کد خبر: ۳۶۷۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
پرتاب کفش به سمت الاحمر و درخواست بازخواست وی / عقب‌نشینی القاعده از رداع در شرق یمن
اعتصاب و حرکت اعتراضی عناصر نیروی هوایی یمن علیه فرمانده نیروی هوایی تاکنون بی‌نتیجه نبوده زیرا یک منبع اعلام کرد که حکم برکناری وی آماده است، افسران پایگاه هوایی الدیلمی نیز اموال و دارایی‌های خانواده صالح را به امارات منتقل کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در یمن، اعترضات به مصونیت علی عبدالله صالح در بیشتر شهرهای یمن ادامه دارد. استان تعز شاهد بزرگ‌ترین اعتراضات بود که در آن موضع آمریکا را که در عین حال که میزبان عبدالله صالح متهم به قتل جوانان انقلاب، است،‌ اما از طرف دیگر شعار حقوق بشر سرمی‌دهد به شدت محکوم کرد.

از حیث تحولات میدانی، افراد مسلح جریان انصار الشریعه وابسته به القاعده از شهر رداع در شرق یمن در پی مذاکرات موفق سران و میانجیگران قبیله‌ای عقب نشستند. پس از آزادی برادر بازداشت شده "طارق الذهب" رهبر گروهک مسلح در شهر رداع از زندان نیروهای امنیتی یمن و بازگشت او به این شهر، منابعی در کمیته میانجیگر از توافق نهایی با طارق الذهب برای عقب‌نشینی خبر دادند.

آزادی برادر وی خواسته‌هایش را تعدیل کرد اما منابع تاکید کردند که طارق الذهب همچنان خواستار آزادی متحدان خود از زندان،‌ اجرای شریعت اسلامی و پایان دادن به فساد در کشور و اصلاح دستگاه قضا است.

اخبار منتشر شده که در استان حجة در شمال یمن، درگیری‌ها میان حوثی‌ها و قبایل بار دیگر از سه روز پیش آغاز و به کشته شدن ده‌ها نفر از دو طرف منجر شده این درحالی است که یک منبع در دفتر اطلاع‌رسانی سید عبدالمالک حوثی وجود هر درگیری و کشته شدن افراد را رد کرد و گفت که رسانه‌ها تلاش می‌کنند به این موضوع دامن بزنند.

*فرماندهان ارتش یمن دارایی‌های خانواده صالح را به امارات منتقل کردند

همچنین منابعی ویژه در افسران و افراد پایگاه هوایی الدیلمی در صنعاء گزارش کردند که فرمانده لشگر چهارم و تعدادی از مهندسان و خلبانان خارجی مبالغ مالی زیادی از اموال و دارایی‌های خانواده مخلوع علی عبدالله صالح را با هواپیمایی یوشن به کشور امارات انتقال دادند.

علمیات قاچاق دارایی صالح در سایه اعتراضاتی صورت می‌گیرد که علیه برادر ناتنی‌اش در نیروی هوایی آغاز شده و خواستار استعفای او هستند.
 
*تلاش افسران و کارکنان نیروی هوایی یمن برای ممانعت از به تاراج رفتن تجهیزات نظامی

افسران و اعضای پایگاه هوایی الدیلمی در صنعاء از همه آزادگان و افراد شریف وابسته به نیروی هوایی یمن در کل کشور خواستند تا پادگان را ترک نکنند و بمانند و از دارایی‌ها و اموال و سلاح‌ها مراقبت کنند و در اقدامی برای حفظ دارایی ملت،‌ مانع آن شوند که باقی ماندگان رژیم سابق به قاچاق سلاح‌ها و تجهیزات اقدام کنند.

هنوز صدها نفر از افسران و نیروهای وابسته به نیروی هوایی مقابل منزل قائم مقام عبده ربه منصور هادی در حالت اعتصاب مانده‌اند و خواستار تحقق خواسته‌هایشان هستند.

در همین خصوص، منابع خبری نیز اعلام کردند که اعتراضات گسترده‌تر شده و به پایگاه هوایی العند در لحج، الحدیدة، تعز و حضرموت رسیده است و معترضان خواستار استعفای الاحمر از منصب خود و بازخواست او و همه افراد فاسدی شدند که به تاراج اموال عمومی و سوء استفاده از قدرت خود برای بهره‌برداری از اموال عمومی پرداخته‌اند.

*اعتراض گسترده بدنه ارتش یمن علیه فرماندهان وابسته به رژیم صالح

یک منبع مطلع رسانه‌ای در نیروی پدافند هوایی اعلام کرد که شش افسر از پایگاه هوایی طارق در استان تعز بازداشت و به دستور کسی که قصد داشتند علیه او اقدام و سرنگونش کنند به صنعاء (پایتخت) منتقل شدند. خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان شامل افسران و کارمندان نیروی هوایی که به کمیته عالی نظامی ارسال شده است،‌ شامل بازخواست از الاحمر و خالی کردن همه پایگاه‌ها و فرودگاه‌ها از گارد خانوادگی و امنیت مرکزی و افراد لباس شخصی مسلح و آزاد شدن بازداشت شدگان منتسب به نیروی هوایی و پس دادن درجه این افراد است که به دلیل تایید انقلاب جوانان یمن از آنان سلب شده بود.

جالب توجه است که اعترضات از درون پایگاه هوایی صنعاء و با اقدام یک افسر در پرتاب کفش خود به سوی صورت سرتیپ الاحمر آغاز شد زمانیکه وی در حال سخنرانی برای جمعی از افسران بود. در سایه گسترش دامنه حرکت اعتراضی نیروهای نیروی هوایی، منابع نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کردند که فرمانده نیروی هوایی محمد صالح الاحمر یک فروند هواپیمای یوشن متعلق به شرکت اماراتی براش را فروخته است و همه مجوزهای ویژه نیروی هوایی را پس گرفته و به نام شرکت براش کرده است.

همین منبع مطلع اعلام کرد که افسران و نیروهای پایگاه هوایی در الحدیدة توانستند فضای هوایی استان را به همراه فردگاه الحدیدة مقابل همه پروازهای نظامی و غیرنظامی ببندند و دو هواپیما را به دستور فرماندهان پایگاه پس از بلندشدن به فرود اجباری وادار کنند. این پروازها با این هدف صورت گرفت که وانمود کند اعتراضات صورت گرفته تاثیر چندانی نداشته است.

همچنین افسران و نیروهای لشگر 190 در منطقه شرقیه پیوستن خود به انقلاب نیروهای هوایی را اعلام کردند در حالی که افسران و نیروهای لشگر 180 پدافند هوایی در مأرب با خواسته‌های همکارانشان اعلام همبستگی و تاکید کردند که آنان نیز اعتصاب نامحدود خواهند کرد تا این که الاحمر استعفا کند.

*فرماندهان ارتش تهدید کردند اعتصاب‌کنندگان را به نیرو‌های القاعده تسلیم می‌کنند

یک مقام نظامی با رتبه سرهنگ به خبرنگار فارس در یمن گفت که افسران و کارکنان پایگاه هوایی العند از طرف برخی فرماندهان پایگاه تهدید شده‌اند تا اعتصاب را تمام و اعتراضات را که روز به روز گسترده شده است، ‌تمام کنند وگرنه به عناصر گروهک القاعده تسلیمشان می‌کنند.

این افسران تاکید کردند که این تهدیدها عزم انقلابی آنان و همکارانشان را در پایگاه تحت تاثیر قرار نخواهد داد. پایگاه العند بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در یمن شاهد ورود اعتراضات به روزهای سوم و بیشتر از آن است که خواستار استعفای الاحمر هستند.

*پس از انتخابات 21 فوریه علی محسن الحمر برکنار خواهد شد

این مقام مسئول همچنین گفت که عبده ربه منصور هادی،‌ سرتیپ محمد عبدالله الیدومی را به جای الاحمر مامور اداره نیروی هوایی کرده است. الاحمر دستور ترک پایگاه الدیلمی را رد کرده و گفته است «مگر جنازه مرا از اینجا بیرون ببرند». این مقام افزود که حکم برکناری فرمانده نیروی هوایی آماده است و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 21 فوریه آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

یک مقام دیگر اعلام کرد که محمد ناصر احمد به همراهی کمیته نظامی، ماموریت مذاکره با عناصر نیروی هوایی را بر عهده گرفته است که علیه فرمانده خود شوریده‌اند. بزودی راهکارهای آماده شده برای آرام کردن خشم عوامل نیروی هوایی اعلام خواهد شد.

در یک نظرسنجی از مردم یمن در خصوص انقلاب عناصر نیروی هوایی نوعی اجماع آراء وجود دارد مبنی بر اینکه بسیاری از مردم یمن به دلیل اعتمادی که به برادران خود در نیروی هوایی دارند، منتظر حرکت عناصر نیروی هوایی در استان‌های مختلف بودند در حالی که این عناصر پاسخ حسن ظن مردم یمن را دادند.

تاکنون حرکت اعتراضی نیروهای نیروی هوایی تا اندازه‌ای نتیجه‌بخش بوده است زیرا یکی از خواسته‌های آنان یعنی آزادی بازداشت‌ شدگان محقق شد و بازداشت شدگان پایگاه هوایی طارق در تعز و کسانی که در بخش پلیس نظامی بازداشت شده بودند و تعدادشان 12 افسر بود و یکی سرهنگ تمام،  یکی سرهنگ دوم و یکی سرگرد بود،‌ آزاد شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها