کد خبر: ۳۴۹۴۳۶
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۱۸ آبان ۱۳۹۴
آیت‌الله تحریری:
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: رعایت تقوای شخصی و اجتماعی کار چندان مشکلی نیست، اما آنجایی که رعایت تقوا مشکل می‌شود، عرصه سیاست است، زیرا لازمه تقوای سیاسی اطاعات محض از ولی است.

به گزارش پایگاه 598، آیت الله محمدباقر تحریری یکشنبه شب در هیئت فرهنگی مذهبی فدائیان ولایت که در مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد گفت: امام سجاد(ع) در دورانی به امامت رسید که بنی امیه شرارت‌ها و دشمنی‌های خود را به اوج رسانده بود بنابراین دوران امامت آن حضرت یکی از حساس‌ترین و خفقان آورترین دوره‌های تاریخ اسلام بود.

وی افزود: بعد از شهادت امام حسین(ع) جهان اسلام در حالت تشنج عجیبی قرار گرفت و مراکزی که اسلام از آنها آغاز شده بود مانند مکه و مدینه دچار تحول شدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت شیعیان کوفه در آن زمان یادآور شد: عراق از جمله مناطقی بود که بعد از مکه و مدینه به اسلام گروید و مردم شهر کوفه بر حسب ظاهر بیشتر از مکان‌ها دیگر به امام علی(ع) ارادت و علاقه داشتند اما با این حال علیه حکومت بنی امیه اقدامی انجام ندادند.

وی ادامه داد: حاکمان بنی امیه هرچند دشمن جدی اسلام بودند ولی برای حفظ حکومتشان ظواهر دینی را رعایت می‌کردند اما در دوران یزید همین ظاهر اسلام نیز کنار گذاشته شد به همین دلیل قیام امام حسین(ع) صورت گرفت و این قیام تحول عجیبی در کشورهای اسلامی ایجاد کرد و به آنها یک سری آگاهی‌ها داد تا جایی که حتی در شام که هیچ بحثی از اهل بیت و امامان مطرح نبود آرام آرام مردم به سمت اهل بیت متمایل شدند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه مظلومیت اهل بیت در صفحات تاریخ بسیار آشکار است اظهار کرد: در جامعه اسلامی آن زمان حتی بحث محبت اهل بیت چندان مطرح نبود تا چه رسد به بحث ولایت آنها و لزوم پذیرش رهبری ایشان.

وی تاکید کرد: قرآن از ما می‌خواهد تقوا داشته باشیم و با «صادقین» باشیم. صادقین کسانی هستند که گفتار و کردارشان با هم برابر است و مصداق کامل آنها امامان معصوم هستند بنابراین همراهی با صادقین یعنی پذیرفتن امام معصوم به عنوان رهبر و پیروی از او.

استاد حوزه علمیه قم تقوای سیاسی را مشکل‌ترین تقوا دانست و ابراز کرد: رعایت کردن تقوای شخصی و تقوای اجتماعی کار چندان مشکلی نیست به همین دلیل در تاریخ می‌بینیم بعضی از عابدان و عارفان تلاش کردند امام حسین را از رفتن به کربلا باز دارند اما آنجایی که رعایت تقوا مشکل می شود عرصه سیاست است چون لازمه تقوای سیاسی اطاعات محض از ولی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد ابتدای کار با امامان همراه شدند اما وقتی دیدند این همراهی تبعاتی دارد کنار کشیدند. بسیاری نیز تا میانه راه و حتی اواخر آن به دنبال امام رفتند اما با مشکل شدن امتحانات و بلاها عقب کشیدند به همین دلیل تقوای سیاسی و همراهی با صادقین یعنی اینکه انسان در همه مراحل و تا آخر عمر از ولی خدا پیروی کند.

آیت‌الله تحریری بیان کرد: دنیا برای جدا کردن مردم از امام جلوه‌گری‌های گوناگونی دارد بنابراین همراهی با امامان عزم جدی لازم دارد.

وی موج‌های سیاسی را مورد توجه قرار داد و گفت: هر زمان دریای متلاطم حاکمیت الهی بخواهد به استقرار برسد امواج سیاسی بیشتر می‌شوند و این روند تا زمان ظهور ادامه دارد به همین دلیل انسان با تقوا کسی است که گوشش به دهان ولی باشد و موج‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی او را از این مسیر جدا نکنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: همراهی با صادقین مسئله سرنوشت‌سازی برای انسان است به همین خاطر همه تلاش امامان معصوم(ع) این بود که مردم را در همه مراحل همراه خود کنند تا سعادت دنیا و آخرتشان تضمین شود ولی متاسفانه مردم دارای چنین بصیرتی نبودند تا جایی که امام سجاد در حدیثی می‌فرماید در حال حاضر حتی 20 نفر هم وجود ندارند که ما را دوست داشته باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها