کد خبر: ۳۴۹۵۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۸ آبان ۱۳۹۴
کشوری با تورم ۳۰۰ درصد نداریم؛
اظهارات رئیس‌جمهور درباره رسیدن تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت به 300 درصد و مقایسه آن با کاهش تورم در کشورمان و برداشت از آن به عنوان یک موفقیت مدیریتی، در حالی است که بررسی آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد هیچ کشوری در جهان، تورم 300 درصدی ندارد.
به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به موفقیت دولت در مدیریت شرایط سخت اقتصادی کشور در اثر کاهش قیمت نفت، گفت: «همه شما می‌دانید که امسال سال بسیار سختی برای دولت بود همه مطلعید وضع اقتصادی دنیا و وضع نفت و قیمت را می‌دانید برخی از کشورهای همسایه که جمعیت‌شان یک سوم ما است و درآمد نفت آنها ده برابر ما است، ده ها میلیارد از ذخایرشان برای اداره امسال خود استفاده کردند. شما می‌دانید کشورهایی که صادر کننده نفت بودند برخی از آنها تورم در کشورشان الان نزدیک به 300 درصد شده است ولی در کشور ما مسیر کاهشی تورم و مسیر رونق البته با شتاب کمتر حفظ شده است. اگر شرایط عادی بود پارسال اگر رشد ما 3 بود امسال باید بیشتر می بود، اما شش ماهه اول رشد ما یک است. ممکن است تا پایان سال هم رشد ما  حدود 2 باشد اما در عین حال نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و نگذاشتیم مسیر کاهش تورم مسیر عکس خود را طی کند.»

اظهارنظر روحانی درباره رسیدن تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت به 300 درصد و مقایسه آن با کاهش تورم در کشورمان و برداشت از آن به عنوان موفقیت مدیریتی، در حالی است که بررسی آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد هیچ کشوری در جهان تورم 300 درصدی ندارد.

معتبرترین گزارش بین‌المللی درباره نرخ تورم کشورهای جهان، گزارش‌‌های دوره‌ای صندوق بین‌المللی پول است که نرخ تورم بیش از 180 کشور عضو را بر مبنای اطلاعات دریافتی از کشورها و برآوردهای کارشناسی محاسبه و اعلام می‌کند.

آخرین گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول مربوط به یک ماه پیش (اکتبر 2015 است). مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول،  بالاترین نرخ تورم در دنیا به ونزوئلا تعلق دارد که اتفاقا یک کشور صادرکننده نفت است و احتمالا منظور روحانی همین کشور بوده است. نرخ تورم ونزوئلا در پایان سال گذشته میلادی 62 درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی به 159 درصد و در سال آینده میلادی به 204 درصد افزایش یابد.
 
کشوری با تورم 300 درصد نداریم


بر اساس این گزارش، ونزوئلا در سال جاری میلادی بالاترین نرخ تورم را در سطح جهان دارد و رتبه‌های بعدی تورم در اختیار اوکراین با 50 درصد، سودان جنوبی با 41 درصد و یمن با 30 درصد است.

البته مخالفان دولت ونزوئلا مدعی شده‌اند که نرخ تورم واقعی در این کشور بسیار بیشتر از آمار و ارقام اعلام‌شده توسط دولت این کشور است.

ولی طبیعتا همانطور که در ایران نمی‌توان برای نرخ تورم به ادعای مخالفان دولت استناد کرد، در سایر کشورهای جهان نیز همین معیار برقرار است. ضمن آن که اخباری که در سایت سفارت ایران در ونزوئلا منتشر شده نیز نرخ تورم این کشور را 300 درصد نشان نمی‌دهد.

کشوری با تورم 300 درصد نداریم


بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول هم‌اینک در سطح جهان فقط 17 کشور جهان با نرخ تورم دورقمی مواجهند که یکی از آنها ایران است. به عبارتی شرایط فعلی به علت رکود جهانی و آثار کاهش قیمت نفت، دوره نزولی قیمت‌ها در سراسر دنیا است.

این در حالی است که در دوران افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار، به علت آثار تورمی قیمت نفت، نرخ تورم جهانی نیز صعودی بود.

نرخ تورم در سایر کشورهای صادرکننده نفت در سال جاری میلادی بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول بدین شرح است: روسیه 16 درصد- لیبی 8 درصد- اندونزی 7 درصد- الجزایر 4 درصد- امارات 4 درصد- کویت 3 درصد- عربستان 2 درصد- عراق 2 درصد- قطر 2 درصد- بحرین 2 درصد- عمان نیم درصد.

اکنون مسؤولان نهاد ریاست جمهوری باید برای افکار عمومی توضیح دهند که نرخ تورم 300 درصدی را از کجا آورده و در اختیار رئیس‌جمهور به عنوان شخص دوم کشور که حفظ اعتبار وی از اهمیت بسزایی برخوردار است، قرار داده‌اند.


منبع: مشرق


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها