به گزارش خبرنگار
اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در نظام جدید آموزشی که از آن به عنوان
"6،3،3" یاد میشود، دوره ابتدایی 6 سال خواهد شد و دانشآموزان نسبت به
نظام آموزشی فعلی، یک سال را بیشتر باید در دوره ابتدایی درس بخوانند.
6 ساله شدن دوره ابتدایی برای خیلی از خانوادهها این پرسش را ایجاد کرده
است که دلیل این اقدام چیست و آیا آموزش و پرورش با اضافه کردن یک سال به
دوره ابتدایی، در بحث تعلیم و تربیت گامی به جلو بر میدارد؟
* افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان در نظام "6،3،3"
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص دلایل 6 ساله شدن دوره
ابتدایی اظهار داشت: برای اینکه دوره ابتدایی 6 ساله شود، دلایل زیادی
داریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش تحصیلی دوره ابتدایی تقریباً 100 درصد
است، ادامه داد: شما نمیتوانید روستایی را بیابید که دانشآموز دختر و
پسر واجبالتعلیم داشته باشد و تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگیرد؛
ما حتی در روستایی با یک یا دو دانشآموز، کلاس تشکیل دادیم به عبارت دیگر
بیشترین پوشش تحصیلی را در دوره ابتدایی داریم.
سحرخیز اضافه کرد: با 6 ساله شدن دور ابتدایی، پوشش تحصیلی و نرخ ماندگاری دانشآموز در دوره ابتدایی افزایش مییابد.
* بیشترین بهرهوری آموزش و پررورش متعلق به دوره ابتدایی است
* شکلگیری شخصیت و شاکله دانشآموزان در دوره ابتدایی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین بهرهوری
آموزش و پرورش متعلق به دوره ابتدایی است زیرا نقش پذیری و تربیت پذیری
دانشآموزان در دوره ابتدایی بیش از دورههای دیگر تحصیلی است.
وی افزود: معلمان در دوره ابتدایی اثربخشترین نقش تربیتی را بر شکلگیری
شخصیت و شاکله تربیتی کودکان دارند و اگر ما به دنبال ایجاد رفتارهای مثبت
و عادات صحیح و پسندیده در دانشآموزان هستیم، باید به دوره ابتدایی توجه
کنیم.
سحرخیز ادامه داد: در سند آموزش و پرورش شایستگیهای پایه مطرح شده است که
میتوان به خلاقیت، تفکر انضباط، قانونمداری و تدین اشاره کرد و باید دنبال
این موارد در دوره ابتدایی بگردیم و این هم یک حسن دیگر است تا بیشترین
سرمایهگذاری را در دوره ابتدایی داشته باشیم.
* 5 سال کافی نیست/ رسیدن به اهداف دوره ابتدایی در طول 6 سال
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند تحولی و سند
برنامه درسی ملی، هدفهایی را برای دوره ابتدایی تعریف کردیم، بیان
کرد: واقعیت این است که در طول 5 سال نمیشود به آن اهداف رسید و اگر
بخواهیم طول هفته و ساعت را بیشتر کنیم، به دانشآموز فشار میآید.
وی اضافه کرد: در این حالت ناچار هستیم که هدفهای درسی و آموزشی متعلق به
دوره ابتدایی را در طول 6 سال پیگیری کنیم یعنی آهسته و با تأنی قدم بر
داریم تا به هدفهایی که در دوره ابتدایی مورد نظر داریم طی 6 سال برسیم.
* 123 کشور دنیا نظام ابتدایی 6 ساله دارند
* در سال 1368 اجرای ساختار نظام آموزشی "6،3،3" تصویب شد
سحرخیز به تجربه کشورهای دگیر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شما
اگر تجربه کشورهای دنیا را به عنوان یک شاخص که مبنای پژوهشی و مطالعاتی
دارد، مورد بررسی قرار دهید، مشاهده میکنید که 123 کشور دنیا نظام ابتدایی
6 ساله دارند که به جز پیشدبستانی است.
وی ادامه داد: اینها همه دلایلی است که ما این ساختار جدید دفاع کنیم و
معتقدیم که ساختار "6،3،3" یک ساختار قابل دفاع هست؛ مضافاً بر اینکه اگر
به تاریخ این مباحث مراجعه شود، میبینید که در سال 1368 یک بار مصوبهای
داشتیم تا ساختار نظام آموزشی ما "6،3،3" شود.
* جهتگیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهتگیری آموزش عالی محور است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ناکارآمدی دوره
پیشدانشگاهی در دوره فعلی گفت: تمام کسانی که روزی از ایجاد کنندگان دوره
پیشدانشگاهی بودند و کسانی که امروز قدرت اظهارنظر در حوزه آموزش و پرورش
را از لحاظ جایگاه اجرایی یا علمی دارند، معتقدند که دوره پیشدانشگاهی یک
دوره ناکارآمد است.
وی اضافه کرد: دلیل ناکارآمدی آن، این است که تمام آموزش و پرورش را تحت
شعاع خود قرار داده است و جهتگیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهتگیری
آموزش عالی محور است.
سحرخیز افزود: نمیگوییم که نباید به آموزش عالی توجه نداشته باشیم و همسو
با آن نباشیم اما اینکه جهتگیری ما صرف آموزش عالی محور باشد، نقص نظام
آموزشی ماست.
وی ادامه داد: تمام سرمایهگذاری و هزینهها، به جای اینکه شایستگیهای
پایه، خلاقیت و توانمندکردن دانشآموز را در عرصه نیازهای فردی، خانوادگی
و ملی هدف گیرد، در پرداختن به دانشگاه خلاصه شده است.
* جهتگیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش عالی نیست
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه تفکر در خانوادهها، ورود
فرزند به دانشگاه است و نظام آموزشی فعلی نیز موید این تفکر است که همه
باید به دانشگاه بروند، بیان کرد: جهتگیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش
عالی نیست بلکه ورود به زندگی، بازار کار و ایجاد شایستگیها برای اداره
خود و خانواده است البته در آن نظامها راه برای ارتقاء تحصیلی و پیشرفت
باز است و در کشور ما نیز باید اینگونه باشد.
وی افزود: اینها دلایلی بر ناکارآمدی پیشدانشگاهی است و حالا که
پیشدانشگاهی ناکارآمد بوده و دوره ابتدایی محسنات ذکر شده را دارد، فکر
میکنم اگر بخواهیم از بین نظامهای موجود دنیا، انتخابی داشته باشیم، نظام
"6،3،3" را انتخاب کنیم.