن این اختلافات را چگونه ارزیابی می کنید؟

خالد: اختلاف نظر قدرت حقیقی انقلاب یمن است. بخش ها و طرف های متعددی شاکله این انقلاب را تشکیل می دهند که هریک دارای رویکردهای مختلفی هستند که افراد جدا شده از رژیم حاکم یمن یکی از این بخش ها هستند. افراد حاضر در انقلاب یمن دارای یک ایده فکری یکسان و همسو نیستند. ما نیز به این تنوع رویکردها و اهداف احترام می گذاریم و آن را رمز قدرت و توانمندی انقلاب خود می دانیم به همین دلیل بدنبال دستیابی به توافق همه جانبه و اجرایی کردن اهداف اساسی انقلاب هستیم.
این یکی از مهمترین ویژگی های انقلاب مردمی است که همه ملت یا اکثریت آن را در چارچوب واحدی که اهداف و مطالبات انقلابی است، قرار می دهد و همه آنها را دارای آرزو و رویایی مشترک می سازد.
 
فارس: آیا معتقد نیستید که این توافق سیاسی بر میدان های تحصن با اعمال به زور تحمیل شده است؟

خالد: گاهی اوقات سزارین بهترین راهکار برای نجات و حفظ مادر و کودک است. ما باید مراقب ساخت و ساز تراکمی و تجمعی باشیم. ما نمونه هایی داریم که در آن یک کشور با سقوط دولت از بین رفته است و این نمونه ها بسیار دردناک هستند. آنچه که در سومالی و افغانستان روی داد از همین گونه اند. ما برای سرنگونی دولتی خاندانی تلاش می کردیم و من شخصا از این که کشور نیز با سرنگونی دولت سقوط کند، نگرانم.
اما هرج و مرج همه جامعه را فرا خواهد گرفت و این هرج و مرج تمام بخش ها و زیرساخت های فرهنگی جامعه را نیز فرا خواهد گرفت و مصیبت سال 1994 تکرار می شود. آنچه که پیش از 1994 و در 1948 در صنعاء روی داد نیز فاجعه ای بزرگ با خاطرات دردناک بود. یمن دیگر نمی تواند تخریب زیرساخت ها را تحمل کند. آنچه که اکنون در "الحصبه" در حال روی دادن است، پیام آشکاری برای همه است. آنچه که در تعز در حال وقوع است نیز ابعاد واقعی این امر را نشان می دهد.
نشانه های بمباران از بیمارستان ریاست جمهوری نیز بیانگر روابط چینی - یمنی است که هدف از این اقدام، چیزی جز تحریک انقلابیون برای تخریب این زیرساخت مهم دولتی نیست. مجتمع دادگاه ها در کوه "الجره" نیز نماد عدالت در یمن است. موضوع تنها وجود این مقر مرتفع نیست، بلکه بمباران از قلعه تاریخی "قاهره" و پایگاه "خالد بن الولید" که دارای جایگاه و ابعادی اسلامی است، با اهدف انتقام از نمادهای تاریخی یمن صورت می گیرد.
 
فارس: در سایه طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس و آنچه که سیاست مداران انجام می دهند، انقلاب یمن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
 
خالد: انقلاب یمن اکنون در مرحله تحقق نتایج است و در دست آن مقیاس مهمی است که اهداف انقلاب یمن و مطالبات انقلابیون مهمترین آن است. ما اکنون اعتمادی به رژیم حاکم نداریم و این را به خوبی می دانیم. ما از رئیس جمهور و وزرای معارض و همپیمانان آن می خواهیم که موانع موجود را که رژیم صالح ایجاد کرده، از بین ببرند. ما تمام امور را رصد می کنیم و ما گزینه های زیادی در مقابل خود داریم.
 
فارس: چگونه ممکن است که مطالبات شما با گامهایی که سیاستمداران یمنی بر می دارند، همسو شود؟ آیا به راستی، دولت وفاق ملی کنونی یمن می تواند تغییر مورد نظر شما را در روند سیاسی کشور ایجاد کند؟
 
خالد: در درجه نخست آگاهی و هوشیاری زیاد، پایبندی به اهداف اعلامی ، حمایت از نیروهای انقلابی ، دوری از هرگونه خودخواهی و فردگرایی، شناختن اختلافات موجود، دوری از هرگونه اختلافی، پذیرش دیگران با تمام اعتقاداتشان و احترام به خواست و اراده آنها کمک زیادی به این امر خواهد کرد.
تلاش برای سازماندهی مجدد تمام کسانی که در این انقلاب حاضرند و هنوز سازماندهی نشده اند و نیز همسوسازی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. ما امروز در مقابل چالش بزرگی قرار داریم. در مرحله کنونی ما از فرهنگ استبداد که قرنها آن را تحمل کرده ایم، رهایی یافته ایم و در حال حاضر نیز اعتمادی به یکدیگر نداریم و دسته دسته شده ایم. من معتقدم که تربیت ملی همه چیز را حل و فصل می کند. ما کینه های زیادی نسبت به یکدیگر دارین که باید با امید به آینده، از آن عبور کنیم تا به این ترتیب فردایی که ما می سازیم، دست کم نشانه ها و ارکان آن درست و صحیح باشد. 

فارس: گفته می شود، سیاستمداران انقلابیون را در حاشیه نگه داشته اند و انقلاب را تضعیف می کنند، نظر شما چیست؟
 
خالد: انقلاب در ذات خود تغییر را به همراه دارد. این انقلاب در درجه نخست در داخل انقلابیون روی می دهد و سپس این تغییر به دیگران و نحوه تفکر آنها منتقل می شود. به این ترتیب در عملکرد روزانه هر انقلابی تغییری روی می دهد. انقلاب یمن دستاوردهای زیادی به همراه داشته است که در راس آن ایمان حقیقی به دور مانده از هرگونه خشونت است. این درحالی است که در فرهنگ این کشور همواره امواجی از خشونت حاکم بوده است. من معتقدم که در میدان های تحصن و انقلابی نوعی همزیستی مدنی وجود دارد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که تمام امکانات لازم برای اعمال خشونت وجود دارد.
در چنین شرایطی، دولت نیز به جنگ داخلی تهدید و تحریک می کند و برخی طرف ها را برای این امر ترغیب می کند اما تاکنون پاسخ مثبتی از سوی این طرف ها دریافت نکرده است. زیرا مردم یمن می خواهند از این گردباد خارج شوند. این مهمترین تجلی خواست ملی یمن است. آنچه که در روند سیاسی کشور روی دارد نمونه دوم دستاورد انقلاب های مسالمت آمیز است که این امر خود یک نمونه تطبیقی در انقلاب یمن است، تطبیق نیروهای انقلابی با بقایای رژیم صالح.
در مرحله انتقالی این نمونه تطبیق به ایجاد یک زمینه مناسب برای تدوین قانون اساسی ضامن اهداف انقلابیون و مطالبات آنها، کمک می کند و موجب مصون ماندن آزادی و عزت مردم می شود. البته این امر پس از باز پس گیری حقوق اولیه مردم یعنی آموزش و پرورش و کار و برخورداری از زندگی عادلانه محقق می شود.
 
آنچه که تاکنون محقق شده است، امر بزرگی است. دیدگاه جهانیان در قبال کشوری که همواره با تروریسم در ارتباط بوده، تغییر داده است. تشکیل دولت ناکام کنونی نیز یک بازخوانی از واقعیت موجود در یمن و شخص یمنی است. این ملت چگونه این گذشته و این حجم خشونت را تحمل کرده است؟ در سایه این همه محاصره، بیکاری و این میزان فقر توانسته اقدامات اعتراضی کنونی را تامین کند؟
 
ما باید آنچه که درباره ما در روزنامه های خارجی نوشته می شود، پیگیری کنیم. ما اساسا در حاشیه اهتمامات جهان قرار داریم و دلیل آن نیز این است که جامعه جهانی در برقراری ارتباط با ما نفعی نمی برد. با این وجود شورای حقوق بشر و شورای امنیت هر یک دو بار درباره ما تشکیل جلسه داده اند و شورای امنیت حتی قطعنامه 2014 را درباره یمن صادر کرده است.
 
غیر از این در بخش منطقه ای نیز، انقلاب یمن برادران عرب ما در شورای همکاری خلیج [فارس] را بر آن داشت که بیش از یک بار طرح ابتکاری تدوین کنند و بارها آن را اصلاح و تکمیل کنند که این امر با حمایت اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا همراه بود و همه طرف ها با تمام ابزارهای موجود تلاش کردند که این طرح را بر انقلابیون تحمیل کنند و فشارهای زیادی نیز در این زمینه وارد کردند.
 
فارس: آیا اقدامات سیاست مدارن مکمل اقدامات انقلابیون بوده یا بالعکس؟

خالد: روند سیاسی در یمن همراه با انقلاب و موازی با آن بوده و با تعارضی ندارد. بلکه روند سیاسی کنونی در یمن نتیجه انقلاب است و در نتیجه مکمل آن به شمار می آید...درست است که اقدام انقلابی همراه با شورش است اما در سطح اهداف و هماهنگی های متعدد، شورشی عمل نمی کند.
کسی که نمی داند اقدام سیاسی چیست، این عمل چیزی بیش از یک خرید و فروش تجاری غیر منطقی و غیر عقلانی جلوه نمی کند. ما نباید همواره با یک گزینه بازی کنیم بلکه باید گزینه های زیادی را در مقابل خود فرض کنیم تا به این ترتیب قدرت مانور بیشتری داشته باشیم و دستاوردهای مهمتری را رقم بزنیم.
 
فارس: گزینه های فراروی انقلابیون، در صورتی که دولت وفاق ملی موفقیتی را کسب نکند، چیست؟
 
خالد: انقلاب یمن هنوز زمان امور و اقدامات انقلابی را در دست دارد و همین انقلاب بود که روند سیاسی کشور را تا به اینجا رساند و سرکرده رژیم سابق را از این روند سیاسی حذف و دور کرد.این اقدام برای راضی کردن انقلابیون صورت گرفت اما به این ترتیب اهداف انقلاب یمن و مطالبات آن محقق نشد. بلکه بخشی از این اهداف محقق شد. انقلاب یمن هنوز گزینه های زیادی دارد که افزایش و تشدید موج انقلاب موجب ایجاد تغییرات اساسی در کشور خواهد شد.

فارس: آیا معتقدید که رژیم صالح برای همیشه از بین رفت؟

خالد: من معتقدم که ما در سایه مرحله انتقالی قرار داریم و روند اجرایی طرح ابتکاری شورای همکاری به گونه این است که باید بگوییم، هنوز زمان می خواهد تا بگوییم که رژیم [صالح] به پایان رسیده است. هرگاه کمیته نظامی توانست در بخش نظامی دست های خاندان صالح را قطع کند، می توان گفت که دوران این رژیم به پایان رسیده است. یعنی هرگاه دولت از سیطره تمام اعضای خاندان صالح خارج شود، می توان چنین چیزی گفت. این دولت شامل گارد ریاست جمهوری، امنیت مرکزی، نیروی هوایی، امنیت ملی و شرکت های دارایی است.
 
ما اکنون در انتظار روز 21 فوریه برای تشییع حقیقی پیکر رژیم صالح و سپری شدن دو سال دیگر برای ایجاد زیرساختهای لازم به منظور تشکیل دولتی حقیقی بر اساس خواسته های ملت یمن هستیم. به این ترتیب جامعه بین الملل نیز به یمن کمک خواهد کرد تا دولتی کاملا دموکراتیک در این کشور متولد شود. این امر مستلزم کمک خود مردم یمن و پایبندی آنها به اهداف انقلابیشان است. مردم یمن باید در چارچوب های سیاسی، محلی و بین المللی، زخم های این کشور را ترمیم کنند و به آینده با صبوری بیشتری بنگرند و به این امر ایمان داشته باشند که مردم هرکشوری می توانند تقدیر خود را به دست بگیرند.
 
فارس: به موجب اجماع و توافق محلی و منطقه ای و بین المللی، رژیم صالح دیگر از این زندگی یمنی های خارج شده است. آیا شما با این سخن موافقید؟

خالد: این یک نتیجه گیری است. رژیم صالح با سازش و بر اساس یک طرح آرام و نگران کننداه کنار رفت. صالح از قدرت دور شد اما تبعات رژیم او همچنان در دولت حضور دارند و نزدیکان او همچنان در راس قدرت هستند. این یک چالش حقیقی فراروی معاون رئیس جمهوری یمن، نخست وزیر دولت وفاق ملی و کمیته نظامی است. ما منتظر خواهیم ماند اما صبر ما هم اندازه ای دارد و تا ابد ساکت نخواهیم ماند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها