اما اگر سازمانی خارج از وظایف خود عمل کند و وارد حوزه وظایف سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها شود و اولویت بندی درستی از وظایف خود نداشته باشد جز هدر دادن منابع و اتلاف وقت و از دست دادن فرصت کارشناسان، جز لطمه زدن به اعتبار خود و اجرای قانون و اختلال در مدیریت سایر سازمان ها نتیجه ای نخواهد گرفت.
در چارچوب سازمان های حکومتی و دولتی و مرتبط با ارکان نظام نیز هر یک از سازمان ها باید وظیفه خود را زیر چتر فراگیر قانون و سیاست های کلی نظام انجام دهند تا اختلال در مدیریت و اجرای قانون ایجاد نشود و اولویت های نظام به ترتیب و متناسب با شرایط در دستور کار باشد.
موسسات و سازمان های مشورتی نیز، باید طبق حدود وظایف مشخص شده در چارچوب وظایف خود و قانون عمل کنند و موسسه های تحقیقاتی و مراکز استراتژیک باید متناسب با وظیفه ای که دارند در مورد مهم ترین مسائل روز به بررسی و ارائه راهبرد اقدام کنند.
به عنوان مثال، در شرایط امروز جامعه باید ابتدا سوال کرد که مهم ترین اولویت های جامعه ما چیست و مراکز تحقیقات استراتژیک به عنوان سازمان های ارائه دهنده راهبرد باید روی چه مسائل مهمی متمرکز شوند و در مرحله دوم باید سوال کرد که آیا موضوع بازنگری قانون اساسی موضوع اساسی و اولویت امروز جامعه است یا باید در فرصت دیگری به آن پرداخته شود؟
در
مورد موضوع مهمی مانند اصلاح و بازنگری قانون اساسی، حکومت و دولت و مجلس باید به
یک توافق و اجماع نظر در مورد کلیات آن برسند و سپس، متخصصان علم حقوق و رسانه ها با
مشورت سایر ارکان و سازمان های مربوطه به خصوص مجلس، باید در زمینه جزئیات آن و
ضرورت های مطرح شده به بحث و مشورت بپردازند.
اخيرا" در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص موضوع بازنگري در قانون اساسي و نيز اخذ نظرات مربوط به مديران آن مجموعه براي جمع بندي و ارائه به مجمع تشخيص مصلحت نظام براي بررسي موضوع، مباحثي مطرح شده است.
فارغ از آنكه مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با چه اهدافي اين موضوع را در دستور كار قرارداده؛ بايد پرسيد که در شرايط فعلي در بین موضوعات اساسی نظام چه جايگاهي دارد و در حالي كه حوادث و اتفاقات اخير منطقه با اثر پذيري از جمهوري اسلامي ايران، مسير بسيار تند و سريعي را طي مي كنند آیا بهتر نیست که به مسائل مهم تری مانند انتخابات، تحریم ها، مقابله با دشمن، پرونده هسته ای، تحولات سیاسی منطقه، حضور آمریکا و غرب در مسائل منطقه، بازار ارز و... پرداخته شود؟
آيا ارائه راهكارهاي مناسب براي اين فرآيندها از طريق مراكزي مانند مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام كه ادعاي توليد راهبرد دارند، توقع زيادي است !؟
این مرکز در موارد بسیاری به برگزاری همایش و میزگرد و سمینارهای یک روزه وچند ساعته می پردازد که در نوع خود قابل توجه و اثر گذار است اما در موضوعات اساسی واولویت های مهم نظام، می توان روی بررسی های جدی تری متمرکز شد.
براین اساس در شرایطی که موضوعات مهمی مانند تحرکات دشمن در عرصه های سیاسی و اقتصادی و نظامی را شاهد هستیم، معلوم نیست که با چه توجیهی،موضوعی مانند اصلاح و بازنگری قانون اساسی در چنین شرایطی مطرح می شود؟ اگر چه این موضوع نیز در جای خود و زمان مناسب آن می تواند بسیار قابل توجه و محوری باشد اما در شرایط کنونی بهتر است که روی مسائل اساسی تری متمرکز شد
در حالي كه دشمنان جمهوري اسلامي بر طبل تو خالي دشمني می کوبند، آيا بهترنيست اين مركز با اتخاذ راهكارهاي مناسب در جهت خنثي سازي اين اقدامات فعاليتي داشته باشد؟
آيا اين نكته و شنیده ها صحيح است كه افرادی كه حضور آنها در جریان فتنه بر همگان روشن است و اتفاقات منطقه را الگوگرفته از جنبش سبز ارزیابی می کنند، در جلسات اين مركز حضور پيدا می كنند؟
همچنین برخی مسئولين این مركز در حالی که باید پیگیر وظايف خود باشند به فكر پيگيري پروژه هاي خود با دانشگاه آزاد هستند تا بتوانند از فرصت هاي باقي مانده به نحو احسنت استفاده کنند.
براین اساس، در حالی که انتظار می رود این مرکز به دنبال بررسی مسائل مهم منطقه و کشور باشند، موضوعاتی را مطرح می کنند که در اولویت مسائل کشور نیست و آنها موضوعات مورد علاقه خود را دنبال می کنند. در حالی که طبق وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشورت دادن و بررسی سیاست های کلی نظام باید مورد توجه این مرکز باشد.
موضوع
بازنگری در قانون اساسی، در صورتی که مسوولان کشور و مجلس، به آن پرداختند باید بیشتر
مورد بررسی قرار گیرد. اما در حال حاضر، مسائل مهمتری نظیر راهکارهای بهبود شرایط
و شاخص های اقتصادی، مقابله با تحریم ها، مقابله با ترفندها و ماجراجویی های دشمن،
راهکارهای حضور حداکثری و مشارکت وسیع مردم در انتخابات، پیگیری حقوق هسته ای،
همکاری در سطح بین المللی و کشورهای همسایه و... باید مورد توجه مراکز تحقیقاتی و ارائه راهبرد
باشد.