به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سازمان آموزشی و علمی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هر ۱۵ سال یکبار، سند چارچوب اقدام آموزشی را تهیه و تصویب مینماید. این سند، شاخصها و راهبردهای ۱۵ سالهای را برای کشورهای مختلف ترسیم کرده و توصیه میکند که این کشورها، از راهبردهای مذکور در جهت بهبود آموزشی خود استفاده کنند. آبان ماه ۹۴، آخرین نسخه از این سند با عنوان «آموزش برای همه» (Education for All) به تصویب رسید.
با توجه به اظهارات مسئولین آموزش و پرورش در روزهای اخیر، به نظر میرسد که ایران نیز عمل به برنامههای یونسکو را در دستور کار خود قرار داده است. از این جمله معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، چندی قبل با اشاره به برنامه جهانی یونسکو، گفت: «آموزش و پرورش موظف شده است دوره یک ساله رایگان پیشدبستانی را برای همه دانشآموزان پیشبینی کند که این موضوع یک تعهد بینالمللی است و وزارت آموزش و پرورش تحقق این موضوع را در برنامه ششم پیگیری کرده است».
البته این نخستین بار نیست که هماهنگی با برنامههای آموزشی یونسکو در بیانات مسئولین مورد تأکید قرار میگیرد. سال گذشته نیز علی اصغر فانی بعد از حضور در اجلاس جهانی یونسکو با موضوع «آموزش برای توسعه پایدار»، از پیگیری این موضوع بهعنوان یک حرکت ملی سخن گفت. حمایت از برنامه آموزش برای توسعه پایدار تا آنجا پیش رفت که معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اسفند ماه ۹۳، پیشنهاد تصویب «نقشه راه و برنامه عملی ملی برای آموزش توسعه پایدار» را مطرح نمود.
فانی در اینباره می گوید: در نشست آموزش برای توسعه پایدار جامعه جهانی به این جمعبندی رسید که اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. در یک تعریف عنوان شده است که یادگیری یعنی ایجاد رفتار مطلوب در دانش، بینش و رفتار فرد و آموزش میتواند رفتار دانشآموزان را اصلاح و فرهنگ خاصی را در آنها نهادینه کند.
ایدهی هماهنگی با برنامههای یونسکو و اجرای آنها در حالی مطرح میشود که وعده وزیر برای تصویب نقشه راه سند تحول بنیادین هنوز عملی نشده است! سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانیِ نظری آن، اسناد بالادستی هستند که باید بر اساس آنها، اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش تنظیم شوند.
حرکت در جهت این اسناد تحولی، آموزش و پرورش را از فلسفه تربیتی و استراتژیهای وارداتی بینیاز میسازد. با این تفاسیر انتظار میرود که هر گونه اقدام در جهت «آموزش برای توسعه پایدار» یا «آموزش برای همه» در ذیل سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن تعریف شود.