کد خبر: ۳۶۰۱۴۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۱     ۲۸ دی ۱۳۹۴
تحلیل آمار تجارت خارجی ایران در ۹ ماه ابتدایی ۹۴:
نکته‌ی جالب توجه چرخش واردات محصولات غذایی کشور به سمت کشور سوئیس است. بخش قابل توجهی از کالاهایی چون ذرت، گندم، دانه سویا و کنجال سویا از این کشور وارد می‌شود. کشور سوئیس خود تولیدکننده این محصولات نیست و ایران در واقع محصولات تولیدی دیگر کشورها را از این کشور به عنوان واسط خریداری کرده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در نه ماه نخست سال ۱۳۹۴ میزان صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی با ۱۱ درصد کاهش به ۳۲ میلیارد دلار رسید. عیارآنلاین نوشت: همچنین میزان واردات کشور در نه ماه ابتدایی سال نیز با ۲۲ درصد کاهش به ۳۰٫۲ میلیارد دلار رسیده است. 

در تقسیم بندی جزئی «ذرت دامی» با ۱۰۵۵ میلیون دلار ،«گندم» با ۶۳۰ میلیون دلار، «دانه سویا» با ۵۸۶ میلیون دلار، «کنجاله سویا» با قیمت ۵۲۲ میلیون دلار و «برنج» با ۴۹۱ میلیون دلار عمده محصولات وارداتی کشور در نه ماه ابتدایی سال هستند. در جدول زیر ده کالای اول وارداتی ایران در نه ماه نخست سال جاری نشان داده شده است.


نکته‌ی جالب توجه چرخش واردات محصولات غذایی کشور به سمت کشور سوئیس است. همانطور که از جدول بالا مشخص است بخش قابل توجهی از کالاهایی چون ذرت، گندم، دانه سویا و کنجال سویا از این کشور وارد می‌شود. کشور سوئیس خود تولیدکننده این محصولات نیست و ایران در واقع محصولات تولیدی دیگر کشورها را از این کشور به عنوان واسط خریداری کرده است. در سال‌های قبل از تحریم نیز ایران بخش قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز خود را از کشور سوئیس خریداری می‌کرد ولی در دوران تحریم جمهوری اسلامی روند واردات از سوئیس به دیگر کشورها چون آلمان، هلند و امارات تغییر کرد. اما به نظر میرسد بازهم واردکنندگان محصولات غذایی اساسی کشور به سمت سوئیس متمایل شده‌اند.

چنانچه گمرک جمهوری اسلامی در کنار کشورهای طرف معامله‌ی واردات ایران، نام کشورهای مبدأ کالاهای وارداتی را نیز درج کند می‌توان تحلیل بهتری از مبادی محصولات وارداتی ایران بدست آورد.

همانطور که گفته شد با تغییر روند واردات محصولات غذایی اساسی از بورس‌های کشور سوئیس، در سال جاری این کشور به جمع ۵ کشور عمده مبادی وارداتی وارد شد. نکته جالب توجه کاهش واردات از اغلب کشورهای طرف معامله به جز سوئیس بوده است.

* سید علی موسوی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها