حتی خود مسئولان بانک مرکزی از قائممقام ولیاله سیف گرفته تا مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و حتی مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که به صورت مستقیم درگیر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی شده بود، هم هیچ گاه صحبت از گذاشتن سقف برای فروش خودرو در قالب این طرح نکرده بودند.
از همان روز اولی که اجرای این طرح آغاز شد، برخی نگران این بودند که شاید اجرای طرح در نیمه راه متوقف شود اما زمانی که اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که اجرای طرح به صورت ناگهانی متوقف نخواهد شد و دولت و بانک مرکزی تا پایان شش ماه اجرای طرح، پشتیبانی های لازم را از آن انجام خواهند داد، خیال همه اندکی راحت شد.
شاید اجرای ناگهانی طرح و اعلام آن در بیانیه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی این نگرانی را رقم زده بود. آنها به یکباره در واپسین روزهای هفته قبل از اجرای طرح و درست در زمانی که رسانه ها ساعات پایانی کار خود را سپری میکردند، آغاز اجرای طرح از روز دوشنبه هجدهم آبان ماه را نوید دادند.
خودروسازان هم بی اطلاع از شیوه اجرای طرح و حتی بدون کوچکترین برنامه ریزی برای ورود به آن و رویارویی با مردم، از فرصتی که دولت برایشان مهیا کرده بود، نهایت استفاده را کردند و به سرعت، آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کردند؛ اینجا بود که مشکلات آغاز شد. سیستم نمایندگیهای فروش خودروسازان برای اجرای چنین طرحی آماده نبود و با قطعی های چند ساعته، مردم را با مشکلاتی مواجه کرد.
اما در نهایت اجرای طرح از ساعات ابتدایی صبح روز موعود آغاز شد و مردم هم با استقبال گسترده خود، اقدام به ثبت نام برای خودروها کردند؛ به نحوی که برخی از انواع خودروها در همان روز ابتدای طرح با چنان استقبالی مواجه شدند که خودروسازان فروش آنها را متوقف کردند. نمونه آن هم پژو پارس و ال ۹۰ بود که پرونده فروش آنها در همان روز اول بسته شد و اگرچه خودروسازان در روزهای بعدی برای پژو پارس و ال ۹۰ افزایش ظرفیت محدود را اعلام کردند اما مدت زمان تحویل این خودروها از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش یافت. اما به هرحال باز هم متقاضیان خاص خود را داشتند.
همه چیز به خوبی پیش میرفت و خودروسازان هم سرخوش از اینکه بالاخره توانستهاند بعد از ماهها تلاش و طرحهای رنگارنگ و ویژه فروش که مشتری هم نداشت، خودروهای خود را بفروشند، در ارایه آمارهای فروش و ثبت نام خود به یکدیگر فخر می فروختند و اعلام می کردند که از هر خودرو، تاکنون چه قدر فروخته اند.
آخرین آماری که از سوی خودروسازان اعلام شد، ثبت نام برای ۱۲۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو بود که از این رقم ۱۱۵ هزار خودرو با واریز وجه از سوی مشتریان و خریداران، پرونده خریدشان قطعی شده است اما هیچگاه صحبت از این به میان نیامده بود که سقفی برای اجرای این طرح لحاظ شود.
بر همین اساس، صبح امروز جلسه ای هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد تا با توجه به استقبال گسترده مردم و به فروش رفتن چیزی بالغ بر آنچه که در انبار خودروسازان مانده بود، برای شیوه ادامه طرح، فکری بشود اما هنوز دقایقی از اتمام این جلسه نگذشته بود که بانک مرکزی در نامه ای رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعهدی برای خودروهای فروش رفته بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه را ندارد و تنها برای این تعداد خودرو، خرید دین را از خودروسازان صورت خواهد داد.
اینجا بود که آشفتگی بازار را در بر گرفت و مردم هم نگران شدند که آینده اجرای این طرح چه خواهد شد، این در شرایطی بود که برخی هنوز داشتند چرتکه میانداختند و حساب و کتاب میکردند که آیا خودرو بخرند یا نخرند، چراکه این اطمینان به آنها داده شده بود که مدت زمان اجرای طرح ۶ ماهه است و تغییری در مدت زمان اجرا بوجود نخواهد آمد. حتی مدیران خودروسازان هم اعلام کرده بودند که به هر میزانی که تقاضا برای مشارکت در این طرح وجود داشته باشد، آن را پاسخ می دهند و برای آن خودرو تولید می کنند و در مدت زمان تعیین شده هم، خودرو را تحویل می دهند.
اما به هرحال، بانک مرکزی با ارسال نامه رسمی، با وزارت صنعت و خودروسازان اتمام حجت کرد و همین امر، خودروسازان را در هاله ای از ابهام قرار داد که بالاخره چه برخوردی با مراجعه مردم در نمایندگی های خود داشته باشند. از یک سو توانایی مالی فروش خودروهای اقساطی با وام ۲۵ میلیون تومانی کم بهره را ندارند و از سوی دیگر، فرصت را به میزانی جذاب می دادند که بتوانند از تقاضای بوجود آمده در بازار نهایت استفاده را بکنند، چراکه این فرصت علاوه بر اینکه برای مردم تکرار نخواهد شد، برای خودروسازان هم ممکن است دیگر تکرار نشود که دولت طرحی این چنینی برای حمایت از آنها اجرایی کند.
حال نمایندگیهای فروش دو خودروساز بزرگ، هنوز نمی دانند که چه سرنوشتی در انتظار طرح است. برهمین اساس، مشخص نیست که آیا از فردا یکشنبه، باز هم باید این طرح را اجرایی کند یا اینکه شیوه دیگری را برای جذب مشتری و فروش خودروهای خود برگزینند.
گزارش میدانی خبرنگار مهر از نمایندگیهای فروش خودروسازان نشانگر این است که آنها نیز پاسخ مشخصی را ندارند که به مشتریان بدهند و تنها به آنها می گویند که تا این لحظه، هیچ چیزی مبنی بر توقف طرح به آنها ابلاغ نشده است و بنابراین همچنان طرح را ادامه می دهند.
یکی از کارمندان نمایندگی فروش ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تا این لحظه هیچ دستورالعملی مبنی بر توقف فروش خودرو در قالب طرح خرید اعتباری با وام ۲۵ میلیون تومانی به ما ابلاغ نشده است و بنابراین طرح را فعلاً تا ابلاغیه رسمی ادامه می دهیم.
وی می افزاید: البته روش فروش برخی از انواع خودروها تغییر کرده است که از امروز آن را اعمال کردیم. به عنوان مثال، فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس و ال ۹۰ اتومات به اتمام رسیده و دیگر برای این خودروها ثبت نام نداریم اما برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سمند، پژو ۴۰۵ شرایط همچون قبل است و مردم میتوانند بنا به جداولی که قبلا اعلام شده بود، خرید کنند.
این کارمند نمایندگی فروش ایران خودرو ادامه می دهد: مردم می توانند سمند دوگانه سوز، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، تندر ۹۰ با تحویل ۶۰ روزه و اقساط ۴۸ ماهه همچنان ثبت نام کرده و از وام ۲۵ میلیونی استفاده کنند.
در همین حال، یکی از کارمندان نمایندگی فروش سایپا هم به خبرنگار مهر می گوید: هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر اجرای طرح به ما ابلاغ نشده است اما به صورت تلفنی و ضمنی گفته شده است که طرح تا پایان امروز متوقف می شود؛ اما برای برخی از انواع خودروها همچون تیبا و پراید به دلیل اینکه پیش پرداخت با دستگاه کارتخوان صورت می گیرد، تا ساعات ابتدایی فردا صبح امکان واریز وجه و شرکت در طرح وجود دارد، البته پارس تندر در این طرح دیگر فروخته نمی شود.
با این وجود، تماسهای مکرر خبرنگار مهر برای کسب اطلاعات بیشتر از مجتبی خسروتاج، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان خودرویی به نتیجه نرسیده است.
به هر حال، به نظر می رسد باید اطلاع رسانی شفاف و دقیقی به مردم در این رابطه صورت گیرد، ضمن اینکه اگر قرار بود طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در ششمین روز اجرا متوقف شود، چرا مسئولان دولتی از اجرای ۶ ماهه این طرح سخن گفته بودند.