به گزارش 598 به نقل از جام نیوز؛ شیخ خالد بن علی المشیقح مفتی سرشناس وهابیت
در تازه ترین فتوای خود تلاوت اذان و اقامه در گوش های نوزاد تازه متولد
شده را غیر مشروع و حرام دانسته!! و بدون اینکه در این زمینه حتی به خود
زحمت مطالعه کتب خودشان را بدهد آنرا مستند به یک حدیث ضعیف از پیامبر
اکرم(ص) در این باره کرده است.
اصل فتوای:
سوال:
حکم اذان و اقامه
گفتن در گوش های نوزاد بعد از ولادتش چیست؟آیا این عمل جزء سنت مشروعه
رسول خدا صلی الله علیه (و آله) و سلم است یا خیر؟
جواب:
... حکم
اذان و اقامه در گوش نوزاد مشروع نیست( شرعا حرام است) چون حدیثی که در این
مورد وارد شده حدیث ضعیفی است که ثابت نشده از پیامبر (ص) باشد.
ظاهرا
این مفتی وهابی به هیچ وجه کتب اهل سنت را مطالعه نکرده که چنین فتوای صادر
کرده چرا که به طور متواتر و در کتب مختلفی که در میان اهل سنت از اعتبار
بالایی برخوردارند روایاتی ذکر شده که در آن پیامبر اکرم(ص) تاکید بر
خواندن اذان و اقامه در گوش های نوزاد تازه متولد شده دارند تا آنجایی که
حتی بعضی از علمای اهل سنت مانند نووی در روضه الطالبین(ج2,ص 501) و ...
فصلی را در استحباب این امر ذکر کرده اند به هر حال ما به طور نمونه به
برخی از این روایات اشاره میکند:
پیامبر خدا (ص)فرمود : هر کس صاحب
فرزند شود و در گوش راست او اذان ودر گوش چپ او اقامه گوید ، امّ صبیان به
او زیان نرساند .( مسند أبی یعلی : ج 6 ص 181 ح 6747؛ الفردوس : ج 3 ص 632
ح5982 ؛ کنز العمّال : ج 16 ص 457 ح 45414؛ سبل الهدی و الرشاد, ج 12, ص
84؛ تاریخ مدینه دمشق, ج 57, ص 281؛ الکامل عبدالله بن عدی, ج 7, ص 198؛فیض
القدیر, ج 6, ص309؛جامع الصغیر, ج2,ص 653)
به نقل از ابو رافع: پیامبر
خدا را دیدم که وقتی فاطمه علیهاالسلام حسن بن علی علیهماالسلام را بزاد ،
در گوش او اذان نماز را خواند . (سنن أبی داوود : ج 4 ص 328 ح 5105 ، مسند
ابن حنبل : ج 9 ص 230 ح 23930؛ترمذی،ج1،ص82؛ شبیه این مطلب رک: مطالب
السوول, ص 374 )
البته به نظر می رسد اگر از این مفتی پرسیده شود،
همانطور که برخی از غربی ها نوزادان را مجبور به گوش دادن موسیقی می کنند،
حکمش چیست؟ آنرا دارای استحباب زیاد و نزدیک به واجب می داند!!/ ادیان