به گزارش بولتن نیوز، این همایش در حالی برگزار می شود که با توجه به جمعیت 200 هزار نفری دانشویان این دانشگاه، نقش آموزش فنی و حرفه ای در دوران پسا تحریم هر روز بیشتر و بیشتر می شود.
در کشور ما در طول سيسال گذشته،
رشد کمي دانشجويان دانشگاههاي نظري از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است اما کيفيت
آنان با نيازهاي بازار کار سازگار نبوده است به طوريکه اين امر منجر به بروز يكي از
معضلات اساسي كشور با عنوان بيكاري فارغالتحصيلان دانشگاهي نظري شده است.
در اين خصوص تحقيقات يک آمار نشان ميدهد که 70% از بيکاران دانشگاهي فاقد مهارتهاي لازم و تعدادي از آنها هم که داراي تخصص ميباشند فاقد روحيه کارجويي و کارآفريني هستند بسياري از محققان و پژوهشگران اين عرصه معتقدند ميان فقدان مهارت لازم و نامناسب بودن آموزشهاي ارائهشده به دانشجويان رابطهاي مستقيم وجود دارد.
در سالهاي اخير با توجه به برخي از اشکالات آموزش عالي مانند عدم امکان جذب مؤثر فارغالتحصيلان در بازار کار، عدم رعايت تناسب بين رشتههاي تحصيلي و فعاليتهاي شغلي و جذب حداکثري فارغالتحصيلان دانشگاههاي نظري در بخشهاي غيرتوليدي و غيرمؤثر، به دانشگاه جامع علميکاربردي با توجه به رسالت، ماهيت و اهداف ويژهاي که در تربيت نيروي انساني ماهر و کارآمد در سطوح تخصصي مورد نياز بازار کار و بخشهاي مختلف اقتصادي و صنعتي کشور دارد توجه خاص و ويژهاي شده است بهطوريکه نقش اين دانشگاه را در مقايسه با ساير دانشگاههاي کشور در مقوله کارآفريني و اشتغال برجستهتر و بارزترنموده است.
باتوجه به آنچه ذكرشد به نظر
ميرسد نقش و مأموريت دانشگاه جامع علميكاربردي در مقوله كارآفريني واشتغال، برجستهتر
از ساير دانشگاههاي آموزش عالي باشد.
دانشگاه جامع علميكاربردي به عنوان يكي از دانشگاههاي آموزش عالي با هدف ايجاد زمينه مناسب براي فعاليت همه جانبه در گسترش اعتلاي دانش، ارتقاي شاخصهاي كمي و كيفي و منزلت اجتماعي آموزشهاي كاربردي فعاليت مينمايد كه رسالت تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد فعاليت مينمايد.
آموزشهاي علميکاربردي به دليل ماهيت طرح و تأکيد بر جنبههاي کاربردي در آموزش از اهميت ويژه و استراتژيکي برخوردار است. اين آموزشها در واقع يک نوع مهارت اندوزي بر اساس تقاضاي بازار کار است كه با ايجاد يكشغل تخصصي باعث بهبود توانايي فردي و تخصصي دانشجويان ميشود.
اين نوع آموزشها يکي از عوامل
مهم و مؤثر بر توسعه و اثربخشي کارآفريني در سطح کشور است. آموزشهاي علميکاربردي
با برنامهريزي، اجرا و ارزيابي دقيق فعاليتهاي آموزشي کارآفرينانه باعث تربيت نيروي
انساني متخصص، ماهر و كارآفرين و آمادهكار براي خدمت در تمامي بخشهاي اقتصادي، اجتماعي،
صنعتي و فرهنگي کشور شده و موجب پيشرفت و توسعه تکنولوژي و فناوريكشور شدهو از طريق
طرح و اجراي ايدههاي جديد، فرصتهايي را براي وقوع فرآيندهاي کارآفريني ملي ايجاد
نموده است.
يكي ديگر از اهداف آموزشهاي علميكاربردي، تربيت نيروهاي متخصص و ماهري است كه بتوانند پس از تكميل تحصيلات، به عنوان مؤسس، كسب و كاري را ايجاد نمايند و خود استخدامكننده باشند. اكنون آموزشهاي علميكاربردي به عنوان يكي از عوامل مهم در ايجاد تفكر و انگيزه كارآفريني كشور باعث بالابردن سطح علمي و دانش فني و مهارتي دانشجويان شده است به گونهاي كه نتايج يك آمار نشان ميدهد 85% دانشآموختگان اين نظام آموزشي، شاغل و با روحيه كارآفرينانه ميباشند.