کد خبر: ۳۵۶۱۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۷     ۲۷ دی ۱۳۹۰

با نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، موضوع وحدت میان اصولگرایان و همچنین استراتژی اصلاح‌طلبان و حامیان فتنه برای این انتخابات بیش از پیش اهمیت یافته و گمانه‌زنی‌های بسیاری در این‌باره در رسانه‌ها مطرح شده است. درباره این مسائل با اسماعیل کوثری، رئیس کمیته اقشار جبهه متحد اصولگرایان و نماینده مردم تهران در مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. کوثری از جمله فرماندهان دوران دفاع مقدس است که نامه اخیر اعتراضی به حسین علایی را امضا کرد.

با توجه به مسؤولیتی که در جبهه متحد اصولگرایان دارید، از آخرین روند وحدت اصولگرایان بفرمایید.

درباره وحدت هنوز هم مذاکراتی بین دوطرف یعنی جبهه پایداری و جبهه متحد انجام می‌گیرد تا اینکه برخی از سوالات و ابهاماتی که هست تا جایی که امکان دارد از بین رفته و به اینجا برسند که ابهاماتی که وجود دارد را به وحدت تبدیل کنند. تلاش این است که نظرات دو طرف به یکدیگر نزدیک‌تر شود البته شاید به طور صد‌درصدی این کار صورت نگیرد اما تلاش این است که دو طرف به هم نزدیک‌تر شوند.

وظیفه کمیته اقشار در جبهه متحد اصولگرایان مشخصا چه مواردی است؟

وظیفه کمیته اقشار این است که قشرهای مختلفی را در موضوعات گوناگون دعوت کند و اینها هر کدام نخبگان خود را معرفی كنند و در نهایت با اینها جلساتی گذاشته خواهد شد تا آحاد هر قشری توجیه شده و مبانی اصولگرایی در میان آنان تقویت شود. برنامه این است که پس از طی مراحل مقدماتی بتوانیم برای هرکدام از اقشار مختلف همایش جداگانه‌ای را برگزار کنیم.

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که تا آنجایی که می‌شود افراد خود را به صورتی مطرح کنند که فقط بتوانند رای بیاورند تا بتوانند اشخاصی را در مجلس نهم داشته باشند و محکی بخورند برای انتخابات بعدی. لذا بیشتر به دنبال این هستند که به صورت چراغ خاموش حرکت کنند و برنامه‌های خود را پیش ببرند.

تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان چقدر بر میزان مشارکت مردم تاثیر می‌گذارد؟

اصلاح‌طلبان معمولا عادت دارند که همیشه در آستانه انتخابات اینگونه سخنان را مطرح کنند اما خودشان هم می‌دانند که با تحریم انتخابات بیشتر از همه خودشان ضرر می‌کنند نه نظام چرا که در آینده مردم هم به اینها توجهی نمی‌کنند چرا که فردا اگر پشیمان شوند و بخواهند در انتخابات شرکت کنند، آن زمان چه جوابی به مردم خواهند داد؟ البته بسیاری از اصلاح‌طلبان برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند اما سران فتنه چون می‌دانند که مردم به آنها توجه ندارند بحث تحریم را مطرح می‌کنند که بگویند ما اثرگذاریم!

به نظر شما عدم حضور گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌تواند جوازی برای رقابت درون گروهی اصولگرایان باشد؟

ببینید در این‌باره 2 نظر غالب است یکی اینکه بحث رقابت اصولگرایان با اصولگرایان باشد و یکی هم بحث رقابت اصولگرایان با اصلاح‌طلبان اما اصل مطلوب و واقعیت این است که هم اصلاح‌طلبان و هم جریان انحراف می‌خواهند کاری کنند که بیشترین نماینده را به مجلس آینده بفرستند و در نهایت به توافقی باهم برسند که اگر این مساله صورت بگیرد باید گفت که رقابت بین اصولگرایان صحیح نیست. همچنین اگر بخواهیم به این شکل نگاه کنیم که اصلاح‌طلبان نیستند و فقط رقابت بین اصولگرایان باشد این هم به صورت مطلق آن به هیچ وجه درست نیست و در نهایت باید با هوشیاری کاری کنیم که هم نیروهای ارزشی به وحدت برسند و هم اینکه اصلاح‌طلبان که قطعا به دنبال افزایش نمایندگان خود در مجلس هستند، این استراتژی آنان خنثی شود.

آیا رقابت جبهه پایداری با جبهه متحد به پرشورترشدن فضای انتخاباتی کمک خواهد کرد؟

البته که این رقابت می‌تواند فضا را پرشور‌تر کند اما اگر ما از اصل مطلب غافل شویم این موضوع زیاد مناسب نخواهد بود.

مواضع آقای هاشمی درباره سلامت انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه ایشان برای نخستین بار نیست که اینگونه مطالب را مطرح می‌کند و قبلا هم در زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم مواضعی از این دست داشته است. باید گفت که خود ایشان سال‌های سال مسؤولیت داشتند و اینکه الان این مسائل را مطرح می‌کنند اصلا مناسب نیست. چرا که در این صورت خود ایشان باید برای دوره‌های گذشته به مردم و رقبایشان پاسخگو باشند. در صورتی که واقعا سالم‌ترین و بهترین انتخابات در کشور ما صورت می‌گیرد و خود مردم می‌آیند و چون پای همه صندوق‌ها خود مردم حضور دارند الان هم مثل گذشته انتخابات سالم برگزار خواهد شد. بنابراین اگر ما بیاییم و چون خودمان در صحنه حضور نداریم انتخابات را زیر سوال ببریم این نمی‌تواند خیلی برای مردم مورد قبول واقع شود.

اخیرا یکی از اعضای هیات داوری جبهه متحد اصولگرایان اعلام کرده که نامزدهای این جبهه نباید در فهرست‌های دیگر اصولگرا قرار بگیرند. شما چقدر این سخن را قبول دارید؟

به نظر من این مساله‌ای که ایشان گفتند خیلی صحیح نیست و از نظر برداشت سیاسی و انتخاباتی قطعا به صلاح نخواهد بود، چرا که اصلا اگر فردی را چند گروه آمدند و او را معرفی کردند چه اشکالی دارد؟ اگر این چند گروه با هم به توافق هم نرسیدند ما نباید با بیان این موضوعات حساسیت‌ها را بیشتر کنیم. بلکه اگر گروهی آمد و مثلا قرار شد که 5 نفر را به صورت مشترک در فهرست خود بگذارد این مشکلی از بعد سیاسی نخواهد داشت البته اگر یک نفر بخواهد در 2 تشکیلات فعالیت کند یا مسؤولیت داشته باشد خب این مشکل را دارد اما اگر چند تشکل سیاسی مثلا روی فردی مانند آقای حدادعادل به نتیجه واحد رسیدند این چه اشکالی دارد؟ این به مراتب بهتر است و باعث می‌شود که مردم اطمینان بیشتری به اصولگرایان کرده و خاطرجمعی بیشتری برای حضور در انتخابات داشته باشند.

به عنوان سوال آخر با توجه به اینکه شما از جمله فرماندهانی بودید که نامه فرماندهان دفاع مقدس به حسین علایی را امضا کردید، نوشتن نامه‌هایی از جنس نوری زاد و علایی را زیرمجموعه‌ای از یک پروژه نمی‌‌دانید؟

این موارد که قطعا نمی‌تواند همینطوری و بدون برنامه صورت گیرد چنانكه خود آقای علایی در 3-2 هفته اخیر جلسه‌ای با آقای نوری زاد داشته است. نکته تاسف‌آور این است که آقای علایی با این قبیل کارها سوابق خوب خود را از بین می‌برد و خراب می‌کند اما اینکه چرا فردی با چنین سوابقی اقداماتی اینچنین را انجام می‌دهد می‌تواند ناشی از این باشد که وی قبلا مسؤولیتی داشته و الان دیگر آن مسؤولیت را ندارد و بیشتر همان بحث دنیایی و مادی و این چنین است و الا شما منطقی پشت این قضیه نمی‌بینید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها