براساس ماده 163 قانون برنامه پنجم نرخ بلیط هواپیما باید در سال سوم این برنامه آزاد میشد. حال با چند سال تأخیر این برنامه با ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی شد.
یکی از الزامات اجرایی شدن آزادسازی قیمت مسیرهای پروازی داخلی برابر بودن عرضه و تقاضا در این بخش است. اما با توجه به ناوگان فرسوده و ناکارآمد ناوگان هوایی کشور در حال حاضر عرضه و تقاضا در این بازار تناسبی ندارد و این مسئله باعث شده تا آزادسازی قیمتها نهتنها باعث ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی نشود, بلکه افزایش سرسامآور بلیط را بهدنبال داشته است بهطوری هم اکنون بلیط پرواز تهران ــ مشهد مرز 400هزار تومان را رد کرده است.
پیش از آزادسازی قیمتها در ایام اوج تقاضا بلیت پرواز تهران مشهد تا 95هزار تومان هم به فروش میرسید.
به نظر میرسد آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در زمان مناسبی انجام نشده است و متولیان و دستاندرکاران این بخش (حمل و نقل هوایی) بیشتر منافع ایرلاینهای داخلی را مورد توجه قرار دادهاند تا رضایتمندی مردم را.
لازم به ذکر است دستورالعمل رعایت حقوق مسافران چند ماهی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده, اما با این وجود میزان تأخیرات پروازی همچنان روند صعودی به خود گرفته و نقطه جالب توجه اینکه ایرلاینها حاضر به پرداخت جریمههای ناشی از تأخیر به مسافران نیستند.
پیشتر معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با تسنیم با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفته بود ایرلاینهای ایرانی از این پس میتوانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کم یا پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.
وی در عین حال با بیان اینکه ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمتها تأکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و بهطور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.