به گزارش 598 به نقل از شبکه اجتهاد، مهمترین استفتائات آیتالله ناصر مكارم شیرازی درباره انتخابات به شرح ذیل است:
كاندیدا شدن روحانیون برای نمایندگیس:
نظر شما در مورد كاندیدا شدن روحانیوني كه قدرت راه یافتن به مجالس
قانونگذاري را دارند و توسط مردم انتخاب ميشوند چیست؟ در صورتي كه اگر این
روحانیون شركت نكنند اشخاصي غیر متعهد به این مجالس راه پیدا ميكنند و
احكام غیراسلامي را تصویب ميكنند.
ج: ظاهر این است كه شركت آن روحانیون و افراد متعهد دیگر باشرایطي كه گفتید واجب است.
حق رای غیر مسلمانانس:
در بعضي از كشورهاي اسلامي قانون جدیدي وضع شده است كه طبق آن، غیر
مسلمانان در انتخابات ميتوانند دو بار رأي دهند یعني آنها هم ميتوانند با
مسلمانان رأي بدهند و هم با غیرمسلمانان. طبق فقه جعفري آیا ميشود به
غیرمسلمانان چنین حقّي داد؟
ج: نباید غیرمسلمانان امتیازي بر مسلمین داشته باشند، مگر این كه ضرورتهایي در كار باشد.
بیان نكات منفی كاندیداتورها در جمعس: انتقاد از كاندیداتورها و بیان نكات منفي آنها در جمع یا بین دونفر چه حكمي دارد؟
ج:
در صورتي كه در مقام مشورت براي رأي دادن به آنها باشد اشكال ندارد، ولي
باید صفات آنها را بیان كرد نه توهین و مذمّت و تحقیر و یا خداي نكرده تهمت
به آنها زده شود.
مشاركت زنان در پست های سیاسیس:
لطفا نظرتان را راجع به مشاركت سیاسی زنان در كسب قدرت یعنی گرفتن پستهای
وزارت و ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران از نظر شرعی بیان كنید.
ج:
قانون اساسی ما كه به امضای گروهی از مجتهدین رسیده و امام راحل نیز آن را
امضا نموده منعی از آنها نكرده مگر در موارد بسیار محدود.
استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخاباتس: حكم جنابعالي در مورد كساني كه در انتخابات در راستاي شناساندن خود به مردم از امكانات بیتالمال استفاده كردهاند، چیست؟
ج: بیتالمال مصارف خاصّي دارد، كه باید در آن مصرف گردد.
مسئولیت رأی دهندگان نسبت به اعمال رئیس جمهورس: آیا كسی كه به هر رئیس جمهوری رای داده الان در تمام اعمالش با او شریك است؟ (یعنی در ثواب و گناه او شریك می باشد؟)
ج:
اگر پس از تحقیق همه جانبه و مشورت را اهل اطلاع به فرد مومن و متعهد و
اصلح رای بدهید مسئولیتی در قبال اعمال بد او ندارید، ولی امر به معروف و
نهی از منكر را فراموش نكنید.
حمایت معظم له از كاندیداهای ریاست جمهوریس: آیا دیدار شما با برخی از كاندیداهای ریاست جمهوری نشان دهنده حمایت شما از آنهاست؟
ج: ما بارها اعلام كردهایم از منتخب مردم حمایت میكنیم ولی در مورد هیچ فرد خاصی نظر نداریم.
تخریب كاندیدای ریاست جمهوریس: حكم شرعی تخریب كاندیدای ریاست جمهوری كه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته، چیست؟
ج: این كار جایز نیست.
عدم اعتماد به شخص خاص در انتخاباتس: اگر تا زمان انتخابات هیچ شخص خاصی را برای رای به او پیدا نكنیم تكلیف چیست؟ آیا با رای سفید تكلیف از ما ساقط می گردد؟
ج: در فرض سوال، رای سفید بدهید.
حمایت معظم له از منتخب مردمس: آیا دیدار شما با برخی از كاندیداها و نامزدهای انتخاباتی ( اعم از شوراها یا مجلس و غیر آن ) نشان دهنده حمایت شما از آنهاست؟
ج: ما بارها اعلام كردهایم از منتخب مردم حمایت میكنیم ولی در مورد هیچ فرد خاصی نظر نداریم.
مسئولیت افراد در قبال خطاها و گناهانی كه منتخبین آن ها انجام می دهندس:
آیا این مبنای فقهی صحیح است كه شرعاً خطاها و گناههایی كه رئیس جمهور
منتخب اینجانب در آینده مرتكب خواهد شد و فسادهای مترتب بر آن به عهدهی من
خواهد بود؟ آیا این مساله میتواند بهانه عدم شركت در انتخابات باشد؟
ج: اگر به قدر كافی دربارهی شخص منتخب تحقیق شود، مسئولیتی دربارهی اعمال آینده او نخواهید داشت.
استفاده از امور مالی و امتیازات مختلف برای خریدن آراءس:
شنیده میشود برخی از كاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی جهت پیروزی
در میدان انتخابات به طرق زیر اقدام به خرید آراء مینمایند:
توزیع گوشی تلفن همراه و سیم كارت، پرداخت وجه نقد، توزیع غذای گرم، وعده امتیازات دولتی و غیر آن.
شایان
ذكر است كه این وضعیت به گونهای است كه به سمت انتخابات سرمایه داری پیش
میرود، و در صورتی كه این امر واقعیت داشته باشد، با مشكل مواجه خواهیم
شد.
لذا از محضر مبارك حضرتعالی استدعا میشود به لحاظ روشن شدن عموم، فتوای مورد نظر را به صورت شفاف و روشن مرقوم فرمایند.
ج:
انتخابات اسلامی با انتخابات غربی مادی بسیار متفاوت است، استفاده از امور
مالی و امتیازات مختلف برای خریدن آراء در انتخابات اسلامی مطلقاً جایز
نیست و باید جداً از آن پرهیز كرد و كسانی كه از این گونه طرق كسب آراء
كنند، مشروعیت آنها زیر سؤال است، و رأی دهندگانی كه با این امور به افرادی
رأی میدهند كه صلاحیت ندارند نیز از نظر شرعی مرتكب خلاف شرع شدهاند.
اصولاً توسل به این امور دلیل برعدم صلاحیت است.
برادران و خواهران
عزیز مراقب باشند سرنوشت نظام و كشورشان را با هیچ چیز مبادله نكنند و حتی
در تبلیغات انتخاباتی خود از روشهای غربی استفاده نكنند.