کد خبر: ۳۶۰۲۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۲۹ دی ۱۳۹۴
سرانجام قيمت خوراك پتروشيمي به سود ويژه‌خواران تمام مي‌شود؟
به گزارش پایگاه 598، روزنامه جوان با طرح اين سؤال نوشت: پتروشيمي‌ها درحال تحقق خواسته‌هاي خود هستند؛ آنها در حوزه كاهش نرخ خوراك از تلاش‌هاي خود نااميد نشده‌اند و آنطور كه از شواهد پيداست توانسته‌اند بازي را به سود خود بازگردانند.

بيژن نامدار زنگنه وقتي به نفت آمد با كمبود شديد درآمدها مواجه شد؛ گروهي را مأمور بررسي فرصت‌هاي درآمدي كرد كه اين گروه در نخستين بررسي متوجه ويژه‌خواري فعالان پتروشيمي شد كه گاز را با قيمت سه سنت در هر مترمكعب دريافت كرده و با تبديل آن به محصولات بالادستي پتروشيمي سود كلاني از آن خود مي‌كردند به‌طوري كه در يك سال سودشان به حدود 400 درصد بالغ مي‌شد.

تحقيقات دقيق‌تر روي ميزان مصرف گاز اين واحدها نشان مي‌داد درصورت چهار برابر شدن قيمت خوراك وزارت نفت حداقل 6 ميليارد دلار در سال كسب درآمد كرده و از ويژه‌خواري برخي مجتمع‌‌هاي پتروشيمي جلوگيري مي‌كند. وزارت نفت خواستار افزايش قيمت خوراك از سه سنت به 22 سنت شد كه در نهايت و با همه لابي‌ها و مشكلات پيش‌رو اين رقم به 13 سنت رسيد اما باز هم پتروشيمي‌ها خواستار كاهش شدند. محمدرضا نعمت‌زاده و معاونش مجتبي خسروتاج كه در بخش پتروشيمي فعاليت ويژه‌اي دارند فاز كاهش قيمت خوراك را دنبال كردند تا سود پتروشيمي‌ها كاهش نيابد. پتروشيمي‌ها دادخواهي خود را به دوست نزديك خود يعني وزير صنعت سپردند تا حرف آنها توسط وي و البته ساير وزرا در دولت مطرح شود.

مبارزه براي مشخص شدن دستوري قيمت گاز ادامه داشت تا چند روز پيش كه از دولت خبر رسيد قرار است قيمت گاز براي خوراك به زير 10 سنت افزايش يايد. از فرمولي گفته شد كه براساس آن قيمت گاز هشت سنت خواهد شد. چند روز بعد اما فرمول تعيين قيمت فروش گاز طبيعي به عنوان خوراك واحدهاي پتروشيمي از سوي معاون اول رئيس‌جمهور مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد.

پس از آنكه وزير نفت فرمول پيشنهادي تعيين قيمت گاز طبيعي خوراك واحدهاي پتروشيمي را به دكتر اسحاق جهانگيري ارائه كرد، معاون اول رئيس‌جمهور فرمول ياد شده را فرمولي مناسب ارزيابي كرد كه مي‌تواند اطمينان لازم را به سرمايه‌گذاران در صنعت مهم پتروشيمي بدهد.

فرمول همان آرزويي است كه وزير صنعت و دوستان وي در پتروشيمي به دنبال آن بودند؛ دبير انجمن كارفرمايي صنعت پتروشيمي گفت: اگرچه در ابلاغ معاون اول رئيس‌جمهور، اشاره به نرخ خوراك پتروشيمي‌ها نشده اما با شاخص‌هاي اعلام شده و محاسبات ما رقمي بين 8 تا 8/5 سنت به دست مي‌آيد.

اين رقم درحالي اعلام مي‌شود كه نرخ خوراك گاز در كشورها با قيمت‌گذاري منطقه‌اي آن متفاوت است، به طوري كه در سال 2014، قيمت هر مترمكعب گاز تحويلي به صنايع پتروشيمي (شامل خوراك و سوخت) در آمريكا 20 سنت، در اروپا 42 سنت، آسياي شرقي 51 سنت و آمريكاي لاتين 52 سنت بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها