کد خبر: ۳۵۳۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۲۶ دی ۱۳۹۰
السفیر بررسی کرد
روزنامه السفیر استراتژی ایران و حزب الله در قبال خروج اشغالگران آمریکایی از عراق را بررسی کرد و همگرایی بیشتر با جریان‌های اسلامی منطقه و تقویت روابط با گروههای مقاومت را یکی از راهبردهای اصلی دو طرف دانست.
به گزارش فارس، روزنامه السفیر لبنان در مقاله ای به قلم "قاصر قصیر" به بررسی استراتژی حزب الله لبنان و ایران بعد از خروح اشغالگران آمریکایی از عرق پرداخته و محورهای این سیاست ها را در افق آینده منطقه بررسی کرده است.

این گزارش به نقل از منابع مطلع از فضای ایران و حزب الله لبنان می نویسد که ایران و حزب الله بعد از بررسی های فراوان طرح هایی را برای خود برای دوره بعد از اشغال عراق تهیه کرده اند که در مرحله آینده می خواهند آن را اجرایی کنند. این طرح ها در چند بعد مطرح شده که بخشی از آن مربوط به اتفاقات سوریه و عراق و همچنین همگامی با متغیرات کشورهای عربی بعد از انقلاب های مردمی و بیداری اسلامی در این کشورهاست.

این استراتژی همچنین هجمه تبلیغاتی آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران و حزب الله بعد از خروج اشغالگران از عراق را نیز مورد توجه قرار داده و تاکید می کنند که باید برای خاموش کردن فتنه مذهبی که برای شعله ور کردن آن در چندین کشور عربی و اسلامی برنامه ریزی شده است، تلاش کرد.

خروج اشغالگران بیش از یک تحول استراتژیک بود

منابع نزدیک به ایران و حزب الله لبنان عقب نشینی آمریکا از عراق را بیشتر از یک تحول استراتژیک در این کشور می دانند و معتقدند که این اتفاق پیامهای مهمی در منطقه خواهد دشت، این می طلبد که برنامه‌ای بلند مدت برای کنترل پیامدهای این اتفاق طراحی شود، بویژه اینکه آمریکایی ها با همکاری برخی کشورهای عربی و قدرت های سیاسی به دنبال کنترل نتایج عقب نشینی اشغالگران از عراق از طریق ایجاد درگیری های مذهبی و جنگ علیه سوریه و تلاش برای جدا کردن محورهای مقاومت در منطقه از طریق استفاده از انقلاب های عربی به دنبال مهار کردن پیامدهای ناشی از عقب نشینی از عراق است.

السفیر می افزاید: در مقابل سران ایران و حزب الله نیز با همکاری قدرت های تاثیر گذار اسلامی در منطقه برای به شکست کشاندن توطئه های آمریکا و مقابله با متغیرات ناشی از این دیدگاه بر اساس کنترل تحولات منطقه مقابله با چالش های مختلف در این زمینه فعالیت می کنند و تلاش می کنند تا چارچوب جدیدی را برای منطقه ایجاد کنند که بتوانند تصور متفاوتی نسبت به گذشته جدای از محاسبات حزبی و مذهبی و طایفه ای به آن بدهد.

قصیر طرح مورد توافق ایران و حزب الله برای اجرا در منطقه را شامل موارد زیر می داند:

حمایت از وحدت و همگرایی ملی در عراق است

1- در عرصه عراق: تلاش برای حفظ وحدت داخلی در کشور و توسعه روند سیاسی و همگرایی میان گروه های عراق و تشویق آنها برای پشت سر گذاشتن مشکلاتشان از طریق گفت‌وگوها و همکاری با یکدیگر از محورهای فعالیت ایران در عراق است، ایران در این راستا می خواهد عراق از هر چیزی که منجر به فتنه یا درگیری طایفه ای و امنیتی و سیاسی در این کشور می شود، دوری کند.

سوریه هجمه های براندازی خارجی را مهار کرده است

2- در عرصه سوریه: پیگیری و حمایت از اصلاحات سیاسی و هماهنگی با طرح ابتکار عربی در سایه حمایت از ثبات سوریه با تمامی امکانات موجود محور سیاست ایران و حزب الله در قبال سوریه را تشکیل می دهد، دو طرف بر این اساس اعتقاد دارند که سوریه در مهار هجمه شدیدی  که  علیه آن صورت گرفته موفق شده است، اما با این حال در مرحله آینده با مشکلات زیادی مواجه می شود.

همگرایی بیشتر با جریان های اسلامی انقلاب های عربی

3- در مورد موضع مشترک در قبال گروه ها و جنبش های اسلامی بویژه اخوان المسلمون دو طرف بر تقویت همکاری و همراهی خود با اخوان المسلمون و سایر گروه های اسلامگرا در منطقه تاکید کردند، این موضع گیری در جریان برگزاری کنفرانس بیداری اسلامی در اکتبر گذشته در ایران کلید خورد، از سوی دیگر سلسله نشست هایی میان مقامات ایرانی و حزب الله با رهبران اسلامی اخوان المسلمون در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی انجام شده است. در این دیدارها نحوه تقویت همگرایی های بیشتر میان ایران و حزب الله با این گروه ها با مراعات شرایط اخوان المسلمون در این مرحله که آنها در بیشتر کشورها وارد انتخابات پارلمانی می شوند، مورد تاکید قرار گرفته است.

تقویت مناسبت گروه های مقاومت منطقه

4- تقویت مناسبات میان گروه های مقاومت بویژه در لبنان و فلسطین یکی از محورهای استراتژی دو طرف در مرحله آینده است، بر این اساس دیدارهای فشرده ای در بالاترین سطوح میان مقامات ایرانی و رهبران احزاب حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه های فلسطینی صورت گرفت است، موضوع اساسی در این نشست ها حمایت از قدرت های مقاومت در منطقه و فعال کردن نقش آنها و همکاری با آنها در بررسی تحولات جاری در منطقه بویژه در سوریه بوده است، روزهای آینده نیز قرار است تحولات ویژه ای در این عرصه به وجود آید، درست بر خلاف ادعاهای برخی محافل سیاسی و تبلیغاتی که در مورد امکان خروج حماس از سوریه صحبت می کنند.

رفع سوء تفاهم ها با کشورهای عربی

5- مقابله با فتنه های مذهبی که از سوی دشمنان در منطقه ترویج می شود، از دیگر محورهای سیاست های ایران و حزب الله است، اولویت دادن به از بین بردن سوء تفاهم ها با برخی کشورهای عربی اسلامی و بویژه عربستان سعودی و رد کردن درگیری عربی- ایرانی یا شیعه و سنی از دیگر محورهایی بود که روی آن تاکید شده است، سفر وزیر اطلاعات ایران به عربستان سعودی نیز اولین اقدام در این زمینه بود و این اقدامات ادامه خواهد داشت.


آمریکا سعی کرد انقلاب ها را از مسیر خود منحرف کند

السفیر به نقل از این منابع که البته به جایگاه آنها اشاره ای نکرده است، ارزیابی را از تحولات منطقه ارائه کرده و می نویسد که انقلاب های مردمی بویژه در تونس و مصر با اراده واقعی ملت ها صورت گرفت، اما آمریکایی ها و برخی دیگر از قدرت های عربی سعی کردند تا این انقلاب ها را از مسیر خود منحرف کنند، البته نتایج استراتژیکی که در جریان این انقلاب ها به دست آورد، در دراز مدت به نفع گروه های مقاومت خواهد بود. بر این اساس گروه های اسلامی از جمله اخوان المسلمون این فرصت را خواهند داست تا نمونه ای از حاکمیت اسلامی جدید را به نمایش بگذارند، البته در این راه آنها با چالش های زیاد اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی مواجه خواهند شد، آنها باید مواضع خود را درباره تحولات مختلف منطقه بویژه درگیری اعراب و اسرائیل شفاف مطرح کنند و حمایت از مقاومت و پشتیبانی از آن به جای در تنگنا و محاصره قرار دادن آن را نیز اعلام کنند.

آمریکا و اسرائیل در حمله به ایران مستأصل شده‌اند

در زمینه احتمال جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران یا حزب الله نیز این منابع احتمال حمله را با توجه به آماده سازی های آمریکا و اسرائیل در این زمینه بعید ندانستند، اما اعلام کردند که این حمله برای آنها هزینه بردار و سخت خواهد بود و پیامدهای خطرناکی نیز بر اقتصاد آمریکا و کشورهای عربی و جهان خواهد داشت که باعث می شود آمریکایی ها و هم پیمانان آنان قبل از هر اقدامی در این راستا بسیار در مورد آن فکر کنند و گزینه های دیگری نظیر جنگ نرم و هجمه اقتصادی و امنیتی را برای ضربه زدن به قدرت نیروهای مقاومت منطقه آزمایش کنند.

این منابع در پایان اعلام کردند که منطقه بعد از عقب نشینی آمریکا از عراق وارد مرحله جدیدی شده است، در این مرحله ایران و حزب الله و قدرت های بازدارنده در وضعیت بهتری قرار دارند و قوی تر از گذشته به حیات خود ادامه می دهند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها