کد خبر: ۳۵۸۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۲۹ دی ۱۳۹۰
نخست وزیر روسیه ضمن ابراز نگرانی از امکان استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک گرجستان، تاکید کرد که در این صورت روسیه مجبور خواهد شد تا سامانه‌های ضربتی خود را به سمت این کشور نشانه رود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو نگران امکان استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک گرجستان هستند و در این صورت روسیه مجبور خواهد شد تا سامانه‌های ضربتی خود را به روی این تاسیسات به صف کند. البته به گفته وی، مسکو حاضر است در این خصوص گفت‌وگو کند.

پوتین روز چهارشنبه در ملاقات با سردبیران رسانه‌های گروهی روسیه گفت: در حال حاضر مسئله سپر موشکی در دستور کار قرار دارد. برای ما بدون تفاوت نیست که سامانه‌های آن در نزدیکی مرزهای ما مستقر شوند، برای ما بی‌تفاوت نیست که آنها در نهایت در خاک گرجستان هم مستقر شوند. مسلما این مسئله موجب نگرانی ما خواهد شد.

نخست وزیر روسیه که از سوی حزب «روسیه واحد» نامزد پست ریاست‌جمهوری این کشور است، افزود: در آن صورت چه خواهد شد، ما باید سامانه‌های ضربتی خود را به سمت خاک گرجستان نشانه رویم؟ شما می توانید تصور کنید که چه وضعیت وحشتناکی بوجود خواهد آمد؟ آیا به ما ضمانت داده شده است که چنین اتفاقی نیفتد؟ خیر. زمانی ما به همتایان گرجی خود گفتیم بیایید کاری را انجام دهیم که باید انجام داده شود، آنها خودداری کردند. و علاوه بر این مقامات تفلیس دست به اقدامات خصمانه‌ای علیه اوستیای جنوبی زدند.

پوتین تاکید کرد که اکنون هم روسیه آمادگی آن را دارد تا با مردم گرجستان به دنبال راه حلی باشد، اگر آنها خواستار گفت‌وگو باشند. به گفته وی، مخالفان در گرجستان از هم اکنون آمادگی خود را برای مذاکره با روسیه اعلام کرده‌اند.

موضوع امکان استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک گرجستان مکرر از سوی کارشناسان و رسانه‌های گروهی مورد بررسی قرار گرفته است. در سال 2011 برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه ای از "رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق این کشور خواستند تا رادار سامانه دفاع ضد موشکی را در خاک گرجستان و نه در ترکیه، آنطور که از قبل برنامه ریزی شده، مستقر کند.  

در حال حاضر آمریکا دارای دو منطقه راهبردی سپر موشکی در خاک خود، یکی در ایالت آلاسکا و دیگری در ایالت کالیفرنیا است و روسیه هم دارای یک منطقه راهبردی سپر موشکی در منطقه مسکو است. اکنون آمریکا در نظر دارد که سومین منطقه سپر موشکی خود را در خاک اروپا ایجاد کند. این مسئله عملا به منزله آن است که آمریکا درصدد ایجاد سپر موشکی جهانی است و ممکن است با این اقدام توازن نیروها در جهان را دچار تغییر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها