کد خبر: ۳۶۵۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
نخست‌وزیر عراق در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز همتای ترک خود علیه اهل تسنن و تشیع عراق به او توصیه کرد که به جایگاه خود و عرف دیپلماتیک بین‌المللی توجه بیشتری داشته باشد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق دیروز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر "رجب طیب اردوغان" همتای ترک خود بار دیگر موضعی تند اتخاذ کرد و این اظهارات را اقدامی تحریک‌آمیز علیه تمام عراقی‌ها دانست و هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد کرد.
 
دفتر اطلاع‌رسانی مالکی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: عراقی‌های سنی و شیعه همه با هم برادر هستند و همدیگر را دوست دارند و به کسانی که تظاهر می‌کنند از برخی از آنها در قبال برخی دیگر دفاع می‌کنند، نیازی ندارند. عراقی‌ها به وطن و دولت خود گرایش دارند و به هیچ دولت دیگری تمایلی ندارند.

در این بیانیه آمده است که اظهارات اردوغان علیه تمام عراقی‌ها بویژه کسانی که تصور می کنند، او از آنها دفاع می‌کند، تحریک آمیز است.
 
مالکی در ادامه از اردوغان خواست تا بیش از پیش به جایگاه خود و عرف دیپلماتیک در اظهار نظرهای بین‌المللی توجه داشته باشد و به سایر کشورها بعنوان گروه‌ها و طوائف مختلف ننگرد. تعاملی بر چنین اساس‌های موجب متضرر شدن همه طرف‌ها از جمله خود ترکیه خواهد شد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که منافع ترکیه و ثبات آن و نیز منافع مشترک میان بغداد و آنکارا نیازمند افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان دولت‌های منطقه است نه این‌که برخی در امور داخلی برخی دیگر دخالت کنند.

وی در ادامه هرگونه دخالت در امور داخلی عراق از سوی هر طرفی را رد کرد بویژه در شرایط کنونی که عراق بر ضرورت ایجاد روابط حسنه با تمام دولت‌های منطقه از جمله ترکیه تاکید دارد.

رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره بحران سیاسی جاری میان اهل تسنن و تشیع در عراق ابراز نگرانی کرده بود و درباره تداوم این بحران و احتمال وقوع یک جنگ طائفه‌ای در منطقه اهشدار داده بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها