به گزارش پایگاه 598، ابوالفضل خلخالی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه امروز شرکتهای داخلی در انعقاد قرارداد با شرکای خارجی همان رویکرد مونتاژ را پیش گرفتهاند اظهار داشت: اجرایی شدن این سیاست به منظور حفظ حیات اقتصادی شرکتهای خودروساز و درامد زایی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه استمرار رویکرد مونتاژ درصنعت خودرو آن هم بعد از ۵۰ سال عقبگرد برای این صنعت محسوب میشود، افزود: اینکه بخواهیم در قراردادهای جدید همانند پژو از پلتفرمهای قبلی استفاده کنیم، کار مهمی نیست چرا که این موضوع برای شرکت خودروساز بسیار کم هزینهتر است تا اینکه بخواهد محصولاتی جدید را با پلتفرمهای جدید تولید نماید.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید براینکه بازار صنعت خودرو کشور انحصاری است، گفت: در حال حاضر شرکتهای خودروساز کشور دغدغه تولید محصول با کیفیت و جدید را ندارند. البته مشکلات مالی هم باعث شده تا توان اقتصادی شرکتهای خودروساز برای تولید محصولات بروز نیز کاهش پیدا کند.
خلخالی در خصوص همکاری ایران خودرو با شرکت پژو نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: به اعتقاد من پژو همانند گذشته روال مونتاژکاری را در ایران ادامه خواهد داد.البته تجربههای گذشته نیز نشان میدهد امروز پژو حتی اطلاعات دم دستی خودروهای گذشته خود را نیز در اختیار ایرانیها قرار نمیدهد.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر امروز از ایران خودرو و سایپا در خصوص محصول تندر۹۰ سوالات جزئی درباره مرکز جرم این خودرو و یا حتی جنس قطعات آن مطرح شود، آنها نمیتوانند جواب مناسبی بدهند. حتی اگر از شرکت سازنده اصرار کنند که جزئیات قطعات خودروها را اعلام کند آنها با شانه خالی کردن از این موضوع میگویند که خودتان بررسی کنید.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید براینکه تاکنون شرکای خارجی از جمله فرانسویها در انتقال دانش فنی و تکنولوژی اطلاعاتی را در اختیار شرکتهای خودروساز داخلی قرار نداده اند، گفت: به اعتقاد بنده منبعد هم این کار را نخواهند کرد.
خلخالی با اعلام اینکه داخلی سازی یک مقوله نامفهوم است، تصریح کرد: به عنوان نمونه در خودروی تندر۹۰ وقتی قطعه ساز همزمان با طراحی این خودرو قطعات را تولید میکند برای یک تیراژ انبوه این موضوع انجام میشود و سازنده قطعه با پیش بینی از بازار این خودرو اقدام به تولید آنها میکند. حال ما اگر بخواهیم در شراکتهای بین المللی همان خودرو را در داخل کشور داخلیسازی کنیم بعد از چندین سال باید قطعات کهنه یک خودرو را تولید کنیم که این موضوع نه تنها برای تیراژ محدود یک محصول به صرفه نیست بلکه دانش فنی ما را هم ارتقاء نخواهد داد.
وی با اشاره به اینکه در همه کشورها سازنده قطعات از همان ابتدای طراحی یک خودرو در کنار شرکتهای خودروسازی هستند، اظهار داشت: نباید ما تمرکز خود را به تولید قطعات منسوخ شده خودروهای قدیمی شرکتهای خودروسازی خارجی قرار دهیم. اگر بخواهیم شرایط تحریم را در صنعت خودروسازی کشور مدنظر قرار دهیم باید یک راهکار جدی را برای توسعه این صنعت به کار بگیریم باید براساس توانمندی داخلی دست به طراحی خودرو بزنیم.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در کنار طراحی خودرو باید به زنجیره تأمین قطعات نیز توجه کنیم. اگر این دو موضوع مورد توجه شرکتهای داخلی قرار گیرد دیگر ما نیازمند پژو و رنو نخواهیم بود چرا که هم اکنون صنعت خودروسازی کشور مشکل چندانی در این صنعت ندارد بلکه ایراد اصلی ما زنجیره تأمین است.باید در این بخش سرمایه گذاری ویژهای را انجام دهیم.
خلخالی تصریح کرد: به عنوان نمونه شرکتهای قطعه ساز داخلی میتوانند در بخش فرمان برقی با شرکتهای خارجی مطرح همکاری کنند تا در آینده صنعت قطعه سازی کشورمان با به کارگیری تکنولوژی و دانش روز بتوانند در کنار شرکتهای خودروساز به تولید محصولات با کیفیت بپردازند.
وی با اشاره به اینکه رنو از همان آغاز همکاری خود با شرکتهای ایرانی زنجیره تأمین محصولات خود را تأمین کرده بود، گفت: این مسخره است که ما بخواهیم وقت خود را تلف کرده و قطعات منسوخ شده این خودرو که چند سال پیش در فرانسه تولید میشد را در ایران تولید کنیم.