به گزارش پایگاه 598، سیدمهدی موسوینژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس در سوالی از علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر علت استفاده از نیروهای غیرکارآمد و بازنشسته و عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از جهت حقوق و مزایا همچنین تعطیلی برخی از روستاها و شهرها اظهار داشت: مجلس و ملت و متفکران متعهد باید اصلاح فرهنگ و از آن جمله اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند و با تمام قوا در سد راه انحراف بکوشند.
وی با اشاره به سوالات خود از فانی، افزود: من سه سوال از وزیر آموزش و پرورش مطرح کردم که در رابطه با بحث رکود در حوزه آموزش و پرورش و استفاده از مدیران ناکارآمد و کسانی که سابقه مدیریت نداشتند همچنین در رابطه با بحث حقوق و مزایا و حق فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی و تعطیل شدن مدارس مسائلی مطرح کردم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: رئیس و همکاران محترم! همانطور که مستحضر هستید وزارتخانه مهم حساس و بزرگ آموزش و پرورش با 13 میلیون دانشآموز تمامی خانوادههای کشور را به نوعی مرتبط و درگیر با خود کرده است. در قرن حاضر که منابع و نیروی انسانی قدرت اصلی و تاثیرگذار هر کشوری در جهان است در کشور ما آموزش و پرورش آنچنان که شایسته و بایسته به وظایف خود عمل کند، عمل نمیکند.
موسوینژاد در ادامه سوال خود از وزیر گفت: سوال و اعتراض جدی اول به آقای دکتر روحانی و هیات دولت است که در این برهه مهم و حساس توجه جدی به آموزش و پرورش نداشته و از بدو تشکیل دولت نسبت به این وزارتخانه مهم حساسیت لازم را نسبت به انتخاب و انتساب مسئولان و اولویتدهی به این وزارتخانه به کار نبرده است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: انتظار میرفت رئیس محترم جمهور اولویت کاری خود را و زیربناییترین و مهمترین و حساسترین بخش جامعه که فرهنگیان و دانشآموزان و اولیا و خانواده آنان هستند اختصاص میداد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس، با بیان اینکه عدم توجه جدی به این بخش صدمات جبرانناپذیری را به کشور و منابع انسانی وارد کرده است، عنوان کرد: تذکر میدهم تا وضع از این بدتر نشده فرهنگیان و دانشآموزان را دریابید.
وی خطاب به وزیرآموزش و پروش گفت: آقای دکتر فانی! وزارت آموزش و پرورش که حضرتعالی سکاندار آن هستید به تحول نیاز دارد. به دستور مقام معظم رهبری و همت و تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاران زحمتکش شما در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین تهیه و تدوین شد. در این سند همه جهات تحول و تغییر و حرکت به سوی مطلوب دیده شده است ولی متاسفانه اغلب بندها و راهکارهای اجرایی آن مغفول مانده که در زمان مسئولیت جناب عالی اهتمام موثر و جدی به آن نشده است.
موسوینژاد ادامه داد: بند 10 هدفهای عملیاتی تحول بنیادین تاکید بر ارتقای شان و منزلت فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش دارد و راهکار شماره یک و دو نشان از آن دارد. آقای فانی چه اقدام موثر و مفیدی در جهت ارتقا شان و منزلت فرهنگیان صورت پذیرفته است.
این نماینده در ادامه تاکید کرد که فرهنگیان به شدت از جایگاه اجتماعی خود که بعضا مورد تهاجم و تمسخر اقشار دیگر میشود ناراضی هستند. مصاحبههای حضرت عالی و همکارانتان که بعضا خلاف واقع است شخصیت و منزلت فرهنیان را نشانه کرده و موجب فوران بیانگیزگی و بیاعتمادی دراین قشر فرهیخته و گرامی شده است.
«چه وزارتخانه و ارگانی میشناسید که مسئولان آن وعده و وعید پرداخت مطالبات کارکنانش را میدهد و یا اینکه وقتی طبق قانون چیزی با حکم قانون به حقوقشان اضافه میشود به بوق و کرنا کرده و تیتر اول صدا و سیما و رسانهها و شبکههای اجتماعی میشود. بهتر نیست به جای این وعده و عیدها کمی تکان خورده و از حق قانونی و مسلم وزارتخانه در هیات دولت دفاع نمایید و با چنگ و دندان و تلاش و همت مضاعف آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود رسانده و یکبار برای همیشه به آن مطالبات خاتمه دهید؟آقای وزیر لطفا جواب دهید.»
وی همچنین تصریح کرد: در سالهای اخیر اعتراضات و نارضایتیهای بسیاری از فرهنگیان جه به صورت رسمی و غیررسمی در تمام کشور شکل گرفت. چه اقداماتی در جهت رضایت و تامین خواستههای قشر فرهیخته صورت پذیرفت؟ فکر نمیکنید عدم توجه و پاسخگویی و سرکوب این نارضایتیها به آتش در زیر خاکستر تبدیل میشود.
نماینده مردم دشتستان در مجلس متذکر شد: آقای دکتر فانی یکی از خواستههای اجرای نظام رتبهبندی معلمان بود که در بند 10 سند تحول تاکید و تصریح شده است. متاسفانه با اجرای ناقص آن دوباره فرهنگیان را از حق قانونی خود محروم کردید. انتظار میرفت با اجرای این طرح قشر قابل توجهی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ جایگاه شغلی و اجتماعی شامل حال فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش شود که باز هم متاسفانه متاثر از شرایط مالی وزارتخانهتان با اضافه کردن 100 یا 200 هزار تومان قضیه را سرهمبندی کردیم چرا دولت هر وقت به معلم و فرهنگیان میرسد پول ندارد. فرهنگیان ناراضی از اجرای ناقص و تبعیضآمیز این طرح منتظر جواب قانعکننده هستند.
وی با اشاره به برنامههای 5، 10 و 11 و 12 هدفهای عملیاتی سند تحول بنیادین و راهکارهای مربوط به آن گفت که این بندها بیشتر از سایر بندها مورد غفلت و بیتوجهی واقع شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: آقای وزیر کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه در شهرستانها و مناطق محروم دانشآموزان را از حق طبیعی خود محروم کرده است. همکاران گرامی و کسانی که سفارش کرده و سفارش میکنید که از سوال بگذرید توجه کنید. مادری را میشنام که به علت نداشتن هزینه ایاب ذهاب سه دختر دانشآموز خود از ادامه تحصیل آنها صرفنظر کرده است. چه کسی میخواهد پاسخ آنها را بدهد. چه کسی میخواهد جواب خانوادههای یتیم بیسرپرست و خانوادههای فقیر و مستضعفی که امکان داشتن پول و اینکه فرزندان خود را به مدارس بفرستند را بدهد.
این نماینده تاکید کرد: مجلس محترم چند فرصت خوب از قبیل قانون به کارگیری مربیان پیشدبستانی و خدمات آموزشی و استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را جهت این وزارتخانه فراهم کرد ولی متاسفانه عدم برنامهریزی مناسب و سلیقههای شخصی و فراهم نکردن تمهیدات لازم هم نارضایتی را در مربیان پیشدبستانی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و هم دانشآموزان و خانوادههای آنان به وجود آورده است.
موسوینژاد با اشاره به اینکه بیش از 10 ماه از ورود دانشجویان سالهای گذشته به دانشگاه فرهنگیان میگذرد، گفت: متاسفانه هنوز این دانشجویان در بلاتکلیفی به سر میبرند چرا احکام آنها را صادر نمیکنید. این دانشجویان و خانوادههای آنها به دنبال احقاق حق قانونی خود هستند. چه کسی پاسخگوی تضییع حقوقشان است. عوارض ناشی از تعطیلی مدارس در مناطق محروم و مستضعف که ناشی از بیمدیریتی و بیتدبیری است را برعهده میگیرد.
وی با اشاره به دیگر سوال خود از فانی افزود: سوال دیگر این است که مگر آموزش و پرورش نباید خدمات آموزشی خودر ا به صورت رایگان در اختیار دانشآموزان قرار دهد پس این پولهای دریافتی از اولیا و خانوادههای دانشآموزان بابت چیست؟ این خانوادهها از کجا و از چه منبعی میبایست این هزینهها را تامین کنند چرا فکری به حال سرانه ناچیز و اندک دانش آموزان نمی کنید؟
موسوینژاد در ادامه سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس با چه پولی باید به مدارس خدمات دهند. بیتدبیری و بیمدیریتی شما موجب تقابل کارکنان اداری و آموزشی و اولیای دانشآموزان شده است. آقای فانی در اغلب کشورهای جهان معلمان باید پویاترین و بهروزترین افراد جامعه باشند و دولتها تمام تلاششان را جهت ارتقای سطح علمی وب هر روزرسانی دانش معلمانشان به کار میگیرند. بفرمایید که قانون عدم اعمال مدرک تحصیلی جدید را درک مبنا و اصولی بخشنامه کردهاید. آقای فانی همه ما باید در مقابل معلم خود سر تعظیم فرود آوریم.
وی با بیان اینکه بازنشستگان همه عزیز هستند و اگر معلم باشند عزیزتر، ادامه داد: برای معلمی که 30 سال عمر گرانبهای خود را به پای جوان نو نوجوانان این مرز و بوم با عشق و محبت بدون هیچ چشمداشتی سپری کرده کمترین کار تکریم و بزرگداشت است. آیا واقعا وقت آن نرسیده که نگاه و تلاشمان را بیشتر مصروف به بزرگداشت بازنشستگان نماییم. به راستی تا به کی بازنشستگان باید پولی که ماهانه خودشان پس انداز کرده و در اختیار دولت گذاشتند را پس از 30 سال زحمت و تلاش صادقانه به صورت اقساط و درصدهای ناچیز دریافت مینمایند.
*پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته 15 ماه است که پرداهت نشده
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سوال خود که در ادامه پاسخ به وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت عنوان کرد: جناب آقای فانی پاداش پایان خدمت بازنشستگان 15 ماه است که گذشته و پرداخت نشده است. من سوال میکنم جناب آقایان روحانی، نوبخت، فانی، مدیران و معاونان اگر شما بازنشست شوید بازنشستگیهای شما که بالاتر از 300 میلیون تومان است آیا کمتر از یک هفته شما آن را اخذ نمیکنید ولی معلمانی که پایان بازنشستگیهای آنان 40 یا 50 میلیون بوده که 15 ماه است پرداخت نشده است و در این رابطه متاسفانه در برخی مصاحبهها فقط توجیه میکنید.
موسوینژاد با بیان اینکه به چه دلیل ما باید اکنون شاهد این باشیم که همان پولی که بازنشستگان در دوران خدمت خود به دولت دادند و به آنها نمیدهند، گفت: این حرف را باید به کجا برد.
وی در رابطه با انتصابات مدیران و مدیریتها، عنوان کرد: در این باره نفرمایید که ما اینها را براساس برخی استعلامهای حراستی انجام میدهیم. در مدارس شما مدیرانی که انتخاب میکنید در آموزش و پرورش و سراسر کشور برخی از نمایندگان آمدند و به من گفتند در شهر ما کسانی را انتخاب کرده و مدیر گذاشتند که نه خدا و نه دین را قبول دارند و دیگر بحث از نظام و ولایت و مردم گذشته است. ما در دشتستان در استان بوشهر امروز شاهد این هستیم که متاسفانه تعدادی از دانشآموزان ما ترک تحصیل میکنند. برای ایاب و ذهاب روستاهایی که مدارس آنها را تعطیل کردید چه برنامهها و اقداماتی سنجیدهاید؟
«سال گذشته در ازای هر ماه برای هر نفر تنها 7 هزار تومان پرداخت کردهاید. جناب آقای فانی یک خانواده مستضعف فقط رفت و برگشت یک روز دانشآموز است نه 29 روز دیگر . چرا به این مسائل توجه نمیکنید چه کسی باید هزینه رفت و آمد آنها را بدهد؟»
نماینده مردم دشتستان ادامه داد: آقای وزیر چه وزارتخانهای سراغ دارید که حق و حقوق کارکنانش را با تاخیر چند ساله میدهد. چرا از محجوب بودن فرهنگیان سواستفاده میکنید و مطالبات و حق و حقوق و دستمزد فرهنگیان را به صورت تمام و کمال نمیپردازید. چه کسی پاسخگوی این نارضایتی عمومی خواهد بود؟ تدبیر و انصاف دولتمردان کجاست.
وی با بیان اینکه هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان را از بیمه دوم 89 تاکنون پرداخت نشده است، اظهار داشت: اضافهکار آموزشی از فروردین تاکنون پرداخت نشده؛ فوقالعادهنوبت دوم مدیران و خدمت گزاران از سال نود تاکنون پرداخت نشده است و بسیاری دیگر از این موارد چرا هر ساله به بهانه یکی از آیتمهای حقوقی فرهنگیان را حذف میکنید. حق بدی آب و هوای استان بوشهر و مناطق محروم را در سال 90 حذف کردید. در استانهای دیگر به طریق دیگر جبران شد ولی در استان بوشهر اقدامی صورت نگرفت.
موسوینژاد همچنینی تاکید کرد: مرخصی استفادهنشده مناطق محروم را در استانهای بوشهر و محروم را هم حذف کردید. کاهش تبعیضآمیز اضافهکار ساعتی، اداری موجب بیرضایتی و بیانگیزگی مدیران زحمتکش ادارات شدند. آیا کسانی که شبانه روز خود را وقف مدیرت کردند مستحق چنین تبعیضی هستند. چرا حق مسکن، ایاب و ذهاب و پوشاک و رفاهی معلمان را برای آنها در نظر نمیگیرید. آقای وزیر من و شما مبارزه با تبعیض و بیعدالتی و زیربار ظلم نرفتن را از معلمان این مرز و بوم آموختهایم. آیا درست است. حالا که به پست و مقام رسیدهایم خواسته و ناخواسته به خانوادههای عزیز کشورمان ظلم، تبعیض و بیعدالتی تقدیم میکنید.
وی در خاتمه مطرح کرد: آقای فانی! یا خبر ندارید که در بدنه آموزش و پرورش چه بر سر فرهنگیان، کارکنان آموزش و پرورش و دانشآموزان میگذرد و یا میدانید و نمیتوانید مرهم بر دل زخمهای این قشر نجیب و محجوب بگذارید.