کد خبر: ۳۶۲۷۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
آیا امضاکنندگان قرارداد اخیر ایران خودرو با پژوی فرانسه بازپرداخت غرامت میلیاردی پژو به کشور را تضمین می‌کنند؟
به گزارش پایگاه 598، قرارداد جدید پژو و ایران خودرو سرانجام پس از ماه‌ها چانه‌زنی هفته گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به فرانسه به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.

براساس این توافقنامه قرار است با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی که به‌طور مساوی از سوی دو طرف تأمین می‌شود کارخانه‌ای نزدیک تهران برای تولید سه مدل‌ خودروی پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 تأسیس شود.

قرارداد جدید پژو در حالی به امضاء رسید که صنعت خودروسازی کشور سابقه خوبی در همکاری با این شرکت فرانسوی ندارد.

طبق قراردادی که در سال 2004 بین رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود، شرکت پژو باید فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز می‌کرد و تا سال 2014 ادامه می‌داد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران به‌یک‌باره قطع کردند و به‌دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگین میلیاردی شد به‌نحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به‌شکل قابل توجهی کاهش یافت.

ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145هزار دستگاه خودرو رسید.

امروز با گذشت بیش از سه سال شریک بدقول خودروسازان ایرانی شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده و اقدام به انعقاد قرارداد جدید با شریک گذشته خود کرده است.

اما نکته قابل تأمل اینجاست، در این قرارداد جدید که نکات مثبتی از جمله سرمایه گذاری مشترک و صادرات را در خود دارد، چرا حرفی از پرداخت غرامت پژو به ایران خودرو مطرح نشده است؟

یک هفته از امضای قرارداد جدید می‌گذرد ولی هنوز مدیران ایران خودرو توضیحات شفافی در مورد چند و چون قرارداد با پژو ارائه نکرده‌اند و حتی طرف فرانسوی هم پس از امضای قرارداد حرفی در مورد غرامت نزده‌ است که این موضوع برای کارشناسان و مردم سؤال برانگیز است.

هرچند هنوز رقم خسارت وارده پژو به ایران خودرو مشخص نیست اما مبهم ماندن آن نشان می‌دهد شرکت پژو با بهانه تراشی‌هایی خواستار پرداخت این مبلغ به ایران نیست.

اخیراً هم علی‌لو و فولادگر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به ابهام قرارداد در خصوص پرداخت غرامت پژو به ایران اظهار نظر کرده و خواستار شفاف سازی مدیرعامل ایران خودرو شدند.

حال این ابهام و سؤال جدی در خصوص قرارداد اخیر ایران خودرو با پژوی فرانسه مطرح است که اگر پژو پرداخت غرامت به ایران را در قرارداد جدید با صراحت و شفاف تضمین نکرده باشد، آیا مدیرعامل ایران خودرو و دیگر مسئولان صنعت خودروی کشور که این قرارداد را امضا کردند، تضمین می‌کنند شرکت پژو خسارت میلیاردی را که به دولت و ملت وارد کرده پرداخت کند و در یک کلام، پرداخت غرامت را آقای یکه‌زارع تضمین می‌کند یا کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها