کد خبر: ۳۴۸۹۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۴ آبان ۱۳۹۴
«کارشناسان شتابزدگی مرکز آمار در اعلام نرخ رشد 6 ماهه را غیرمعقول می‌دانند.»
به گزارش پایگاه 598، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت: مرکز آمار در حالی نرخ رشد اقتصاد شش ماهه نخست سال جاری را اعلام کرد که تنها 41 روز از تابستان، گذشته است. بر این اساس دستیابی به محاسبه نرخ رشد اقتصادی تنها در 41 روز فرصت در اختیار، از نظر تحلیلگران آماری یک رکوردشکنی به حساب می‌آید چرا که صاحب‌نظران محاسبه نرخ رشد را نیازمند در اختیار داشتن حدود 90 روز کاری می‌دانند و از این لحاظ سرعت مرکز آمار در ابلاغ نرخ رشد دو فصل اول سال 94 را غیرمعقول ارزیابی می‌کنند.

به نظر می‌رسد اقدام شتابزده مرکز آمار برای اعلام نرخ رشد نیم سال نخست به دنبال فشارهایی اتفاق افتاد که در یک ماه گذشته بر دولت برای اعلام نرخ رشد سه ماهه نخست وارد شده بود، هرچند دولت سال گذشته طبق روال منطقی، پایان هر فصل نرخ رشد را از سوی بانک مرکزی اعلام می‌کرد اما امسال این اعلام نه تنها به تعویق افتاد بلکه منابع مطلعی می‌گویند بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد به طور کامل منع شده است. در مقابل دولت سعی کرد انتظارات جامعه  برای شنیدن وضعیت اقتصاد در سه ماهی که آغاز سال گذشته بود را با اعلام رقمی از سوی مرکز آمار برآورده کند؛ انتظاری که نه تنها برآورده نشد بلکه توام شد با نقدهای تندی از این نحوه ارایه آمار.

این روزنامه می‌افزاید: از روز دوشنبه که نرخ برآوردی مرکز آمار اعلام شد این پرسش در محافل کارشناسی بدون پاسخ مانده که مرکز آمار با چه ساز و کار و ابزاری توانسته نرخ رشد اقتصادی شش ماهه را در یک فرصت زمانی کوتاه برآورد کند. در کنار نقد زمانی وارده به این محاسبه، در گزارش خلاصه و چند خطی مرکز آمار، هیچ خبری از نرخ رشد بخش نفت و ساختمان نیز دیده نمی‌شود در حالی که این دو بخش سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی سالانه دارند. از این منظر منتقدان مطرح می‌کنند ترس از محکوم شدن به عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت را به آماربافی کشانده است، چرا که از لحاظ منطقی محاسبه نرخ رشد در یک ماه عملی نیست. نقد جدی دیگری که کارشناسان به دولت وارد می‌دانند منع بانک مرکزی از اعلام آماری است که این دستگاه سابقه طولانی چند دهه‌ای در محاسبات آن دارد. از نظر این تحلیلگران وجود دو دستگاه موازی برای اعلام آمار هیچ خدشه‌ای به آمارها و برنامه‌ها وارد نخواهد کرد. ضمن آنکه در صورت عدم ورود بانک مرکزی به محاسبات آماری، بخش‌های عریض و طویل آماری این بانک و وجود نیروی‌انسانی مستقر در این بخش‌ها چه تکلیفی در آینده پیدا خواهند کرد؟

اعتماد در گزارش دیگری نسبت به نوسانات ارزی و صعود دلار بر بالای 3500 تومان ابراز نگرانی کرد و نوشت: حالا کم‌کم تابلوهای صرافی به نرخ 3500 تومانی دلار عادت می‌کنند. هر چند قیمت دلار چند تومانی پایین‌تر از 3500 پایین‌تر آمد اما باز هم در بازه افزایش قیمت با رشد روبه‌رو شد و دیروز هر دلار در بازار تهران 3508 تومان قیمت خورد. تکانه‌های ارزی روزهای گذشته، نگرانی زیادی را در بازار ایجاد کرده است که مبادا قیمت ارز باز هم روند رو به رشد پیدا کند. این افزایش‌ها روند رو به رشد و نگران‌کننده دارد.

یکی، دو ماهی می‌شود که نوسانات نرخ ارز هرچند جزیی، اما در بازار به چشم می‌خورد. تجار و فعالان اقتصادی هم در این مدت، به دلیل کوچک بودن این تکانه‌ها، چندان آن را جدی نگرفته‌اند.

حال که روند رو به رشد آن در ماه‌های گذشته را پیگیر شده‌اند، باز هم نگرانی و دلهره به سراغ‌شان آمده است که مبادا، قیمت جهشی پیدا کند که به یک باره، همه نقشه‌های‌شان را نقش بر آب کند.
منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها