کد خبر: ۳۵۰۳۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۲۴ آبان ۱۳۹۴
وامی که قرار بود تا 6 ماه مدت زمان پرداخت آن ادامه داشته باشد به ناگاه در کمتر از یک هفته به پایان رسید و نامه بانک مرکزی خطاب به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت حسن‌ختام این پایان نامبارک شد.
به گزارش پایگاه 598، وامی که قرار بود تا 6 ماه مدت زمان پرداخت آن ادامه داشته باشد به ناگاه در کمتر از یک هفته به پایان رسید و نامه بانک مرکزی خطاب به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت حسن‌ختام این پایان نامبارک شد. بانک مرکزی در نامه‌ای به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت آورده است با توجه به اینکه قرار شده است فقط منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف110 هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذی‌ربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود. همچنین این بانک در نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست پس از پایان سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودروی تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند. بانک‌مرکزی در ادامه اعلام کرده است با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح که خوشبختانه با استقبال هموطنان عزیز ظرف چند روز به صورت کامل محقق شد، امکان افزایش سقف قرار شده به‌دلیل آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد.

بر این اساس، به همه تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام می‌شود هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی‌تواند توسط نظام بانکی تأمین مالی شود. چند روز پیش در 19 آبان امسال، مجتبی خسروتاج، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با اعلام اینکه طرح جدید وام خودرو سقف ندارد، گفته بود: این تسهیلات برای مصرف‌کننده است نه صنعت خودرو، زیرا قراردادی که خودروسازان با مصرف‌کنندگان امضا می‌کنند مبنای تسهیلات قرار می‌گیرد و اگر این قراردادها نباشد تسهیلاتی به خودروساز داده نمی‌شود. خسروتاج افزود: این تسهیلات براساس تنزیل اسناد تجاری است و برمبنای آن تسهیلات به خودروساز داده می‌شود. به‌گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت این طرح آغاز شده است و سقفی ندارد و اجرای آن برای بالا بردن قدرت  خرید مصرف‌کننده ادامه خواهد داشت.  اما دیروز نامه بانک مرکزی نشان داد این طرح سقف دارد و سقف آن عدد 110 هزار دستگاه خودرو است که با در نظر گرفتن میانگین پرداخت 16 میلیون تومان وام به هر متقاضی سقف پرداخت وام خودرو در «طرح وام 25میلیون تومانی خرید خودرو» به عدد یکهزار و 760 میلیون تومان رسیده است. در همین‌باره علی‌محمد گودرزی، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ‌«وطن امروز» درباره این پرسش که آیا نامه بانک مرکزی و اعلام پایان سقف وام خرید خودرو با اظهارنظر قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت که این طرح سقفی ندارد در تناقض نیست، اظهار داشت: بانک مرکزی نامه‌ای نوشته است مبنی بر اینکه تأمین مالی خرید خودرو از این محل مقدور نیست و سقف را هم اعلام کرده است. گودرزی درباره اینکه آیا از قبل هم این سقف از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود؟ افزود: سقف چه میزان وام و چه تعداد خودرو اعلام نشده بود اگرچه امکان دارد سقف ریالی این وام در شورای پول و اعتبار اعلام شده باشد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه مجموعه وزارت صنعت مایل است این طرح به‌دلیل استقبالی که مردم از این وام کرده‌اند ادامه‌دار باشد، تصریح کرد: سعی داریم استقبالی که از این طرح صورت گرفته ادامه‌دار باشد، چراکه چرخ خودروسازان، قطعه‌سازان و در مجموع 60 صنعت با این وام‌ها راه می‌افتند.

خودرو تمام شد

صبح دیروز کسانی که به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کردند، خبر توقف اعطای وام 25 میلیونی را می‌شنیدند اما نمایندگی‌ها اعلام کردند اگر پیش‌پرداخت بیشتری بدهید به شما هم وام می‌دهیم! اگرچه عمر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی بسته شده اما طرح جدیدی از سوی نمایندگی خودروسازان رونمایی شده است. گزارش دریافتی از برخی نمایندگی‌های ایران‌خودرو حکایت از آن دارد که فروش تنها 3 مدل از انواع خودروها در قالب این طرح صورت می‌گیرد و بر همین اساس، متقاضیان باید تنها از 3 نوع باقیمانده خودروها که ظرفیت کافی دارند، استفاده کنند. یکی از مسؤولان نمایندگی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: ظرفیت پژو پارس تکمیل شده و دیگر ثبت‌نامی برای ارائه این خودرو به متقاضیان در قالب طرح خرید با وام ۲۵ میلیون تومانی صورت نخواهد گرفت و اگر فرد متقاضی این نوع خودرو را بخواهد باید از طرح جایگزین استفاده کند. هم‌اکنون براساس دستورالعمل جدید ایران‌خودرو، ثبت‌نام در قالب خرید با وام ۲۵ میلیون تومانی فقط برای خودروهای پژو ۴۰۵، سمند دوگانه‌سوز و پژو ۲۰۶ تیپ 2 امکان‌پذیر است. در غیر این صورت، باید از طرح‌های دیگر استفاده شود.

به گفته این کارشناس نمایندگی، چنانچه متقاضی خواستار انواع خودروهایی باشد که به غیر از 3 مدل خودروی یاد شده باشد، می‌تواند نیمی از بهای خودرو را بپردازد و بقیه را نیز در اقساط ۳۶ ماهه پرداخت کند. بنابراین خودرو را هم یک ساعته تحویل خواهد گرفت. همچنین گزارش رسیده از نمایندگی‌های مجاز سایپا نشانگر این است که فروش خودروهای این خودروساز با وام ۲۵ میلیون تومانی با محدویت‌هایی روبه‌رو است به‌طوری‌که فروش پارس تندر در قالب این طرح متوقف و تندر ۹۰ هم تنها با یک شرایط فروش در این طرح همچنان حضور دارد. به این معنا که متقاضی می‌تواند تندر ۹۰ را تنها به صورت بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی با ۴ چک دریافت کند که فاصله زمانی میان چک‌ها ۴ ماهه و مبلغ هر چک نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است اما فروش دیگر خودروهای این خودروساز مانند گذشته ادامه دارد.  

به هرحال در مدت زمان 5 روز اجرای «طرح وام 25میلیون تومانی خرید خودرو» شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، 110 هزار نفر در این طرح شرکت کرده و پرداخت پول نیز به حدود 101 هزار نفر رسیده است. در این طرح، ایران‌خودرو حدود 53 هزار ثبت‌نام اولیه انجام داد که از این میان، 43 هزار متقاضی پول خود را پرداخت کرده‌اند. همچنین شرکت سایپا نیز حدود 57 هزار و 844 خودرو در قالب این طرح فروخته است.

بلاتکلیفی15 هزار خریدار خودرو

در حالی تا ظهر روز 23 آبان تعداد 125 هزار نفر در طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی ثبت‌نام کرده‌اند که براساس اطلاعیه بانک مرکزی سقف فروش 110 هزار نفر بوده است بنابراین 15 هزار متقاضی در بلاتکلیفی قرار گرفتند. به گزارش تسنیم، طبق آخرین آمار شرکت ایران خودرو تا ساعت 12 ششمین روز اجرای این طرح، 58 هزار ثبت‌نام اولیه را انجام داده که از این رقم 47 هزار متقاضی وجوه خود را واریز کرده‌اند. شرکت سایپا نیز تا ساعت 11 روز گذشته 67 هزار و 19 خودرو فروخته که در مجموع می‌توان گفت تاکنون 125 هزار نفر در طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی ثبت‌نام کرده‌اند و در بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
سراب ساخت داخل خودرو و داستان خودكفائي : تيم حاكم بر صنعت خودرو كشور مدت بيست سال است كه مردم را حسابي سر كار گذاشته و مدام خبر از توليد خودرو. ميدهد ولي فارغ از اين مهم كه براي توليد اين خودروهاي به اصطلاح داخلي چند صد ميليون ارز خارج شده و جالب است مقايسه هزينه هاي ارز بري هر يك دستگاه خودرو در طول بيست سالي كه از عمر توليد انها در كشور ميگذرد نشانگر تداوم وابستگي ارزي اين خودرو هاست و حتي مقدار ارز بري هر دستگاه در سالهاي اخير افزايش هم داشته و دليل ان ميل مديران دولتي خودرو براي خريد خارجي و مسائل اخذ پورسانت و استفاده ها ي شخصي در اين زمينه است .بر خلاف ادعاهاي مقادير ساخت داخل ،واقعيت اين است كه قطعات مهم و حساس مانند قواي محركه و سيستم تعليق و بخش الكترونيك و حتي قطعاتي در حد پلوس و كمك فنر ...براي خودرو هاي پر تيراژمثل انواع پژو و پرايد و سمند ....هنوز كه هنوز است از خارج وارد ميشود و صدق اين ادعا ميزان هزينه هاي ارزي اين شركتها ست كه عليرغم بيست سال قدمت انها كماكان بخش هفتاد الي هشتاد درصد ارزش خودرو با ارز تامين ميگردد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
۰
۰
خوب برای مسکن هم یه همچین برنامه ای پیاده کنن تا خانه های خالی فروش بره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها