به گزارش
پایگاه 598، مردان ۳.۵ برابر بیشتر از زنان جان خود را در اثر سوانح ترافیکی از
دست میدهند. با توجه به این آمار باید اقدامات فرهنگی و رسانهای برای
آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم با این واقعیت دردناک و اسفبار
افزایش یابد تا شاهد کاهش هر چه بیشتر آمار سوانح ترافیکی باشیم و باعث
شویم مردم تا جایی که امکان دارد قربانی حوادث رانندگی و ترافیکی نشوند.
رئیس
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجانشرقی در این رابطه به
ایسنا میگوید: تعداد ماموریتهای انجام شده اورژانس ۱۱۵ استان در هشت ماهه
اول سال ۹۳ و در بخش شهری، ۵۹۹۷ مورد بود که در این ماموریتها ۸۳ نفر فوت
کردند، ۶۰۳ نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ۶۰۸۹ نفر به ببمارستان
منتقل شدند.
روزبه رجایی ادامه میدهد: در هشت ماهه
اول سال جاری نیز ۶۷۲۰ مورد ماموریت انجام شده که ۹۶ نفر فوت کردند، ۶۱۲
نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ۶۷۵۷ نفر به بیمارستانهای استان منتقل
شدند.
به گفته وی، میزان ماموریتها، تعداد فوتیها،
تعداد درمانهای سرپایی و تعداد نفرات منتقل شده به بیمارستان در هشت ماهه
نخست سال جاری به ترتیب ۱۲.۰۵، ۹.۰۹، ۱.۳۲ و ۱۰.۹۷ درصد نسبت به مدت مشابه
سال قبل افزایش یافته است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و
فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آمار مربوط به بخش
جادهای تصریح میکند: در این بخش نیز در سال ۹۳، بیش از ۳۱۱۶ ماموریت با
۱۱۳ فوتی را شاهد بودیم و همچنین ۴۰۰۴ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۳۴۱۶ نفر
به بیمارستان منتقل شدند.
رجایی تصریح میکند: در
بخش جادهای تاکنون ۳۵۳۸ ماموریت انجام شده که ۱۳۲ نفر فوت کردند، ۵۰۴ نفر
به صورت سرپایی مداوا و ۳۸۰۷ نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند.
وی
عنوان میکند: در این بخش نیز تعداد ماموریتها، تعداد فوتیها، مداوا
شوندگان سرپایی و همچنین منتقل شدگان به بیمارستانها به ترتیب ۱۳.۵۴،
۱۶.۸۱، ۲۴.۷۵ و ۱۱.۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی
همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات موجود این مرکز در استان
میپردازد و میافزاید: متاسفانه در جذب نیروی انسانی برای این مرکز،
مشکلاتی وجود دارد، همچنین این مرکز برای مناطق کوهستانی، فاقد
آمبولانسهای دو دیفرانسیلی است.
رجایی با اشاره به
فعالیتهای بسیار درخشان این مرکز با اورژانس هوایی و موتوری عنوان کرد:
برای افزایش خدمات رسانی به مردم، نیاز است که چند مرکز اورژانس نیز در
مرکز شهر تبریز ایجاد شود.
حبیب حسینقلیزاده، یکی
از تکنیسینهای اورژانس ۱۱۵ نیز در گفتوگو با ایسنا در تبیین توصیههای
مرکز مدیریت حوادث استان در خصوص حوادث ترافیکی میگوید: هم استانیهای
عزیز باید بدانند که در تماس با اورژانس ۱۱۵ ضمن حفظ خونسردی، آدرس دقیق
محل حادثه، تعداد مصدومان، وجود خطرات احتمالی از قبیل لوله گاز و منبع
انفجار و روغن و... را حتما اعلام کنند.
وی ادامه
میدهد: چون در اتوبانها و برخی جادهها امکان دور زدن نیست، اعلام لاین
تصادف باعث میشود تا نزدیکترین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در مسیر به محل حادثه
اعزام شود.
وی تصریح میکند: تجمع در محل حادثه هم منجر به امکان بروز حوادث بعدی میشود و هم در رسیدن خودروهای امدادی مانع تراشی میکند.
مسئول
روابط عمومی مرکز مدیریت حواث و فوریتهای پزشکی تصریح میکند: امدادرسانی
برای مصدومان حوادث با اصول ویژه پزشکی انجام میشود و اگر خارج از این
اصول انجام شود، منجر به صدمات جبران ناپذیری، از قبیل قطع نخاع و اعصاب و
عروق خواهد شد.
حسینقلیزاده ابراز میکند: هیاهو و
جنجال در صحنه حادثه، ضمن بروز تنش برای مصدومان، امکان ارائه خدمات صحیح
به مصدومان را کاهش میدهد.
وی ادامه میدهد: آلارم و
آژیر آمبولانس نشانگر اعزام آمبولانس به بالین مصدوم یا در حین انتقال آن
است، در این مواقع خودروهای عبوری موظف به بردن خودرو خود به منتهی الیه
جاده و ایستادن هستند.
وی میگوید: تکنسینهای
اورژانس ۱۱۵ در حین انتقال مصدوم، نسبت به وضعیت مصدوم حرکت میکنند و گاها
مجبور به حرکت با سرعت پایین هستند و نباید خودروها در این رابطه مشکل
تراشی کنند. در حوادث جادهای که شبها اتفاق میفتد حتما گذاشتن چند علامت
شبنما برای مشخص شدن و جلوگیری از تصادفات بعدی الزامیست.
حسینقلیزاده
میگوید: کمربند ایمنی ضامن سلامتی در تصادفات است و حیاتیترین نقاط بدن،
یعنی سر و سینه را نگه میدارد، کمربند ایمنی باید توسط تمام سرنشینها
بسته شود.
وی تصریح میکند: از نشاندن کودکان در
صندلی جلو باید خودداری شود، چون سیستم اسکلتی کودکان مستحکم نیست و در
تصادفاتی که کودکان در صندلی جلو نشسته بودند، صدمات جبران ناپذیری را شاهد
بودیم. کلاه ایمنی برای موتورسوران در حین تصادف باعث میشود تا ضربه به
سر کاهش یابد. حرکت دادن بیماران تصادفی که از درد گردن و کمر شاکی هستند،
نباید بیمحابا انجام شود، چون صدمات فراوانی بهدنبال دارد.
فوت ۴۰۸ نفر در پی تصادفات رانندگی
فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی میگوید: ۴۰۸ نفر در اثر تصادفات رانندگی و در هشت ماهه نخست سال جاری جان خود را از دست دادند.
سرهنگ
جواد ناموران از فعالیت شبانه روزی ۱۲ پاسگاه دائم و دو پاسگاه مصوب
غیردائم در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی خبر میدهد و میگوید: مسافت
راههای استان ۱۴ هزار کیلومتر است که از این میزان، ۲۰۴ کیلومتر به صورت
آزادراه و ۳۰۰ کیلومتر به صورت بزرگراه است که به صورت دو بانده فعالیت
میکنند.
به گفته وی استان آذربایجانشرقی در حدود ۱۴۰ کیلومتر جاده مرزی مشترک با سه کشور نخجوان، ارمنستان و آذربایجان دارد.
فرمانده
پلیس راه استان تصریح میکند: هفت گردنه مهم و پرتردد کشور همچون شیبلی در
این استان قرار دارد. ۱۰۲۹ کیلومتر، مسافت جادههای اصلی، ۱۷۲۳ کیلومتر
مسافت جادههای فرعی و ۱۰۶۲ کیلومتر مسافت جادههای روستایی است.
ناموران
اظهار میکند: بر اساس آمار شش ماهه نخست سال جاری، تعداد فوتیهای
تصادفات رانندگی در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک نفر
افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه ۴۰۸ نفر در
هشت ماهه نخست سال جاری، جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادهاند
عنوان میکند: از این تعداد، ۱۵۰ نفر از رانندگان وسائط نقلیه جان خود را
از دست دادهاند و متاسفانه بیشترین آمار فوتی مربوط به سرنشینان بوده است.
ناموران در همین راستا ادامه میدهد: از ۴۰۸ نفر فوتی در تصادفات رانندگی، ۸۳ نفر راکب موتور سیکلت بودهاند.
وی
با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی( هم راننده و
هم تمامی سرنشینان خودرو) میگوید: بستن کمربند ایمنی در داخل شهرها برای
رانندگان و در خارج از شهرها هم برای رانندگان و هم برای تمامی سرنشینان
جلو و عقب اجباری است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، پلیس، برخورد شدید
قانونی خواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به آغاز فصل
سرما، طرحهای فرماندهی انتظامی پلیس راه استان همزمان با سراسر کشور در
راستای کاهش سوانح رانندگی و آمار فوتیهای ناشی از این تصادفات آغاز شده
است.
لزوم کنترل خشم موجود در میان افراد جامعه برای کاهش سوانح رانندگی
یک
روانشناس در این باره به خبرنگار ایسنا میگوید: در بروز حوادث رانندگی هم
برخی عوامل فردی و هم بسیاری از عوامل محیطی و ساختاری در زندگی انسانها و
ایجاد حالتهای استرس و تنشزا نقش دارند.
سهیلا
ناموران اظهار میکند: متاسفانه برخی مشکلات در کشور و حتی در استان وجود
دارد که باعث میشود میزان تنش و استرس در بین افراد افزایش یابد. به عنوان
مثال به دلیل آماده نبودن برخی زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی، تنشهایی
بین دو راننده که یکی از آن ا مرد و یکی زن است ایجاد میشود.
وی
با تاکید بر لزوم بازسازی سیستم شهری و نقش مهم آن در کاهش تنشهای فردی و
اجتماعی خاطرنشان میکند: باید تمامی دستگاههای متولی با کمک خود مردم و
رسانهها، سطح فرهنگی و آداب اجتماعی را افزایش داده، خشم را کنترل کرده و
اعتراض خود را به صورت جرأتمندانه و مسالمتآمیز مطرح کنند.
وی
با بیان اینکه متاسفانه مردم ما، با کمترین آموزشهای مهارت روانشناختی
درگیر هستند، اظهار میکند: نگاههای جنسیتی (انتظارات نقش جنسیتی) که در
ذهن افراد است از دیگر عوامل مهم دخیل در ایجاد تنشهای اجتماعی و ایجاد
حالتهای استرسزا است.
به گفته ناموران افزایش
شاخصهای توسعه یافتگی نیز نقش بسیار فزایندهای در این خصوص دارد و هر
چقدر که افراد در محیطهایی با شاخصهای توسعه یافتگی بیشتر زندگی کنند
خواهند توانست به سطح بسیار بالایی از آرامش روانی فردی و اجتماعی دست
یابند و این امر از بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی پیشگیری میکند.