به گزارش پایگاه 598، سعید
جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش گذر از علوم انسانی غربی به
علوم انسانی اسلامی صبح امروز سه شنبه در دانشگاه تهران برگزار شد یکی از
مهمترین دغدغه کسانی که در عرصه علوم فعالیت دارند را مفید و نافع بودن این
علم دانست و اظهار داشت: ما در بسیاری از آموزههای دینی خود این موضوعات
را داریم و از خداوند میخواهیم که به ما علم نافع عرضه کند.
جلیلی
ادامه داد: در سطح غیر فردی و نظامها کشورها و دولتها نیز همین دغدغه را
دارند که برای علم آموزی و ترویج پیشرفت چه رشتهای مفید است.
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این سوال مطرح است که علوم سیاسی که
امروز ما فرا میگیریم چقدر برای ما مفید است؛ سیاست،اندیشه و فکر از
یکدیگر جدا ناپذیر هستند و ساحت سیاست، ساحت فکر و اندیشه است.
وی
با تاکید بر اینکه نمیتوان مدعی سیاست و حرف داشتن باشیم اما بگوییم که
ما به حوزه اندیشه کاری نداریم خاطرنشان کرد: این مسئله قابل تفکیک نیست و
لازم و ملزوم یکدیگر است.
جلیلی ادامه داد برخی میگویند ساحت
سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد و ما باید از سیاست خارجی ایدئولوژی
زدایی کنیم که من این موضوع را درک نمیکنم و همه نیز میبینند که چنین
ادعایی درست نیست که از عرصه سیاست ایدئولوژی زدایی شود.
نماینده
مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه نمیتوان بدون مشخص کردن
اندیشه خود و بی مقدمه وارد سیاست شد افزود: اندیشه چارچوب مشخصی دارد و
مبتنی بر بخشنامه نیست و به طور مثال اندیشهای که میگوید انسان گرگ انسان
است با اندیشه دیگری که چنین نگاهی به انسان ندارد، متفاوت است.
وی
با بیان اینکه اندیشهای که حقیقت را دست یافتنی میداند با اندیشهای که
کمال هستی را در رسیدن به حقیقت درک کرده است کاملا متفاوت است تصریح کرد:
در طول تاریخ دعوای انبیا و مخالفانشان هم این بوده که چه کسی رب باشد و
هدایت کند لذا میبینیم که بسیاری از مستکبران امروز دنیا نیز میگویند که
ما باید مناسبات را تعیین کنیم.
جلیلی مهمترین موضوع علم سیاست را
بحث دولت دانست و ادامه داد: یک نگاه در این زمینه با توصیفی که از هستی و
معرفت ارائه میدهد با این امتداد که حکم را فقط از آن خدا میداند نه
چیزی جدای از آن وجود دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:
جاهلیت مدرن بر این مبناست که شما حکم و طاعت را در جایی قرار بدهید که
خودش ضعیف و محتاج باشد و علم لازم را نیز نداشته باشد.
جلیلی با
اشاره به ساحت اندیشه علمی امتداد این اندیشه را مربوط به سیاست، دولت و
جامعه عنوان کرد و گفت: وقتی چنین امتدادی صورت میگیرد مدعی هم میشود
بنابراین اگر کسی این مبانی را بپذیرد اقتضائات و امتدادش نیز همین است.
چرا که اندیشه دینی یک اندیشه مدعی و فعال است.
نماینده مقام معظم
رهبری در شورای امنیت ملی تاکید کرد: امروز این اندیشه دینی که اندیشهای
فعال و مدعی است برای نیک فرجامی انسان، دنیا، آخرت و همه ابعاد انسان حرف
برای گفتن دارد بنابراین این یک اندیشه سیاسی جدید تعریف میشود.
وی
با بیان اینکه در اینجا علوم سیاسی اسلام به عنوان علمی مفید و نافع مطرح
میشود یادآور شد: در این مبنا یک پارادایم و بنیان جدید شکل میگیرد که
نگاهش به انسان و دنیا متفاوت است و مناسبات جدیدی را تعریف میکند و در
عین حال فرمولهای جدیدی را مانند حسب ناالله را وارد محاسبات میکند.
جلیلی
با بیان اینکه این مناسبات جدید نه تنها در سیاست بینالملل که در پیشرفت و
سایر موضوعات نیز نگاه جدیدی را وارد میکند خاطرنشان کرد: طبیعی است که
یک اندیشه غربی نمیتواند به این اقتضائات برسد و علوم سیاسی اسلامی در
امنیت نیز مناسبات جدیدی را وارد میکند و برای امنیت پایدار با مناسبات
جدید فرمول میدهد و آن را در ایمان دنبال میکند نه در سلاح هستهای و
نظریههای دیگر.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه
اندیشه دینی نه تنها وجود دارد بلکه مدعی نیز هست خاطرنشان کرد: باید این
حرفها در همین سمینارها و همایشها آغاز شود و اندیشههای دیگر را به چالش
بکشاند.
وی ادامه داد: برخی میگویند که سیاست و سیاست ورزی حاصل
مدرنیته و آزادی است اما سوال ما این است که نسبت این اندیشه با لیبرال
دموکراسی و مدرنیته چیست لذا کسانی که در این عرصه مدعی لیبرال دموکراسی
هستند باید نسبت خود را به آنچه که در جهان میگذرد روشن کنند.
جلیلی
در همین زمینه به رفتار رژیم صهیونیستی و برخی دولتهای غربی در ساحت
لیبرال دموکراسی ادعایی آنها اشاره کرد و افزود: آنهایی که رژیم صهیونیستی
را نمونهای از مدل لیبرال دموکراسی در منطقه میدانند و دولتهای غربی که
مدعی لیبرال دموکراسی هستند در نگاه این اندیشه چگونه تعریف میشوند؟ آیا
این را میپذیرند و یا رد میکنند و اصلا آیا چنین مولودی را قبول دارند یا
خیر؟
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه
یک اندیشه ارمغان مدرنیته برای ملتها را آزادی میداند به استراتژی امنیت
آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما به عنوان رئیس جمهور مدل لیبرال دموکراسی
سندی رسمی درباره استراتژی امنیت آمریکا منتشر کرد و گفت که آمریکا در قرن
آینده باید رهبر جهان باقی بماند. لذا من از کسانی که مدعی علوم سیاسی
هستند میپرسند اوباما بر چه مبنا و منطقی برای خود این حق را قائل میشود
که بگوید آمریکا یک قرن دیگر هم رهبر جهان باشد.
وی یادآور شد:
اوباما حتی به صراحت میگوید که اگر ما در این مسیر دچار چالش شویم این حق
را داریم که از سلاح هستهای و گزینه نظامی استفاده کنیم؛ جان لاک به عنوان
کسی که پدر آزادی شناخته میشود یکی از سهامداران عمده برده داری در
آمریکا بوده است.
جلیلی با اشاره به بخشی از تفکرات جان لاک
خاطرنشان کرد: او میگویند که نوعی از رعیت وجود دارد که در وضع بردگی قرار
میگیرد و نمیتواند عضو جامعه مدنی شود، این برای کسانی که می گویند
شهروند درجه یک و دو نداریم قابل توجه است؛ او کار ویژه دولت را حفاظت از
دارایی مالکان عنوان میکند بنابراین این اندیشه مانند یک بهمن شکل
میگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه افراد مدعی
علوم سیاسی باید نسبت خود را با علوم سیاسی غربی، مدرنیته و لیبرال
دموکراسی مشخص کنند گفت: من در تهران با هیچ مقامی ملاقات نمیکردم مگر
اینکه میگفت تصویر من از تهران عوض شد و آنچه که فکر میکردیم نبود.
وی
با بیان اینکه در توصیف علوم انسانی ما شاهد توصیفهای غلط، خطا و ناقص
هستیم افزود: در واقع این اندیشه نه تنها در تجویز دچار خطای جدی است و در
توصیف هم دچار خطا و پوشاندن و کفر است و سعی دارد چیزهای زشت را با بزک
زیبا نشان دهد.
جلیلی در همین زمینه به ارائه تصویر غربیها از
تروریست و سایر موضوعات اشاره کرد و خطاب به مدعیان علوم سیاسی گفت: اگر
آنها این موارد را قبول ندارند باید بگویند آیا نخواستند این وضع را عوض
کنند یا نتوانستند، اگر نتوانستند پس این علم مفید نیست و اگر نخواستند این
همان اندیشهای است که مستکبران دنبال میکنند و نمیخواهند به نفع ملتها
باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: غربیها از آنی
میترسند ک اندیشهای حرف دارد و مدعی و فعال است، آنها نگران تکثیر این
اندیشه هستند که دیگر فقط در ایران نمیماند و مردمسالاریهایی که سر در
قدرت دارند را به چالش میکشاند ازاینرو نگرانی آنها چند سانتریفیوژ نیست
بلکه نگرانی غرب از تفکری است که هرروز غنیسازی میشود و افق این اندیشه
نیز یک نگاه تمدنی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علوم سیاسی
اسلامی میتواند برای انقلاب اسلامی و سطح جهان نافع و نافذ باشد و نوید
تمدنی جدید را برای جهان میدهد.